Soort kuchen/hoesten stikken idee

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Seemy »

Ik dacht ook altijd dat het niet zovaak gebeurde... Maar echt, niet zomaar denken dat het alleen 's nachts is hoor als je er overdag niet bij bent weet je het niet zeker.... ;-) !! Hier ben ik zelf ook mee de fout in gegaan en daardoor eigenlijk voor mijn gevoel te laat bij de DA terecht gekomen. Afgelopen week, doordat ik ziek thuis was, heb ik een heel ander beeld gekregen van hoevaak onze kat er last van had!!

Die aanvallen die jij omschrijft lijken echt op die van onze kat.
Ook dat het binnen een minuut weer over is. Hij gaat een soort van hoesten/hard naar buiten snuifen door zijn neus. En dat heel vaak achter elkaar. Zijn lichaam beweegt dan helemaal mee.
En dat ongeveer een minuut lang (of iets korter ook wel).

Ik dacht ook dat het een haarbal was in het begin en heb hem ook anti haarbal pasta gegeven om te kijken of het minder werd... Nee, niets geholpen, maar wel weer 1 week verder.
Daarna AB kuurtje van de DA. Iets geholpen, maar niet weg. Weer 1 week verder.
Nu foto's gemaakt en duidelijkheid!

Ik hoop voor je kat dat het een haarbal is, maar hoe je het omschrijft klinkt alsof er wel iets meer aan de hand is.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Pieke + Ouwe Pluis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:01

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Pieke + Ouwe Pluis »

Onze Ouwe Pluis (is bijna 19!) had dit ook, en volgens de dierenarts is het astma. Pluisje heeft corticosteroiden (tabletjes) gekregen en het gaat prima nu. Ze is weer wat energieker ook weer sindsdien, niet zo vreemd natuurlijk want die benauwde buien zijn vermoeiend natuurlijk.
Overigens ben ik nieuw hier op het forum, is er een soort van even-voorstellen forum? Kan ik me en mijn dames even netjes voorstellen ;-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Cari »

Uit de link van Adriana ( http://www.kalverbos.nl/astmakat.htm) blijkt dat hoesten niets te maken heeft met haarballen, dusik zou zeker niet aan de laxapast o.i.d gaan.
Ik heb zelf o.a.een siameesje en een half-siamees (een ras waar het veel bij schijnt voor te komen). Safa, het siameesje, heeft inderdaad ook af en toe van die hoestbuiten en Yimper, de half-siamees ook, maar nog minder vaak. Ik ga daar niets aan doen. Ik denk dat je goed moet overwegen of de aanvallen dermate erg zijn en frequent voorkomen dat het gebruik van prednison gerechtvaardigd is. Een hoestaanval hoeft op zich toch geen drama te zijn - die hebben wij ook wel eens! Een dierenarts doet vaak lichtzinnig over het gebruik van prednison, maar het blijft een paardenmiddel en de bijwerkingen zijn niet uit iemands duim gezogen.
Pas op dat je niet onnodig verzandt in het moeten oplossen van de bijwerkingen. Je dierenarts staat dan natuurlijk overigens wel weer klaar ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Pieke + Ouwe Pluis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:01

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Pieke + Ouwe Pluis »

Cari, ik ben het helemaal met je eens dat prednison een middel is dat erger kan zijn dan de kwaal. Als je kat verder weinig problemen lijkt te hebben moet je er misschien niet aan beginnen. Maar onze ouwe Pluis had dusdanig veel last van deze benauwdheid en ook steeds vaker en heviger, en na zo'n bui was ze helemaal uitgeput. Ik zag haar binnen een paar dagen helemaal opknappen en weer energie krijgen. Ze had wel flink honger steeds maar aangezien ze ervoor slecht at vond ik dat niet echt een probleem. Binnen een paar weken leek ze wel weer 3 jaar jonger. Voor haar pakt het dus wel positief uit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Adriana »

het schijnt dat prednison tabletjes minder kans op ernstige bijwerkingen geven dan prednisolon injecties, maar ik ben nog aan het zoeken waar die info (bron - onderzoeksgegevens) te vinden is. denk richting Utrecht en dan op een gesloten site. maar missch kom ik er via Mo's buitenlandse vriendjes op het Am. suikerkatten- of nierkattenforum ook wel achter. daar is al heel veel uitgezocht en gepubliceerd en dats erg handig.

langzamerhand begin ik te begrijpen dat ik met Enzo denk ik ook een bronchitis-tiepje in huis heb. het geluid en ook het type hoesten wijzen daar wel op, hij heeft het erger als hij gestresst is maar volgens mij nog in lichte mate.
de afgelopen maanden krijgt hij om 'n andere reden dagelijks n beetje vitamine c (ontzuurd solgar) en het valt me langzamerhand op dat het hoesten erger wordt als ik dat een paar dagen vergeten ben te geven. c helpt het immuunsysteem bij ontstekingen en het zou missch pred kunnen ondersteunen zodat minder pred nodig is? ....
wie zou daar wat zinnigs over kunnen zeggen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Cari »

@ Pieke: in jouw geval zou ik 't ook absoluut geven. Bovendien is ze bijna 19, dan doe je het makkelijker dan bij een jong dier. Ben blij dat ze er zo van is opgeknapt!

@ Adriana: Barney (met de kogel in zijn lever) heeft 2 maal een moderin injectie gehad, dus goed voor 6 weken. Ik heb daar geen enkel gunstig effekt van ondervonden. Het deed dus ook niets voor zijn eetlust. Ik ben er na die 6 weken abrupt mee gestopt, want ik zou niet weten hoe je een injectie afbouwt (zal vast wel kunnen hoor) en had ook geen zin om hem weer mee naar de da te nemen voor misschien een lichtere dosis. Ik vond het genoeg geweest, had het idee dat hij beter af was zonder. Ik werd ook bang voor zijn nieren. Ik ben nu 9 dagen verder. Geen enkel ontwenningsverschijnsel.
(Ik durf heel voorzichtig te denken dat hij een heel klein ietsepietsebeetje meer eet nu. Hij zondert zich minder af en is zelfs een keertje meegeweest toen ik 's morgens de honden uitliet :grin: . )

Maar wat ik eigenlijk zeggen wou: vit. C versterkt het immuunsysteem - prednison legt het juist min of meer plat.
Totaal verschillende werking dus, maar ik denk dat dat heel goed samen kan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

bedankt weer voor de reacties. Zoals ik al aangaf ben ik in het weekend ook vaak thuis overdag en dan doet ze het dus nooit. Ik heb inmiddels mijn dierenarts gebeld en die gaf aan dat zolang het 1x in de zoveel tijd is het geen kwaad kan maar dat ik het heel goed in de gaten moet houden wat ik uiteraard ook doe. Hij gaf aan dat het wel een haarbal kan zijn (ook omdat hij bijna nooit haarballen spuugt) en dat laxapast geven geen kwaad kan dus ik probeer het gewoon. Baad het niet dan schaadt het niet. Uiteraard houdt ik het goed in de gaten......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Adriana »

Cari schreef:
Maar wat ik eigenlijk zeggen wou: vit. C versterkt het immuunsysteem - prednison legt het juist min of meer plat.
Totaal verschillende werking dus, maar ik denk dat dat heel goed samen kan.
@cari: dank je voor je meedenken, heb me een beetje slordig uitgedrukt, zie ik, want eigenlijk bedoelde ik in plaats van.
als de oorzaak van bronchitis een soort van chronische soort van ontsteking is,
dan zou vit c kunnen helpen, zo lang het bij een milde vorm blijft, denk ik / hoop ik.

we testen verder hier en ik zal betere aantekeningen maken - en meld wel weer terug
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Cari »

Wat je misschien ook nog kan proberen is colloïdaal zilver.
http://www.colloidaalzilver.nl/
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1762
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door sandy »

Ik heb dat filmpje ook gezien en bij Missy is het heel iets anders, zal wel is een keer kijken of ik dat vast kan leggen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Roos en Minousch »

Chico heeft het ook af en toe, net alsof er een botje klem zit of zo.
Ik ben er uiteraard mee naar de da geweest, maar hij is kerngezond, ze heeft niets kunnen vinden.
Het is zeker geen astma zoals van dat filmpje, dit klinkt heel anders.
mijn vorige kat had het ook wel eens, ik ga dan met mijn vinger zijn keel strelen, en dan is het snel weg.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie