Tips voor het vervoeren van mijn kat

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Eelkepeelk »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb weekend gaan we regelmatig naar mijn ouders. Oscar gaat dan ook mee in het mandje. Dat is opzich geen probleem, al vindt hij het ook niet erg leuk om daar in te moeten. De reis duurt 2 tot 3 uur. De eerste paar keren is het helemaal goed gegaan, maar de laatste twee keer niet. Beide keren heeft hij in het mandje gepoept... De eerste keer gelukkig niet in de bus of trein, maar toen we al bij mijn moeder in de auto zaten. Tweede keer dus wel in de bus.. Erg vervelend wat het stonk erg en Oscar bleek er zelf ook onder te zitten (beetje vies misschien, maar het was geen droog keuteltje zeg maar). Nu kunnen het naar mijn idee een paar dingen zijn. Hij kan het gewoon niet ophouden en moet het gewoon kwijt.. dat was denk ik de eerste keer het geval omdat hij toen ook al bijna de hele weg mauwde. De tweede keer had hij 's morgens stiekem beleg van tafel afgepakt en daar wat van gegeten en kwamen er een paar rotondes na elkaar die de chauffeur nogal snel nam. Misschien was hij daar wel misselijk van geworden, in combinatie met het beleg van 's morgens. Nu kreeg ik vanmiddag van een vriendin de tip om voor vertrek de kattenbak schoon te maken. Haar kat gaat er dan altijd direct op, vooral als ze hem met bleek schoon heeft gemaakt. Daar houden ze erg van zei ze. Hebben jullie misschien nog meer tips? Ik zat er ook aan te denken om hem aan een tuigje mee te nemen, maar ik weet niet of dat verschil maakt.

Groeten Eelkje
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door rieneke »

een kat is geen klein hondje, en tenzij hij er van jongs af aan aan gewend is, zou ik dit niet willen voor een kat.
je geeft al aan dat hij het niet leuk vindt, ik zou 'm lekker thuislaten.
scheelt veel stress lijkt me?
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Eelkepeelk »

Thuislaten is geen optie, want hij kan niet het hele weekend alleen zijn. En er is niemand die voor hem kan zorgen. Het vervoer is opzich niet heel erg stressvol, alleen dat hij in het mandje poept.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Miranda »

Hoe weet je dat hij niet alleen kan bleven? Al eens uitgeprobeerd?
In principe kan een kat wel een (kort) weekendje alleen, met genoeg eten en vermaak als wat slaapplekken en speelgoed.

Als je hem perse mee wilt hebben, dan is het misschien een idee om een kittenkattenbakje bij de vervoersbox in te doen.
Het maakt niet uit als het de helft van de ruimte inneemt: als ze niet hoeven te poepen, liggen katten ook graag in de kattenbak (althans, gestresste of 'opgesloten' katjes gaan vaak in het kattenbakje liggen wat in hun bench (jouw geval de box) staat.

Maar ja, of dat de oplossing is? Het kan nog steeds gaan stinken natuurlijk en hij kan er ook nog onder komen te zitten...

Misschien kan je wachten tot hij gepoept heeft tot je weg gaat, of lukt dat niet, denk je?
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Seemy »

Die tip van de kattenbak schoon maken kan misschien wel helpen... Bij ons gaat hij er in ieder geval gelijk op als de bak weer schoon is.

Verder zetten / drukken wij in de rieten rijsmand altijd zijn gewone zwarte stoffen mandje. Voorheen deden wij altijd wat kussentjes of een groot badlaken in de rijsmand. Sinds we zijn eigen vertrouwde mandje in de rijsmand zetten is hij veel rustiger als hij mee gaat met ons.
Van de week zijn we nog even naar de DA geweest met hem en hij bleef net zo rustig zitten... hij ging bijna slapen....
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Nyncke »

Je zou ook kunnen proberen om hem te laten wennen aan zijn reismandje door hem erin te doen, op zijn favoriete plekje neerzetten. Eerst 5 minuten en dan op voeren.
Favoriete speeltjes erin.

En inderdaad als het lukt, zorgen dat hij al gepoept heeft.

Maar je zou ook kunnen kijken of je hem kunt wennen aan alleen zijn. Toen ik een kat alleen had, kon ik die anderhalf-2 dagen alleen laten.
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Veluw »

mijn ervaringen zijn dat een kat er wel aan went om alleen tezijn. Mijn kater is er ook aan gewend geraakt, als we nu een week op vakantie gaat (natuurlijk krijgt hij gewoon iedere dag te eten door iemand die we hebben geregeld.) vind hij het niet zo erg, terwijl hij bij de eerste paar keren helemaal hysterisch werd toen we terug kwamen, zo blij was hij toen we er weer waren.

Als hij, behalve dan door medische redenen ofzo, niet alleen gelaten kan worden omdat hij er niet aan gewend is, dan is het denk ik ook voor de kat zelf beter dat je hem wel er aan laat wennen ;-) En voor de andere passagiers van de bus en trein natuurlijk.
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Eelkepeelk »

Bedankt voor jullie reacties! afgelopen weekend was het reizen geen probleem, maar ik zal toch eens overwegen om hem aan het alleen zijn te laten wennen.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor het vervoeren van mijn kat

Bericht door Sannie_xx »

Even een heel oud topic bumpen....

de afgelopen weken is mijn vriend steeds bij mij thuis geweest zodat ik de katjes niet een nachtje alleen hoefde te laten. Dit durf ik nog steeds niet, ik vind ze te klein, ik vind een halve dag al eng genoeg. :roll: Maar dit weekend is zijn verjaardagsfeest en dat vind daar plaats, en de volgende dag komt zijn familie. Het meest praktisch; een nachtje blijven.

Nu hadden we het er eventjes zo over, en bedachten we dat we ervoor zouden kunnen kiezen dat ik af en toe - zo ook dit weekend - de kittens meeneem naar zijn huis. Waar Mouse zijn broertjes ook nog zijn en Mouse zijn moeder. Ik denk dat ook dat Mouse zelf er geen problemen mee zal hebben - die was de laatste keer dat ze daar even waren voor een carpool naar de dierenarts ook alweer met zijn broertjes aan het ravotten. (jahaa die kenden elkaar nog! Mams kende hem echter niet meer....) Maar ik maak me zorgen om Zooey - misschien is het voor haar te stressvol.
Nu houd ik ze in principe boven - niet naar beneden want daar zijn ook honden - en krijgen ze daar hun eigen brokjes en houd ik ze zeker morgen wat afgeschermd van de verjaardag (teveel lawaai).... Er is alles wat ze nodig hebben --> speeltjes, krabpaal, etc. En als het echt niet goed gaat kunnen Mouse & Zooey samen in een aparte kamer. (met extra kattenbak en krabpaal die daar staan)

Maar toch vraag ik me af of ik hier verstandig aan doe of dat ik toch beter 's avonds naar huis ga en gewoon de volgende dag terug

Edit: reistijd is ongeveer drie kwartier.
Plaats reactie