Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Voor alle vragen over dieetvoer
Chris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2009 17:04

Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Chris »

Wij hebben gisteren bij de dierenarts op de echo gezien dat onze kater van bijna 17 jaar een flinke tumor in de lever heeft, we kwamen erachter omdat hij minder goed eet dan normaal. Volgens de dierenarts is er niets aan te doen, het kan nog enkele weken duren maar het kunnen ook maanden zijn (ik hoop het).

We willen hem de tijd die hem nog rest, graag zo lekker mogelijk laten eten maar dan wel voedsel dat zijn lever goed kan verdragen. Wie kan mij helpen met tips?

Groetjes, Chris
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Kattenbella »

Hallo Chris,

In de eerste plaats sterkte met dit nare bericht. Mooi dat jullie nog willen genieten van jullie kat.
De dierenarts heeft een dieet wat afgestemd is op de lever.
Waar denk je zelf aan, rauw, gekookt?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Cari »

Hai Chris,
Wat een akelig bericht! Er zijn een aantal dieetvoeders voor katten met nierproblemen. Specifiek voor leverproblemen heb je l/d van Hill's. Ik heb hier ook een kat met een leverprobleem en had dus ook l/d gekocht. Dat wilde hij absoluut niet eten. Ik heb eraan geroken en kan me goed voorstellen dat hij dat niet wilde. Het ruikt smerig en zuur. Wat er bij hem in 't begin nog wel in ging, was Specific - kidney support en Royal Canin Renal. Beide eigenlijk een nierdieet, maar ook geschikt voor leverproblemen. Ik zou van alle mogelijkheden een kuipje/zakje proberen en kijken wat hij lust. Alles is ook in brokjes verkrijgbaar, maar om dat gegeten te krijgen, is vaak nog lastiger. Als je merkt dat hij het allemaal niet meer wil kan je eigenlijk alleen nog maar overgaan op wat hij maar lekker vindt. Verwennen dus.
Ik wens je veel sterkte met hem!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Ambertje73 »

Wat vreselijk klote!
Sorry, maar ik ben helaas nogal recht voor z'n raap.

Als ik jullie was, zou ik hem alleen maar dat geven wat hij lekker vindt.
Je kunt wel denken dat je hem langer bij je kunt houden als hij op dieet voer staat, maar is het niet belangrijker voor hem dat HIJ zijn resterende tijd nog zo prettig mogelijk kan doorbrengen?
Tenslotte gaat kwaliteit van leven toch voor de kwantiteit van leven? En je moet maar afwachten of hij dat dieetvoer lust.

Wij hadden een poes met nierfalen een paar jaar geleden. De DA zei dat als we haar op dieetvoer zouden zetten, haar misschien een tijdje langer bij ons konden houden.
Ik had haar best wat langer bij ons willen houden, maar niet tenkoste van haarzelf.
Ze vond het nierdieet verschrikkelijk, dus we hebben haar meteen gegeven wat ze lekker vond (ook al is het slecht voor een kat). Ze was gek op gekookte kippenlevertjes. Het was zelfs ZO erg, dat als het pannetje op het gas stond (al wel afgekoeld hoor!), ze met haar pootje/ nagels het deksel van de pan tilde en zich dan stiekum vol zat te stouwen met lever. :lol:
Ze was een hele lieve, snuggere kat.

Wees niet egoïstisch (niet rottig bedoeld hoor!) en denk aan je kat. Geef hem wat hij wil. Hij is dan misschien iets korter nog bij jullie, maar dan heeft hij in ieder geval tot het laatst "geleefd". Een "dieet" vindt niemand leuk (beestje niet, maar een mens ook niet).
Knuffel hem extra en hoop gewoon dat het nog lang goed gaat.
Niet dat je er beter van wordt, maar 17 is een mooie leeftijd. Wij zijn in het verleden al heel wat jonge(re) katten kwijtgeraakt. :cry:
Helaas worden ze geen 100 (wij gelukkig ook niet, niet allemaal in elk geval!).

Heel veel sterkte!!!!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door puck0906 »

Jeetje wat een akelig nieuws. Ik zou eerst proberen dat speciale dieet voer te geven maar als dat niet lekker is gewoon lekker ander voer geven. Wij hebben 2 weken geleden onze poes laten inslapen die maagkanker had. Ik wilde haar verder leed besparen. Let alsjeblieft goed op hoe ze is. Een kat geeft pas heel laat aan dat hij/zij zich niet lekker voelt. Onze poes trok zich al meer terug en dus heb ik besloten om het nu te doen. Nou hebben wij haar een paar maanden korter gehad maar zij heeft niet geleden. Dat vind ik het aller belangrijkste hoe moeilijk het besluit ook was. Sterkte met deze moeilijke tijd. Ik weet helaas hoe het voelt.....
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Camoth »

Misschien kan je het dieetvoer mengen met wat lekkers als de kat het niet lust? Zo krijgt de kat toch misschien nog de noodzakelijke stoffen binnen?

Ik heb er geen verstand van hoor, dus wellicht doe je het effect van het dieetvoer wel teniet als je het mengt. Maar dacht: gooi het in de groep.

Veel sterkte gewenst.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Cari »

Het enige wat het dieetvoer doet, is de lever ontzien doordat er minder en hoogwaardiger eiwitten inzitten. Het geneest dus niets. Mengen kan je altijd proberen. Je moet het zo zien: alles wat hij aan dieetvoer eet i.p.v. aan iets anders, is mooi meegenomen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Nyncke »

Mengen kan je altijd proberen. Je moet het zo zien: alles wat hij aan dieetvoer eet i.p.v. aan iets anders, is mooi meegenomen.
Is dat zo?
Wat ik ervan begreep is dat je dan het (dieet) voer helemaal uit balans haalt.

Ik persoonlijk zou mijn kat als die nog een paar weken te leven heeft, alleen nog maar zijn lievelingshapjes geven. En als het niet meer gaat, rustig in laten slapen, door te vragen of de DA bij mij komt om hem een prikje te geven.
Zeker zou ik hem niet aan nieuw voer laten wennen.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Boomer »

Ik zou hem ook lekker verwennen met eten wat hij lekker vind. Al zou het gewoom wiskas zijn. Een kat moet toch altijd wennen aan ander voer en zoals de DA al zegt, het gaat om een korte tijd. Genezen lukt toch ( helaas) niet meer , dus laat hem lekker genieten van de tijd die jullie nog samen hebben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Chris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2009 17:04

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Chris »

Dank jullie wel voor de reacties en excuses voor mijn late berichtje (ik had iets verkeerd ingesteld waardoor ik dacht dat er geen reacties waren).

We geven Tyson (onze kater) alles waarvan we denken dat hij er zin in zou kunnen hebben, zelfs zoveel kattensnoepjes als hij maar op kan (we letten dus niet op 'verstandig', dat heeft geen zin meer). De eerste week ging dat wel aardig maar de afgelopen twee dagen wil hij niet veel eten. Hij likt wel het nat van zijn brokjes op maar de brokjes zelf laat hij dan achter. Vermalen of prakken van het eten heeft niet zo veel zin, dan eet hij ook maar een paar hapjes. Ik merk dat hij heel lang eet (het lijkt alsof hij smakelijk zit te eten, hij smakt) maar als ik dan in het bakje kijk als hij weg loopt, is er nauwelijks iets weg. Hij drinkt wel goed, loopt rustig door het huis en de tuin, slaapt en speelt ook nog soms een beetje met de andere katten. Hij spuugt niet maar is wel een beetje verstopt (dit is niet nieuw, we geven hem al heel lang Lax-a-Past maar ook dat wil hij niet meer hebben).

Mocht een van jullie nog een tip hebben qua smakelijk voer, mag van alles zijn dus ook rauw vlees bijvoorbeeld, dan hoor ik het graag. Zo lang ik denk dat hij geen pijn heeft en nog een beetje eet, blijft hij bij ons.

Groetjes, Chris
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Cari »

Mijn Barney met de kogel in zijn lever eet op dit moment alleen nog: rauwe kip en rauw rundergehakt. Andere dingen die er ook nog wel eens in willen gaan: eendagskuikens, muizen, gekookte koolvis of zalm, tonijn uit blik, shinycat, de duurste blikjes gourmet diamant. Wat je ook nog kan proberen: zuivelprodukten zoals yoghurt, vanillevla (kan diarree geven, maar Tyson heeft daar misschien niet zo'n probleem mee ;-) ). Ik heb van iemand een tip gehad van Viyo -een drankje waar de meeste katten gek op zijn en wat wordt gebruikt voor verzwakte katten, maar Barney vond dat helemaal niks.
Dat smakken doet Barney ook - een beetje raspend geluid.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Chris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2009 17:04

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Chris »

Dank je wel Cari, misschien een stomme vraag want ik ben niet zo thuis in rauw voedsel voor dieren maar zou hij niet ziek worden van rauwe kip of gehakt??

Groetjes, Chris
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Ambertje73 »

Ik heb wat verteld over Calo-Pet pasta in een ander topic.
Kijk maar even onder Ziekte en Medisch, nieren en urinewegen en dan onder Nieren, bladzijde 3 (Ambertje73).
Misschien heb je er wat aan?

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Cari »

Met gehakt moet je zorgen dat het puur rundergehakt is, want rauw varkensvlees is gevaarlijk voor katten. Met kip is er altijd kans op salmonella besmetting, maar die angst ben ik voorbij. Het is echter maar de vraag of Tyson rauw vlees lust. Je kan het ook prima koken. Als je het rauw geeft, laat het dan wel eerst op kamertemperatuur komen of doe het een paar seconden met een beetje water in de magnetron.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Welk eten geef ik onze kater met een tumor in de lever?

Bericht door Nyncke »

Bij rauw varkensvlees heb je kans op de ziekte van Aujeszky.
Maar daar zou ik me in dit stadium van ziekte van je kat geen zorgen meer om maken. De korte tijd die hij nog te leven heeft maakt dat niet meer uit.
Dus stel dat hij varkensgehakt lekkerder vind als rund, zou ik hem dat lekker geven.

Maar ik zet er wel in koeieletters bij, alleen in dit geval
Plaats reactie