Plassen en poepen op dekbed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Juulles
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:13

Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Juulles »

Hoi allemaal, ik ben jessica 22 jaar en samen met mijn vriend anton hebben wij sinds een week of 9 een kitten (Katertje) Milo.
Hij is nu ongeveer 4 mnden.
Milo is vanaf het begin af aan lekker op zijn gemakje in ons huis geweest en hij is bijzonder lief! We zijn heel erg blij met hem behalve....
De tweede dag dat wij hem hadden, poepte hij op het dekbed. Hij had diarree dus ik dacht "ongelukje" , kan gebeuren Hij heeft last van zijn darmen en is net bij ons! Bed verschoond, gelukkig het dekbed zelf was nog schoon. Zodra er een schoon dekbedovertrek op ligt, gebeurde het weer!
Weer diarree!
We hebben de eerste dagen milo nog honderd keer op de bak gezet, en hij plaste op de voetbaltas van mijn vriend. weer honderd keer op de bak gezet en hij plaste op de bank!
Contact gehad met een kattengedragsdeskundige, en op haar aanraden nog een bak gekocht en hem niet meer in de slaapkamer gelaten. Een tijdje ging het goed....totdat Milo stiekem onze slaapkamer in was geglipt, en plaste en poepte op het dekbed!
Omdat ik dacht dat het misschien medisch was, ben ik naar de dierenarts gegaan en Milo is goed ontwormd en weer ging het een paar dagen goed.
Toen weer een keer onze slaapkamer ingeglipt en WEER was het raak!
En nu een paar weken goed, milo lieten wij wennen aan onze slaapkamer en hij kwam 's nachts ook lekker bij ons slapen en het gaat al een week goed.....
En net...2 minuten geleden geplast op mijn dekbed....
Ik ben ten einde raad!
Ik wilde een kat voor de gezelligheid en niet om hem 's nachts op te sluiten in een hok!
Heeft iemand raad en tips?! Want ik kan wel janken, het is verder een PERFECT beest maar hij slaapt nu in onze 2e slaapkamer, en volgend jaar zal er w.s. gezinsuitbreiding zijn en kan hij daar niet blijven......
Ik heb nu echt alles wel uitgeprobeerd, hij word heel goed ontwormd, heeft geen diarree meer, krijgt goed voer, is gezond en lief en speels zoals een kitten moet zijn. Heeft 2 bakken, die continue en elke dag schoon worden geschept en verschoond (2 x in de week)
Uhm we laten geen plastic tasjes liggen en gedoe noem maar op


Wie oh wie kan mij helpen?!?!
Alvast bedankt en sorry voor mijn lange verhaal!

groetjes jessica
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Kattenbella »

Hebben jullie alleen twee slaapkamers of nog meer ruimtes?
Wel vervelend voor je. Je doet er van alles aan, mijn complimenten daarvoor.
Ik denk dat het dekbed nog steeds in zijn systeem zit als bak en hij daar langzaamaan vanaf moet. Ik zou hier de kattendeskundige nogmals even over raadplegen.
Geef niet op, ik hoop dat het snel goed gaat komen en jullie volop van hem kunnen genieten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Juulles
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:13

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Juulles »

Hoi Hoi, we hebben onze slaapkamer, dan een tweede slaapkamer en een open keuken open woonkamer en open eetkamer.
Als wij niet thuis zijn zit milo in de tweede slaapkamer opgesloten, waar hij zijn eigen mandje, bak en eetbakje heeft, In de open eetkamer staat dan de tweede bak. Hij gebruikt allebei de bakken goed.
Tja ik ga morgen denk ik nog maar even met haar bellen:(
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door ktje »

Hoe oud was milo toen je hem kreeg?
Dit kan er ook mee te maken hebben als die te jong is weggeven dat die nog niet alles van mams heeft geleerd. Dat deel komt nu bij jullie aan.
Hier komen de katten sowieso niet op de kamer, en ik raad je aan als je straks zelf een baby'tje krijgt de kat ook niet op die kamer te laten. Katten kunnen op het hoofdje gaan liggen en kan de baby stikken. Maar ook in kattenharen kan een baby stikken.
Wij hebben hier ook een zoontje van 1 jaar nu en katten mogen dus absoluut niet in de slaapkamers komen. Die van ons zitten dus ook alleen in de woon-keuken deel. En dat gaat prima.
Misschien kunnen jullie dat ook doen. Dat Milo alleen in de woon en keuken mag komen.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Juulles
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:13

