Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Hallo, ik heb lang nagedacht over het nemen van een kat en de afweging gemaakt kitten/asielkat. Het is het laatste geworden en afgelopen woensdag hebben mijn zoontje en ik een lief ex-katertje (Europese Korthaar) uit het asiel meegenomen. Hij is waarschijnlijk net 2 jaar.
Het is een lief katje, erg aanhankelijk. Alles gaat prima, meneer gaat netjes op de kattenbak, eet en drinkt goed, luistert redelijk goed en hij is snel gewend geraakt aan z'n nieuwe thuis. Is erg nieuwsgierig waardoor hij al een keer tussen de spijlen van het traphek door naar beneden is gesprongen (bijna 3m hoog), hij móest het gewoon proberen en is er wel van geschrokken. We hebben een open trap, geen deuren dus ik probeer de kat te leren beneden te blijven. Weet niet of dit nodig is, wil niet dat hij z'n pootjes breekt. Hij is ook al een keer van de trap gestuiterd nadat hij te snel naar beneden wilde. Ik schrok me rot maar alles ok.

Nu heb ik een kleine bezorgdheid over de relatie kat-kind. De kat heeft al een paar keer uitgehaald naar m'n zoontje van 5. De ene keer kan hij de kat fijn aaien, de andere keer haalt de kat met 2 poten tegelijk uit of maakt bijtbewegingen. De kat haalt naar mij ook af en toe uit en heeft zijn tandjes in m'n hand gezet. Soms kan ik lang aaien zonder dat er wat gebeurt, andere keer gaan gelijk zijn nageltjes uit. Sowieso staan zijn nagels vaak uit ook als je 'm ontspannen aait. Nu is mijn zoontje bang geworden van de kat en had hij het er zelfs over dat hij wilde dat de kat teruggaat. Andere kant: hij vindt de kat lief en is zorgzaam. Hoe kan ik hem leren niet bang te zijn en hoe leer ik de kat zijn nagels in te houden? M'n zoontje vlucht weg als de kat onverwachte bewegingen maakt. Wat te doen? Groetjes, Poezewoes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Camoth »

Had je in het asiel aangegeven dat je een jong zoontje hebt en of de kat daarmee zou kunnen? En is je zoontje mee geweest bij het uitzoeken? Beetje mosterd na de maaltijd, weet ik ook wel, maar als ze daar al zeiden dat het lastig was dan is het waarschijnlijk moeilijk te verhelpen.

Ik weet niet hoe lang de kat er al is en wat je zoontje precies doet wanneer de kat bijt of krabt, maar het kan zijn dat de kat nog moet wennen en dan kan ruw aanraken soms een schrik reactie opwekken waardoor de kat uithaalt.

Je kan een Feliway stekker proberen, die kan je bij de dierenarts kopen. Daar zitten feromonen in waar katten rustig van worden.

Anders weet ik het ook niet. Misschien heeft iemand anders hier een idee?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Leonie89 »

ja kinderen en katten..
kinderen kunnen soms wat onverwacht overkomen op de kat.. de kat schrikt en het kind krijgt een klauw of een hap..
wat je je zoontje moet leren is dan hij, als de kat onverwachts hapt, zijn hand stil moet houden (niet trekken!!) en zo gauw hij bijt streng 'nee!' zeggen.. als hij dit streng en duidelijk zegt zal de kat hiervan schrikken.. de bedoeling is dan dat de kat gaat begrijpen dat mensen er niet van gediend zijn dan er in hun hand gebeten worden..
waar jij en je zoontje ook op moeten letten is waar er geaaid wordt.. niet elke kat vind het fijn overal geaaid te worden.. onze poes kun je alles mee doen, maar de kat van mijn vader mag je alleen aanraken op zijn koppie en het eerste stuk van de bovenkant van zijn rug.. de rest is direct een klauw in je hand.. dit gedrag accepteren we wel, omdat hij gewoon zijn grens aangeeft.. als je je hand hierbij stil houdt laat hij na een klauw of hap, direct weer los..
ik hoop dat je er wat aan hebt..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Camoth »

