Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Sannie_xx »

Leuk hoor, dat alle dierenartsen op 1 lijn zitten. Ik vind het allemaal maar verwarrend.

De (erg jonge) invaller van mijn standaard DA had bij Mouse en twee van zijn drie broertjes vastgesteld dat er een hartruis was. Wij bezorgd natuurlijk... maar vandaag bleek er bij de normale DA bleek er dus niks aan de hand. Broertjes van Mouse waren ook mee (carpoolen ;) ) en ook daarmee; niks aan de hand. Waarschijnlijk heeft ze de ademhaling aangezien voor hartruis :shock: Nou ja, toch een opluchting.

Bij Zooey andersom. Die had ik toen ze er net was meegenomen naar een andere DA-praktijk (mijne was toen dicht en ik vermoede oormijt en ze moest ge-ent). 'Nee hoor, volgens mij gewoon vuil, ik zie geen oormijt'. Vandaag toch maar weer even gevraagd, ik vertrouwde het niet. Die oortjes bleven maar vuil worden. Stampvol oormijt! 'Hoe heeft ze dat nou over het hoofd kunnen zien?' Dus nu zit madameke hier met schoongemaakte oortjes en een druppel Stronghold in haar nek (die ze van de andere dierenarts niet mocht omdat ze al eens met een beetje Frontline was behandeld, wat mijn eigen DA ook raar vond). Madame is trouwens wel in anderhalve week van 0,75 kg naar 1,10 kg gegaan, dus wat dat betreft doet ze het goed.

(Mouse overigens ook, al is die door de diarree wel iets achter komen lopen op zijn broertjes. Zij rond de 1,50 kg en hij nu 1,25 kg. Dus even goed in de gaten houden....)

Herkenbare praktijken? :roll: Ik vind het wel heel slordig......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door JLC »

Dit heb ik zelf nog niet meegemaakt. Dit is vervelend en lastig, want je wil dat je katten goed geholpen worden door de dierenarts. Maar de ene dierenarts is de andere niet. Ervaring speelt vast ook een rol.
Toch worden Nederlandse dierenartsen allemaal opgeleid aan de Universiteit van Utrecht, want daar zit de enige diergeneeskunde opleiding van Nederland. Dus in principe zouden ze dezelfde kennis moeten hebben... Maar goed, niet iedereen studeert daar cum laude af. Ik neem aan dat er voor dierenartsen ook nog cursussen zijn om bij te blijven op hun vakgebied. Uit je verhaal blijkt maar weer eens dat het soms goed kan zijn een second opinion aan te vragen.
Verder blijft het uitkiezen van een dierenarts lastig. Ik denk dat je gewoon die dierenarts moet kiezen van wie jij het idee hebt dat hij/zij er het meest verstand van heeft (en waar jij dus positief gevoel bij hebt).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Roos en Minousch »

Als het een kitten is geweest, dan kan het wel kloppen hoor, kittens hebben wel vaker hartruis, en ze groeien er dan meestal weer overheen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Sannie_xx »

Ja klopt, zoiets had zij ook wel gezegd destijds - maar dan net iets anders: Dat als ze nog jonger dan vier weken waren het nog wel eens kon dat een hartklep niet helemaal goed gesloten was en er daarom een hartruisje klonk. Maar dat, omdat ze inmiddels toch al zes weken waren (dat was toen, niet nu) je dit echt niet meer zou moeten horen dus dat het dan wel een afwijking was.

Inderdaad JLC, alle dierenartsen komen van de UU. Maar dit zegt inderdaad niet alles. Hoe vaak ik binnen mijn eigen studie soms al niet de raarste verhalen hoor van mensen die de tekst in hun boeken gewoon effe verkeerd onthouden hebben, terwijl ze zo'n vak wel gewoon hebben gehaald.
En ook latere literatuur die na het afstuderen wordt gelezen om bij te blijven kunnen verschillen in wat ze zeggen, waardoor alsnog verschillende kennis wordt opgedaan.
Daarnaast denk ik dat ervaring nog het belangrijkst is; dat doe je tijdens je studie natuurlijk ook wel op, maar niet zoveel als jarenlang in een praktijk werken.

