Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
xavitygo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2009 05:50

Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door xavitygo »

Hallo

Ik heb 2 poezen van bijna 7 jaar oud. Sinds april dit jaar ben ik verhuist en samen gaan wonen met mijn zusje in een groot appartement. Hiervoor woonde ik alleen met mijn poezen in een portiekflat die veel kleiner was.
Als ik aan het werk ben dan zijn de katten op mij slaapkamer. De eerste dag mochten ze in de gang en op de slaapkamer maar hebben ze al het behang er afgekrabt in de gang. Met als gevolg alleen nog de slaapkamer. Dit ging 2 maanden goed totdat sinds een 1,5 tot 2 maand een van de 2 opeens op bed gaat plassen!! Het begon met het voeteneind eens een x maar is nu tot wel 3x per nacht. Doe niets anders dan het bed verschonen en spray spuiten. Ben al bij de da geweest en het is geen blaasontsteking. Maar voor de zekerheid heeft ze hem toch antibiotica gegeven. Heb ook direct feliway toen gehaald en op de slaapkamer in het stopcontact gedaan.
Ze plast ook wel eens op de katten waarna ik haar beloon met een snoepje. De kap heb ik al van de katten af en ik maak hem elke ochtend helemaal schoon met nieuw grind. Elke avond zeef ik hem uit.
Daarnaast is ze een paar nachten per week actief met het krabben aan de deur en loopt miauwend door de slaapkamer.. Heeft iemand nog tips of raad??????? Ik begin zelf ten einde raad te worden!

Groetjes monique
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Cari »

Begrijp ik het goed dat de poezen overdag op je slaapkamer opgesloten zitten en 's nachts ook? Ze plassen 's nachts op bed?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door rieneke »

ik raad je aan je slaapkamer dicht te houden, en de katten in de rest van je appartement te laten lopen.
naar mijn idee is het erg dieronvriendelijk je katten de godganse dag in een slaapkamer te zetten, ze hebben veel meer ruimte nodig dan dat.
xavitygo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2009 05:50

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door xavitygo »

De katten kunnen niet door het appartement heen lopen als ze alles stuk maken. Naar buiten heb ik geprobeerd maar omdat ze nooit buiten zijn geweest willen ze niet naar buiten. De slaapkamer is bijna groter dan het huis waar we voorheen zaten dit was namelijk een studio (waar trouwens nooit problemen waren)
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door ktje »

hebben ze genoeg speelmogelijkheden. denk hierbij aan een grote krabpaal, speeltjes, waterfontein enz.
Hoeveel kattenbakken heb je staan? Misschien wil ze de bak niet meer delen met de andere kat.

Anders de dingen die ze kapot maken met schuurpapier/aluminiumfolie bedekken dit vinden katten vaak niet fijn.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door rieneke »

ik zou zeggen pas je huis wat aan.
dingen die omgegooid kunnen worden kan je bijvoorbeeld vastzetten met speciale stickers.
accepteer dat er af en toe iets kapotgaat.
ook al is je slaapkamer ruim, dan nog is dit te weinig voor twee katten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Cari »

Ik sluit me helemaal aan bij Rieneke en Ktje. Een slaapkamer is dodelijk saai. In een woonkamer, al is die kleiner, zijn vaak nog veel meer leuke hoekjes en gaatjes en klimmogelijkheden. Bovendien is daar meer leven, omdat jij daar ook wakker bent.
Heb je serieus geprobeerd ze naar buiten te laten of dacht je al gauw "laat maar, ze willen het niet, want ze zijn het niet gewend"?
Die 2e kattenbak zou ik ook zeker doen.
Katten maken misschien wel eens iets stuk, maar dat kan je niet oplossen door ze op te sluiten. Ze zullen steeds gefrustreerder worden en mochten ze zich er uiteindelijk misschien wel bij neerleggen, heb je 2 theemutsen gecreëerd en dat is ook vast niet wat je wil. Ook een kat heeft leven in de brouwerij nodig. Hoe meer vrijheid ze hebben, hoe minder ze stukmaken ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Nyncke »

Maar er staat ook dat ze op bed plassen en dat is erger dan dingen kapotmaken...daar zou ik niet zo 1-2-3 een oplossing voor weten.
Ik denk dat de ruimte misschien niet groot genoeg is voor 2 binnen-katten, in 1 ruimte is het lasigerdan bv in 2 kleine ruimtes, kunnen ze elkaar wat gemakkelijker ontlopen.
Ik zou toch kijken of je ze kunt laten wennen aan buiten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Kattenbella »

Voor het behangkrabben is ook een oplossing of je moet echt een uitgesproken behang hebben. ik heb hier een lichte struktuurverf over het behang gedaan waardoor ze daar niets meer mee kunnen.
Verder lijkt het mij ook vervelender dat er op bed geplast wordt als dat er eens iets sneuvelt.

Wat doen ze als je erbij bent. Je kan ze misschien corrigeren met een bloemenspuit als ze echt iets willen vernielen. Dit is ook niet echt leuk zowel voor je katten als voor jou!

Heb je krabpalen en speeltjes?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door ktje »

voor het plassen stelde ik voor om een extra kattenbak neer te zetten. Voor elke kat eentje.
Weet niet of ze er 2 heeft staan.
Sommige katten willen namelijk van de een op de andere dag niet meer samen op 1 kattenbak.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Cari »

Ik denk dat het op bed plassen -als het niet medisch is - een duidelijk teken van onvrede is. Dat is inderdaad heel vervelend, daarom raden wij ook aan: meer ruimte, meer afleiding. Liever eens iets stuk (en dat zal best meevallen) dan je nest elke dag onder de urine ;-)

Een andere tip voor het behang: haal het eraf en schilder de muren - blijft altijd strak ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door rieneke »

nog een behangtip: timmer een flink stuk tapijt tegen je muur en laat ze lekker klimmen :smile:
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door Nyncke »

Daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben, geniaal een tapijtwand!!!
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Poes plast elke dag, avond en nacht op bed! HELP!

Bericht door daantje_xxx »

je geeft ook aan dat je net verhuisd bent, dat betekend voor je katten ook stress en dan ga je ook nog samen met iemand wonen. Ik begrijp dat je hiervoor met je katten alleen hebt gewoont. Dat is ook stress.

Plassen ze wel s op de bak of doen ze alles ernaast?
Plaats reactie