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Juulles »

Hoi Hoi, Milo was 8 weken toen wij hem kregen. Het is ook zeker niet de bedoeling dat hij op de kamer van de baby mag, maar ik bvind het wel gezellig als hij bij ons mag!
Maar hij gaat verder keurig op de bak, hoe moet ik dit dan afleren???
Groetjes
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door JLC »

Als de kat gegeten heeft, dan zou ik hem meteen daarna op de kattenbak zetten. Dat zou ik een tijdje volhouden, zodat deze routine er in komt voor de kat. Verder zou ik hem voorlopig nog niet op de slaapkamer laten. Je wilt niet elke dag je bed verschonen.
En ik zou ook nog contact opnemen met de gedragsdeskundige.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door rieneke »

wat soms ook helpt, is azijn voor je hoes gebruiken ipv wasverzachter.
en inderdaad het katje een paar weken niet op de slaapkamer laten, zodat het idee uit z'n systeem verdwijnt.
Juulles
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:13

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Juulles »

Ja, dat heb ik eerder gehoord of je dekbed met alcohol wassen. Tja daar begin ik niet aan:( Mijn dekbed is van mij en dat moet zacht en fris naar wasverzachter ruiken! (niet geheel ongebrijpelijk toch??)
In november laat ik Milo castreren dan is hij rond de 6 mnden, wie weet gaat het dan wel weer over?
Ik hou hoop (Soort van) maar ik baal wel dat hij niet bij ons kanslapen, want het is echt een gezelligheidsdier!

Groetjes
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Medusa »

Hoe was je je dekbed - ik zou het eens wassen op 90° - zolang hij ook maar iets van zijn reuk riekt zal hij daar blijven plassen - dat is zijn territoriumdrang. Ik had dat met een kussen totdat ik eens een speciaal product op show gekocht heb, op het kussen gedaan, gewassen en blijkbaar heeft het geholpen.

Kan het zijn dat hij plast uit frustratie (bijvoorbeeld omdat hij niet meer binnen mag of juist niet binnen mag als jullie er niet zijn? Ik zou ook een Feliwayverdamper in je kamer zetten en eventueel Bachbloesems gebruiken (ik dacht dat Beech was voor katten die plassen uit frustratie). Als het frustratie is vrees ik dat hij hoe meer je hem apart zet, hoe meer hij zal plassen dus dan is Feliway en Bachbloesems echt een aanrader.

Gebruikt hij ook zijn kattenbakken - was die eens uit met javel, daar zijn er gek op.

Hoop dat het snel overgaat want dat is echt geen pretje meer
Juulles
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:13

Re: Plassen en poepen op dekbed

Bericht door Juulles »

We hebben het dekbed vorige keer dat de ontlasting op het dekbed zelf is gelekt, naar de wasserette gebracht. Zij reinigt het dekbed dan met biotex, dat reinigt ook sterk de geur eruit. Wat ik tot nu toe gedaan heb alshet dekbed zelf echt bevuild was en niet alleen de hoes, dan heb ik de plek uitgespoeld met gewoon wasmiddel (bijv omo) voor de witte was en daarna fles alcohol erover heen (96%) hier ruiken kittens niks meer door heen. Morgen ga ik mijn dekbed weer weg brengen.

Soms heb ik wel het idee dat het frustratie is, maar het is zo een gok om hem continue maar alleen op het bed te laten. Als ik niet thuis ben zie ik niet wat er gebeurt, en dan kan er dus 8 uur lang poep op het dekbed liggen!
Wij wonen in een flatje, dus wij hebben een balkon (5 hoog) Als wij thuis zijn mag hij op het balkon, maar 's nachts en als wij weg zijn niet! Ik ben veels te bang dat hij op de rand springt en valt....
Dus als hij continue rond mag lopen door het hele huis, kan ik nooit meer lekker de deuren open zetten.

Zoals ik al zei, als hij de slaapkamer niet inmag plast en poept hij nergens BEHALVE keurig netjes op zijn bak.

Helaas een echt dilemma dus!

(Ondertussen istie weer op schoot komen liggen, alsof tie voelt dat het over hem gaat!)
Plaats reactie