Daar heb je een heel goed punt Leonie. Coco heeft dat ook. Die kan je niet op de kont aaien (alleen ik kan dat wel, omdat ze het van mij accepteerd, al vind ze het niet leuk) anders krijg je ook een tik of een beet in je hand. Dus wellicht is het een plek die de kat gewoon niet prettig vind.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Wat leuk, zoveel reacties al :D

@Camoth, ik heb m'n zoontje speciaal meegenomen en ze wisten in het asiel duidelijk welke kat wel bij kleine kinderen kan. Ik ben er goed geholpen. Deze kan dat zeker en dat geloof ik ook wel. Het is op zich geen vreemd gedrag wat de kat vertoont, denk ik. Alleen is mijn zoontje het niet gewend en maakt het hem bang. Ik hoop dat hij daar overheen komt anders zit hij zenuwachtig in de woonkamer. Ik probeer hem ook vaker de kat te laten aaien e.d. om 'm vertrouwen te laten krijgen dat de kat niet altijd uithaalt.
@Elvedinenleonie, het is heel veranderlijk: op z'n koppie aaien kan 9 van de 10 keer maar soms ineens niet. M'n zoontje aait heel zachtjes en op het koppie. Inderdaad moet je 'm niet achter op z'n rug aaien, dat vindt ie niet leuk dus dat doen we niet. 1 keer kwam m'n zoontje voorzichtig met z'n handje naar de kat en toen haalde hij met twee poten tegelijk flink uit. De kat geeft geen waarschuwingen zoals blazen. De kat viel mij een keer vanuit het niets aan en krabde in m'n blote benen. We zeggen hard 'nee' op ongewenst gedrag van de kat of we klappen in onze handen (bijv. als de kat aan de bank krabt). Ik vind het wel raar dat de kat geen waarschuwing geeft (blazen, grommen) en dat hij zijn nagels vaak heeft uitstaan. Mijn idee is dat ie als kitten te vroeg is weggegaan en niet geleerd heeft zijn nagels in te houden. Ik hoop dat ik 'm dat kan afleren door consequent 'nee' te zeggen. Ik zet 'm ook van me af als ie z'n nagels in me klauwt. De kat lijkt me overigens erg op zijn gemak, ik weet niet of een Feliwaystekker dan alsnog uitkomst kan bieden? En Felifriend? Zou dat iets kunnen doen om meer vertrouwen te kweken tussen kind en kat?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Camoth »

Mijn eigen ervaring met Felifriend is dat mijn kat er helemaal angstig van werd juist. Dus dat heb ik links laten liggen. Ik heb het flesje nog, als je het wil proberen mag je het tegen verzendkosten wel hebben van me.

Feliway heeft bij de introductie van mijn twee katten wel geholpen. Mijn senior kat werd veel rustiger ervan. Miauwde niet zoveel, sliep beter. Het is het proberen waard wellicht.

In je handen klappen is goed. Het kan ook speelgedrag zijn. Kijk goed naar zijn oortjes en snorharen. Als de snorharen of oren naar voren staan is het spelen, als ze naar achter staan is het vaak aanvallen/irritatie. Dat is wel relevant om te weten, want als het dominantie is, dan is het heel wat lastiger af te leren dan als het speelgedrag is. Mijn kitten hangt ook wel eens in mijn benen, maar haar nageltjes zijn geknipt, dus bij mij is het niet zo'n probleem.

Als laatste redmiddel kan je dat ook nog proberen, de puntjes van de nagels afknippen. Maar dat moet hij ook maar toelaten en dat doen de meeste niet als het ze niet van jongs af aan is aangeleerd. Met mijn oudste hoef ik het bijvoorbeeld echt niet te proberen.

Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Dat is ook een goeie tip, nageltjes knippen. Dat maakt het krabben en klauwen minder pijnlijk. De oren van de kat staan meestal naar voren. Bij de aanval heb ik het niet kunnen zien. Het is moelijk te peilen, de kat kan soms 'duivels' kijken maar dan toch geaaid willen worden. Of juist vriendelijk lijken en ineens uithalen.