Wat dat betreft had ik bij de dierenarts van vandaag een goed gevoel. Ze werkte doelmatig, ging lief/fijn maar professioneel met de diertjes om. Ze was heel vriendelijk, grappig maar toch ook heel direct. Zo was ze het er eigenlijk niet mee eens dat ik Mouse en Zooey pas wil laten chippen als ze ietsjes groter zijn (ik vind ze nu echt nog te klein voor zo'n grote naald....) omdat ze bij mij eigenlijk niet echt kunnen ontsnappen (moeten ze door meerdere deuren achter elkaar ontsnappen die in principe allemaal gewoon dicht zijn.... het is mogelijk, maar erg kleine kans)..... dat heb ik luid en duidelijk gehoord! Schrikken, maar prima..... want wie weet dat ik écht iets belangrijks over het hoofd zie, dan hoor ik dat liever wel. Maar ze respecteerde mijn keuze wel en hield het toen gewoon bij chippen als ze iets groter zijn. Zo zie ik ze wel graag.
Die andere dierenarts was heel aardig, vond het ook ontzettend leuk om de kittens te onderzoeken.... maar gewoon nog niet ervaren genoeg, denk ik. Die van Zooey vind ik dan weer ongebegrijpelijk; dat was echt al een oudere dame die overkomt als iemand die al heel veel ervaring heeft. Hoe die zoveel oormijt heeft kunnen missen begrijp ik niet, en dan bij een dierenartsenpraktijk die best goed bekend staat. :?:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Roos en Minousch »

Ik denk dat er een boel nederlanderse studenten zij die naar Belgie gaan hoor
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Sannie_xx »

Ja daar heb je een punt - allemaal mensen die uitgeloot zijn natuurlijk. Echt veel en véél meer kandidaten dan er uiteindelijk ook echt aan de studie kunnen.... daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door JLC »

Naast een goede opleiding gaat het natuurlijk ook om ervaring.
En natuurlijk zullen er dierenartsen zijn die in Belgie hebben gestudeerd, maar dat zou ook niet uit mogen maken. Die opleiding daar zou vergelijkbaar moeten zijn met die in NL.
Tja, en iedereen kan een beoordelingsfout maken. Alleen gaat het hier om levende wezens. Gelukkig is het hier goed gegaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Sannie_xx »

Uiteraard... het is ook geen megaramp. Het wijst je inderdaad wel op het belang van een 2nd opinion als het om echt belangrijke zaken gaat, en om alles altijd effe zelf na te checken - bijv gebruiksaanwijzingen van medicijnen etc.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door chellemi »

Klinkt mij bekend in mn oren, de één zegt dit en de ander dat.
Toen ik met mijn poes Lilly naar de DA ging omdat ze zo ziek werd, zei de DA dat er niets aan de hand is, waarschijnlijk zou ze er binnen 2 dagen van haar grieperigheid af zijn. 3 dagen later was ze dood. Onbekende ziekte. Toch jammer dat dierenartsen misschien wel iets te laks met bepaalde symptomen omgaan.
Gelukkig maar dat jij op je gevoel af bent gegaan en ze toch geholpen zijn!
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Camoth »

Wat ik altijd vervelend vind, en dat geldt ook voor huisartsen, is dat men een gok doet maar dit niet zegt. Ze zeggen bijvoorbeeld: "het is gewoon een opgezette melkklier" als je een bobbeltje voelt. Vervolgens blijkt het achteraf een goedaardige tumor... Dan denk ik altijd: zeg dan gewoon dat je het niet weet, maar dat je gokt dat het X is. Maar doe niet alsof je wel weet wat het is en dat het Y is.

Ik heb liever dat een arts eerlijk toegeeft dat hij het niet weet, dan dat hij mij voorhoudt dat het ziekte/aandoening Y is terwijl het net zo goed heel wat anders kan zijn...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door lievelijn »

Sannie_xx schreef:Ja daar heb je een punt - allemaal mensen die uitgeloot zijn natuurlijk. Echt veel en véél meer kandidaten dan er uiteindelijk ook echt aan de studie kunnen.... daar had ik nog niet eens aan gedacht.

je weet toch wel dat de DA opleiding in Gent beter aangeschrevcen staat dan die in Utrecht he ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Verwarrende dierenartsen.... zucht.

Bericht door Sannie_xx »

Daar doe ik nooit zoveel mee, dat gaat in veel gevallen meer om logistieke redenen dan dat er echt zoveel betere kennis wordt overgedragen. En je uiteindelijke kwaliteit heeft meer te maken met de werkervaring die je opdoet - uiteindelijk wordt de meeste praktijkkennis daar opgedaan en daar komen de grootste verschillen naar mijn weten dan ook vandaan.
Plaats reactie