Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door Polkadotje »

Hallo poezenexperts!

Als eigenaar van twee kittens die hier nu vier weekjes zijn, vroeg ik mij het volgende af. Mijn katjes zijn in principe binnenkatjes en het is niet de bedoeling dat ze veel buiten zullen rondzwerven. Ze zijn wel gechipt en dragen hun penning met naam- en contactgegevens.
Ik let er altijd goed op dat deuren en ramen gesloten zijn en als ik naar buiten ga, de katjes niet in de buurt van de deur zijn.

Maar toch, katten zijn snel en als ze iets in hun gekke bolletje halen, dan hou je ze niet altijd tegen omdat ze vingervlug zijn. Mijn vraag is dus: wat kan ik verwachten als ze zouden wegglippen? Als ze nog nooit buiten geweest zijn? Vinden ze gemakkelijk de weg terug uit zichzelf, of zul je ze echt moeten gaan zoeken? Ik heb nl geen flauw idee hoe je buitenkatten aan buiten laat wennen dus of ze uit zichzelf voldoende instinct hebben hun eigen huisje terug te vinden.

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door rieneke »

als ze nooit buiten zijn geweest hebben ze geen enkel referentiekader.
wat je in zo'n geval kan doen is wat van hun gebruikte kattengrit buiten uitstrooien, zodat ze weten waar ze moeten zijn.
dit helpt uiteraard alleen als ze in de buurt blijven.
wat je ook kan doen is ze van tijd tot tijd aan een tuigje buitenlaten.
nadeel is dat ze hier erg om gaan zeuren.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door daantje »

Onze vier meiden zijn de eerste vijf jaar dat ze bij ons waren echte binnenkatten geweest. Dit zijn ze nog steeds maar sinds afgelopen zomer is onze tuin cat-proof dus kunnen ze lekker in de tuin scharrelen.

Toen ze nog altijd binnen waren was onze Barrel eigenlijk de enige die toch graag buiten wilde zijn. Ze is tot 2x toe ontsnapt en gelijk ook een aantal dagen weg geweest. Toch heeft ze de weg naar huis allebei de keren terug weten te vinden.... De eerste keer is ze ontsnapt aan de achterkant van het huis en kwam daar weer terug, de tweede keer ontsnapte ze aan de voorkant van het huis en kwam ook daar weer terug.

Wanneer de drang om naar buiten te gaan er eenmaal is, dan blijft het toch ook wel moeilijk om ze binnen te houden. Ik zou, wanneer je je schatjes echt binnen wil houden, niet teveel stimulans geven om naar buiten te gaan.

Succes en veel plezier met je kittens :grin:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door Polkadotje »

Ik zou, wanneer je je schatjes echt binnen wil houden, niet teveel stimulans geven om naar buiten te gaan.
Dat is ook niet de bedoeling hoor :) Ze hebben binnen genoeg ruimte om te spelen en rennen (ten koste van onze banken, maar ach, je moet er wat voor over hebben he ;) ). Ik ben wel blij met jullie antwoorden omdat je natuurlijk nooit 100% kunt voorkomen dat een kat op een onbewaakt ogenblik tóch naar buiten glipt, en ik vind het fijn te weten wat ik dan kan verwachten. De tip van het kattengrit is een goede, die ga ik zeker onthouden mocht het onverhoopt toch eens voorkomen....
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door Nyncke »

Heb hier zelf nooit mee te maken gehad.
Wat ik denk ik wel zou willen in zo'n situatie dat ze er aan wennen om bv niet in het halletje te komen. Zo wordt het al lastiger om buiten te komen.
Bij mij zijn ze gewend dat ze alleen in de woonkamer mogen, ontsnappogingen zijn dan ook op 1 hand te tellen.

Wat je ook kunt doen is ze eraan wennen dat je voor je de deur uitgaat ze eten geeft ( misschien iets extra lekkers wat ze anders nooit krijgen bv van die gedroogde visjes), als ze jou dan naar de hal zien gaan, zullen ze eerder naar de voerbakjes als naar de hal komen.
Conseqent doen...mijn ervaring is dat als je iets 1x niet doet...je voorsprong weg is.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door Camoth »

Tja ik heb wat dat betreft mazzel, mijn katten WILLEN niet eens naar buiten. :grin: Heb ze beiden wel eens aan een tuigje naar buiten gelaten, maar ze waren doodsbang en wilden eigenlijk alleen zo snel mogelijk naar binnen.

Heb je een tuin of balkon wat je af kan zetten? Dan zullen ze denk ik ook niet snel zeuren of de neiging hebben via de voordeur te ontsnappen. En verder, tja goed opletten. Als ze hem toch een keertje smeren dan goed zoeken, vooral s'avonds heb ik wel eens gehoord. Rammelen met een doosje brokjes wil ook wel eens helpen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontsnappen: wat kan ik verwachten?

Bericht door Umimeis »

Vinden ze gemakkelijk de weg terug uit zichzelf, of zul je ze echt moeten gaan zoeken? Ik heb nl geen flauw idee hoe je buitenkatten aan buiten laat wennen dus of ze uit zichzelf voldoende instinct hebben hun eigen huisje terug te vinden.
Ik las dat jouw kittens binnenkatten zijn. Maar in het zinnetje hierboven staat 'hoe je buitenkatten aan buiten moet laten wennen.
Volgens mij bedoel je daarmee binnenkatten? Maar ik snap niet helmaal wat je bedoeld. Wil je ze ooit buiten hebben of wil je dat ze binnen blijven? En ja, als ze binnen blijven en ze ontsnappen een keer per ongeluk, dan zullen ze misschien wel verdwalen omdat ze de buurt niet kennen.

Ik heb zelf buitenkatten. In het begin bleef ik er altijd bij toen mijn katten voor het eerst naar buiten mochten. Samen liepen we een rondje door de buurt. Ik heb nooit tuigjes gebruikt, maar had wel altijd snoepjes mee om ze te lokken.
Sam, mijn jongste kat (nu bijna 9 maanden, liep in het begin altijd mee met mijn oudere kat Flea (1 jaar).
Hij bleef in de buurt van Flea. Flea heeft hem de kneepjes vh 'buitenleven'geleerd, zoals waar je kunt schuilen, hoe je via het dak naar huis kan (ik woon in een etage woning en heb een kattenluikje) enz.
Toen mijn katten voor het eerst naar buiten mochten, droegen ze de eerste paar maanden wel een halsbandje met adressenkokertje. Die zijn ze later tijdens het buitenspelen kwijtgeraakt. Daarna heb ik ze nooit weer 1 omgedaan want ze kunnen met zo'n bandje overal achter blijven haken of weer opnieuw kwijtraken.

Mijn katten hadden allebei al snel door hoe ze de weg naar huis kunnen vinden. Ze lopen ook altijd met me mee naar de winkel.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie