Volle anaalklieren?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
gijsje2000
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2009 07:35

Volle anaalklieren?

Bericht door gijsje2000 »

gisteravond hadden we iets raars...onze 'gijsje' (waarvan de vorige eigenaren dachten dat ze een kater was(dus niet) en vandaar dus deze naam)
Gijsje is overigens 8 kilo en is niet echt een dikke eter maar lust wel graag haar brokjes ..dit nog even ter extra informatie.
Gisteravond ws ze buiten en we hoorden een gevecht dus wij er op af Gijsje kwam bang aangerend en was helemaal nat!!
Haar staart en achterpoten echt heel nat en ze stonk vreselijk!!!
Ook was ze bang of het leek zo misschien vond ze zichzelf ook wel stinken..
omdat ze zo dik is kan ze zichzelf niet goed wassen maar wilde haar niet nog een trauma bezorgen door haar onder de kraan te zetten..
na de nacht is ze weer rustig zouden dit anaalklieren zijn geweest????
Ik kan me herinneren dat we twee jaar terug ook eens bij de DA zijn geweest dat ze zich niet zo lekker voelde en na het tempen wisten ze niet goed wat er aan de hand was en nam ik haar mee.. toen ik het kattemandje opende bij thuiskomst was ze helemaal nat staart en achterpoten en die vreselijke stank !!
Toen heb ik gebeld met de DA en zei dacht dat er waarschijnlijk een abces in de anus had gezeten en tijdens het tempen is geknapt...
nooit over anaalklieren gehad....
ben benieuwd of iemand mij kan helpen head nog nooit van dit forum gehoord maar door het zoeken naar een antwoord kwam ik hier terecht....

groetjes het baasje van Gijsje
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: volle anaalklieren???

Bericht door Leonie89 »

als de anaalklieren ontstoken zijn, kunnen ze dat uitknijpen bij de dierenarts..
iemand hier op het forum had ook een kat met dezelfde klachten..

hier een aantal topics, misschien heb je er wat aan..

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/searc ... mit=Zoeken

succes!!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: volle anaalklieren???

Bericht door rieneke »

bij extreme angst kan een kat de anaalklieren legen, en dat ruikt inderdaad niet zo fijn.
denk dat dat bij jouw kat het geval is geweest.
gijsje2000
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2009 07:35

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door gijsje2000 »

onze gijsje is inmiddels beter! ze is naar de da geweest en het bleek om een abces te gaan aan de anaalklier rechts.
ze is behandeld met een langdurige antibiotica kuur en pijnstillers ook is ze van achteren geschoren..
en omdat gijsje zo dik is en haar niet kan wassen doe ik dat nu.. gewoon met een washandje..en daar is ze blij mee..
hoop dat het nu goed blijft..
groeten het baasje van gijsje :-P :-P
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Zoeza »

Hoe weet je wanneer er iets met de anaalklieren is? Vanaf welke leeftijd moet je daarop gaan letten?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Admin »

Volgens mij is dat niet leeftijd-gebonden. Onze eerst kat wilde op een gegeven ogenblik niet meer springen of zitten. Hij had verstopte anaalklieren die door de dierenarts geleegd en schoongemaakt zijn (onder een roesje). Daarna een antibioticakuur.

Ook hebben sommige katten dat ze bij het aaien anaalkliervocht afscheiden. Dat ruik je meteen want het stinkt echt als een bunzing. Een van onze katten vond een behandeling door onze dierenarts niet prettig (terwijl die alleen maar een druppel zalf in zijn oog probeerde te krijgen) en bijna onmiddelijk roken we die stank en zagen we natte vegen op de behandeltafel. Al mankeert de kat dan niks aan zijn anaalklieren, stress doet ook een hoop.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door rieneke »

het is niet leeftijd gebonden, bassie heeft al van kitten af aan overvulde anaalklieren.
bij miep zijn ze een paar keer verstopt geweest, dat uitte zich in sleetje rijden.
verder ruik je het, zoals roland zegt, snel genoeg!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Nyncke »

Wist niet dat bij katten ook zo was, nog nooit eerder over gehoord.
Ken het alleen van honden.

Weer wat geleerd. :edance:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Admin »

Veel mensen vragen zich af waar de anaalklieren nou precies zitten omdat ze door de vacht meestal niet direct zichtbaar zijn. Op de afbeelding hieronder zie je links en rechts van de anus 2 kleine openingen zitten, de anaalklieren. De klieren zitten op de 5 en 7 uurspositie t.o.v. de anus.

Het afscheiden van anaalkliervocht gebeurt als de kat angstig is, als hij zijn territorium afbakent, maar ook telkens wanneer hij poept. Zowel katers als poezen hebben anaalklieren. Ook als de ene kat aan de kont van een andere kat ruikt, ruikt hij eigenlijk aan de anaalklieren, wat de unieke geur van de kat is.

Afbeelding
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Zoeza »

Ik heb altijd gedacht dat die inwendig zaten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Admin »

Ja, de klieren zelf, waar het vocht aangemaakt wordt, zitten inwendig (net als de speekselklieren bij een mens), alleen de openingen zitten uitwendig, dwz als een opening in de huid.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Zoeza »

zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. Ik zal straks de 5 achterwerkjes eens gaan inspecteren ;-)
ninalala
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:33

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door ninalala »

mijn kat sammie heeft al maaaaanden last van volle analia, en die laat ik steeds uitknijpen door de deirenarts, maar dat helpt eigenlijk neit echt... antirbiotica en zalfjes ook niet, dus nu heb ik een allergie test laten doen, en wat bleek: Sam is allergisch voor alles waar ze op testen!!
nu maar beginnen met een medicijnenkuur.
misschien een tip voor andere katteneigenaren die steeds maar weer die kliertjes laten uitdrukken.
groetjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Volle anaalklieren?

Bericht door Admin »

Hoi Ninalala,

Welkom op het forum ;-)
Bedoel je dat je kat verstopte anaalklieren heeft omdat hij ergens allergisch op reageert?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie