Schilfers in de staart

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Schilfers in de staart

Bericht door ramses »

Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat amun iets plakkerigs had in zijn staart..Dit eruit gekamt en er kwam een hele grote pluk haar mee.Toen ik goed ging kijken zag ik dat er allemaal schilfers in zijn staart zitten tot op de huid..De schilfers zijn wit/beige van kleur.Mijn vraag is weet 1 van jullie wat dit is??Ik ga maandag maar even naar de dierenarts denk ik...
Alvast bedankt :oops:
Een koppie van Ramses,Amun,Shakira en Amr...
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hoi,

Onze hond heeft dit ook al eens gehad. Bij hem bleek het uiteindelijk een heftige vlooienallergie te zijn.
Dit was makkelijk verholpen met een speciale shampoo, weet alleen niet meer uit mijn hoofd hoe het heette.
Maar het is zoiezo goed om even aan je da te vragen wat het is.

Succes, groetjes Alix
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als de schilfers alleen op die plek zitten kan het ook een overgevoelige reactie zijn op iets dat per ongeluk op die plek terecht is gekomen zoals een schoonmaakmiddel of iets dergelijks. Ook zou het kunnen wijzen op een voedselallergie. Of inderdaad een allergische reactie op vlooien, dus zou je eens moeten checken of hij geen vlooien heeft.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Is het niet gewoon een katerstaart? Yeri (wit langharig) had dat ook heel erg, bovenop zijn staart. Het ziet er smerig uit, een beetje kleverige schilfers en liet een gele gloed achter op zijn staart.
Er zijn vele methodes om dat weg te halen:

op het internet gevonden:
**************
De term katerstaart is heel verwarrend. Natuurlijk heeft elke kater een staart, waarom wordt een katerstaart dan als een probleem gezien? Bovendien blijken ook poezen een katerstaart te kunnen hebben. Hoe zit dat dan? Met katerstaart wordt een huidprobleem bij katten bedoeld dat zich voordoet aan de onderkant van de staart. Dit probleem kan variëren van een aantal vettige haren tot (zwarte)korstvorming, infecties en kale plekken. Essentieel is in elk geval om snel te reageren bij de eerste signalen, voor de problemen verergeren.

Staartklieren hebben bij katten een rol bij het afbakenen van het territorium en het waterafstotend maken van de vacht. Een katerstaart is eigenlijk niets anders dan overactieve staartklieren die een overmaat aan talg (huidsmeer) produceren. Dit leidt tot een extra vette huid en vacht en kan tot problemen leiden. Vet aanvoelende haren die gaan samenklitten is meestal het eerste signaal dat de kat last heeft van een katerstaart. Dit is dus ook signaal dat er actie ondernomen moet worden.

Het probleem komt weliswaar niet alleen voor bij ongecastreerde katers, maar wordt wel het meest bij hen gezien. Soms is het probleem dan ook over na castratie. Zelf heb ik een kater gehad waar het probleem was opgelost na een aantal wasbeurten met extra ontvettende shampoo en daarna castratie. Maar, zoals gezegd, dit is helaas niet altijd zo. En als u de kater (nog) niet wilt castreren, zult u andere oplossingen moeten zoeken.

Wat kunt u dan doen?

De eerste stap is meestal het wassen van de staart. Hiervoor kunt u gewone kattenshampoo gebruiken, maar meestal helpt dat niet voldoende. Op shows en bij goede dierenspeciaalzaken kunt u speciale vetverwijderende shampoo’s kopen (bv. ‘House of An-Ju’:one step grease removing shampoo of een droogshampoo voor katten). In lichte gevallen helpt deze shampoo goed. Werkt dit nog niet goed genoeg kunt u de staart met afwasmiddel, Biotex of ‘Goop’ proberen schoon te maken. Hierbij wordt de ‘Goop’ op de droge kat aangebracht en vervolgens met shampoo eruit gewassen. Ook kunt u proberen het vet er met poeder uit te krijgen. Hiervoor kunt u aardappelmeel of talkpoeder gebruiken.

Is het probleem al erger (zijn er al kale plekken en /of korstvorming ) dan kan wassen met een shampoo erg pijnlijk voor de kat zijn. Mogelijk moet er dan eerst (in overleg met de dierenarts) antibiotica gegeven worden, zodat de infecties genezen zijn voor de staart gewassen kan worden.

Er is ook een homeopathische benadering mogelijk: 3x daags een dosis Calcium Carbonicum D6 oraal. Een dosis is hierbij of 1 tablet, 5-10 korreltjes of 5-10 druppels. Daarnaast dient de staart met aardappelmeel te worden gepoederd.

Tot slot is er de theorie dat je vet met vet moet bestrijden. Dit houdt in dat u de staart regelmatig moet insmeren met bv. olie of mayonaise. Ook dagelijks olie oraal geven schijnt te kunnen helpen. Hierbij wordt visolie en sleutelbloem- (ook bekend als evening primrose)olie genoemd.

Kortom, er zijn meerdere mogelijkheden om katerstaarten te verhelpen. Welke remedie voor uw kat het beste werkt, kunt u het beste zelf uitproberen. Het beste (en enige) advies wat ik kan geven is: controleer vooral goed of uw kat mogelijk een probleem heeft met een katerstaart en zo ja, onderneem actie!



Na het castreren en een aantal keren wassen is het weggegaan bij Yeri. Ik heb er echter nooit mayonaise :shock: opgesmeerd. Wel heb ik een keer Dreft gebruikt om mee te wassen.
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Bericht door ramses »

nou ik heb zijn staart gewassen met afwasmiddel en hij is weer helemaal schoon!!!!!Dus ik denk dat het toch een katerstaart was ondanks dat hij gecastreerd is...Heerlijk geen vieze vette haren meer....
Een koppie van Ramses,Amun,Shakira en Amr...
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Myst begint dus ook een katerstaart te ontwikkelen en vandaag hebben we zijn staart gewassen. Doffe ellende :( Krijsen en spartelen.
Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb hem gewassen met de deepcleansing shampoo van petsilk ( http://www.petsilk.nl ) en dat ruikt altijd zo heerlijk.
Nu nog even wachten tot het droogt om te kijken of het vet er echt een beetje uit is...
Gesloten