Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Admin »

Een veelvoorkomend probleem is het plassen/sproeien/poepen op andere plaatsen dan in de kattenbak.
Om alle vragen en antwoorden hierover op één plaats te houden en dubbele topics te voorkomen, kun je vanaf nu in dit topic je vragen of antwoorden over dit onderwerp kwijt. Dus a.j.b. geen losse topics hierover openen.
Laatst gewijzigd door Admin op 08 mei 2007 02:14, 8 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo allemaal,

Ook hier zijn de plasjongens aanwezig! Ik he ze aan de Bachbloesems en ze zijn nu een dagje zonder in afwachting van nieuwe druppels. Ik merk wel verschil, dus meer plassen.
Wat voor mij op de eerste plaats komt is het zo goed en gemakkelijk mogelijk kunnen schoonhouden van de omgeving hier. Dat wil zeggen leuke wasbare kleden om de bank, schoon te maken muren (moet nog) en vloeren.
Alles waar de katten komen moet te wassen of schoon te maken zijn.
Zo hadden we een grote krabpaal met van die teddystof. Dit was echt volgeplast, dus slopen die boel en geverfd. Lijkt beter, ruikt beter en is goed schoon te houden.

Ik doe dus mijn best iets aan het plasproleem te doen en de oorzak is duidelijk hier (veel machokatten.) maar in de tusentijd probeer ik het ongemak zo klein mogelijk te houden.

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Hoi!

Wat dat aangaat ben ik blij :oops: dat vladimir het alleen op de leren bank van jake doet. Die is nog redelijk makkelijk schoon te maken. Zou het dan toch machogedrag van hem kunnen zijn?
Groetjes Claartje
Tijgerandkids

Bericht door Tijgerandkids »

Volgens mij is het inderdaad vooral 'macho gedrag'. Of eigenlijk precieser een territoriale drift. Katers die niet gecastreert zijn sproeien om hun territorium af te bakenen. Regelmatig gaat hij dan even langs die bakens en controleert ze. Niet duidelijk meer? Dan maar opnieuw sproeien. In een omgeving met meerdere katers blijven ze zo bezig om elkaars territorium te claimen.

Toen ik Dribbel eenmaal had laten casteren (wat moet je anders las je ook twee poezen hebt...) was het sproeien ook verleden tijd.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

macho poes

Bericht door berg »

Dag,
Onze Poek plast ook soms niet op de kattenbak... maar zij is boos, want er is een nieuwe kat in huis. Daarnaast had zij een blaasontsteking en heeft daarvoor een kuur en dieetbrokjes. De kuur is inmiddels achter de rug, ik ga woensdag voor controle naar de da. Maar die nieuwe poes...
ik hoop dat het over gaat als ze aan elkaar gewend zijn.
Groeten,
Jojo
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

boze poes, vervolg

Bericht door berg »

Nog vergeten: het is een gesteriliseerde poes. De nieuwe ook. Maar Poek sproeit ook op bepaalde plaatsen in de tuin. Ik had dat nog nooit gezien bij een poes, maar ze doet het toch echt. Echt de tuin 'afbakenen'.
Groeten,
Jojo.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Xandor doet dat sinds een week ook :shock: Hij heeft al 2 keer in zijn mandje geplast :?: En vandaag dus ook op de mat. Snap er niks van, hij gaat ook gewoon op de bak en doet daar ook alles. Maar af en toe dan gaat hij ineens ergens anders zitten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Mijn kitten (en daardoor mijn oudere kat ook weer) plast ook af en toe in huis. Ik weet niet wat het is. Ik ga haar denk ik maar opsluiten in de wc, met een kattenbak...

Ze plast af en toe wel op de kattenbak, maar als het haar uitkomt, rustig ook ergens anders. Ik heb nu sticks van (ik geloof) ribber, van de dierenwinkel die haar bij de voordeur weg moet houden. Dat werkt erg goed. (Nu hangen ze metteen niet meer in het rolgordijn).
Ik zal de naam nog eens opzoeken. Maar het helpt dus wel als ze 1 bepaalde plek hebben. Alleen als ze overal plassen (puck heeft meerdere plekjes) dan schiet je er niet veel mee op. :???:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Toen onze gesteriliseerde poes bij ons in huis kwam wonen, waar al een kater aanwezig was, ging ze ook plassen (op bed, mn tas, mandje). Na een paar weken ging dit gelukkig vanzelf over. Ik heb alles weg moeten gooien. Voor haar gebruikten we op advies van de DA een feliwaystekker, die geeft rustgevende hormonen af en brengt deze in de ruimte. Of dit gewerkt heeft is me niet helemaal duidelijk.

Het klikte (ze toleren elkaar nu gewoon, maar dat was het) gewoon niet tussen die 2, dus in het begin was ze bang en waren er veel gevechten. Later ging dit beter, dus het was van haar uit waarschijnlijk territoriumdrang.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

bachbloesem

Bericht door berg »

He Bella,
Jij gebruikt Bachbloesem. Ik heb daar in de paardenwereld wel ervaring mee (voor hypernerveuze paarden) maar niet met katten. Moet je dat speciaal laten mengen voor bepaalde resultaten? (plassen, of 'boze' poezen) Mijn Poek is nogal 'boos' op de nieuwe poes die in huis rondloopt.

Groeten,
Jojo
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Xonya plast dus ook wel eens op andere plaatsen.
net als de jongens deden...

waarom geen idee, ze heeft net zoals gizmo had, de tik om op plastic tassen te plassen, en ik had laatst een zachte mat in de kleine gang gelegd wat een week goed ging, en waarop ze opeens er opging plassen net zoals de jongens vorig jaar deden. dus die zit nu weer in de was..

misschien indd territorium, maar zo jong al?
misschien zijn ze te makkelijk...:wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik zit met het probleem dat onze gecastreerde kater ook binnen sproeit.Sinds we verhuist zijn doet hij dit.Hij kan ook buiten waar hij het in de tuin ook doet.Degelij wel om zijn territorium af te bakenen.Maar kun je hier een oplossing voor vinden?'sNachts gaat z'n deurtje al toe zodat er geen andere katten binnen kunnen.En we hangen ook aluminiumfolie tegen de randen van onze zetel(wat een zicht hoor).Kan er hier iemand mij helpen,want ik wil hem niet wegdoen.Groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook wij hebben last van plassers; Fluff is vorige week gecastreerd maar omdat hij mijn baby was, heb ik waarschijnlijk te laat in de gaten gehad dat hij territoriumdrift had :???: Als er te veel kittens komen, markeert Aiko mijn spullen (bij voorkeur alles wat op tafel ligt :twisted: ). Ook hebben we een matplasser bij de voordeur. Als ik de mat naar buiten doe, plassen ze er niet op :shock:

Ik zou toch al voor een aantal van jullie advies vragen bij een gedragstherapeute van de Stichting Hulp en Herplaatsing Huisdieren en als jullie het goed vinden, neem ik gewoon dit hele topic mee in de vraag wat hier nu aan te doen is en wat een mogelijke oorzaak is.

Verder gevonden op internet: Kattenbaktraining. Hier staan interessante dingen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Xandor heeft gisteren dus weer de mand ondergeplast :???: Had alles gewassen en nog eens met schoonmaakmiddel nagespoeld en een week buiten laten hangen. Gisteren weer terug gezet en ja hoor na een paar uur was het alweer mis, dus die hebben we weggeknikkerd. Nu maar hopen dat hij die neiging nu niet op andere plaatsen krijgt :roll:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ook hier wordt nog steeds op de bank geplast. We hebben nu Feliway besteld en ik hoop maar dat dat een beetje gaat werken. Had gisteren namelijk een natte broek door een zeer plotselinge plas op de bank. Ik was maar 1 minuutje van mn plaats geweest!!!! GRRR

groetjes, Muis
Plaats reactie