Het probleem ligt niet eens zozeer bij de kat. Ik weet niet of Feliway iets zou toevoegen. De kat is zichtbaar op zijn gemak, slaapt goed, eet goed, e.d. Het probleem is dat m'n zoontje snel angstig van hem is, zeker door de onberekenbaarheid van de kat. We hebben niet eerder dieren gehad. Ik heb zelf vroeger een poes gehad en ben een kleine hond gewend. M'n zoontje heeft deze hond (van mijn ouders) ook nog meegemaakt en hij had daar altijd een leuke speelkameraad aan, was niet bang behalve als hij hard ging blaffen. Als je zo'n hondje gewend bent is een kat ineens ff wat anders. Toch had ik niet gedacht dat m'n zoontje er zo angstig van zou zijn. Vanochtend zei hij dat hij wil dat de kat vandaag teruggaat terwijl hij dat ook zielig vindt. En weer dat hij vaak naar buiten gaat om niet bij de kat te hoeven zijn. Als de kat rustig langsloopt deinst m'n zoontje terug. Hij praat heel lief tegen hem maar ik hoor er ook zijn angst in. Ik heb gezegd: dan gaan we samen zorgen dat je niet meer bang bent: samen de kat aaien en op de grond met je auto's spelen terwijl de kat rondloopt. Maar dat wil hij niet. Ik wil hem niet dwingen. Ik weet echt niet zo goed wat ik ermee moet. Wil niet het risico lopen dat de kat straks ons huis als zijn thuis beschouwt en dat mn zoontje bang blijft en de kat alsnog terug moet. Ik wil graag dat m'n kind zich vertrouwd en veilig kan voelen thuis en dat is nu niet zo. Ik ga het asiel om raad vragen. Zij hebben misschien vaker zoiets meegemaakt. bedankt voor jullie meedenken :grin:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door loek »

Hoi Peozewoes
Naast het feit dat je zoontje bang is. Wil je ook niet dat je kat dit gedrag laat zien lijkt me. Nu valt het nog wel mee maar als dit doorzet dan heeft niemand er meer een leuke kat aan.
Wat ik me wel afvraag, krabt de kat echt direct hard. (een paar bloederige strepen achterlatend dus) Of pakt hij zijn hand en doordat je zoontje terugtrekt ontstaan het krabben?

Als dat eerste het geval is, dan is dat niet echt oke lijkt me. Dat tweede zou ik ook niet echt fijn vinden. Maar onze kat vroeger thuis deed dat ook. Als je dan maar je hand stil hield, dan gebeurde er eigenlijk niets. (evt. haal je hem dan rustig weg met je andere hand)

En dat bijten, dat is neem ik aan niet door? Meer een beetje happen? (en dus volgens mij spelen/ onderzoeken....of misschien waarschuwen) Ook hand stil houden, en dan gebeurd er in principe niets. Als hij doorbijt....dan is dat naar mijn idee echt flink mis!

Maar ja da's wel moeilijk voor je zoontje als hij bang is, om het dan juist voor mekaar te krijgen dat hij zijn hand stil houd. Maar misschien is het uit te leggen?

Goed idee om het met het asiel te bespreken. En fijn dat je zowel aan je zoontje als aan de kat denkt! (maar ik snap wel heel goed: kind gaat voor!)

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Hallo Loek
De kat krabt venijnig maar niet zo hard dat het bloederige strepen achterlaat. Het bijten is niet doorbijten, gelukkig :D Ik zag vanmiddag dat het ook speelsheid kan zijn want als ik na uithalen of happen stop met aaien dan geeft de kat aan dat ie verder geaaid wil worden. Ik aai 'm alleen op z'n koppie dat vindt ie heerlijk. Misschien heeft ie niet goed geleerd dat spelen met nagels alleen met speeltjes gedaan wordt en aaiende handen geen speelgoed zijn. Ik heb nu, na het lezen van andere topics op dit forum :) , een speeltje aan een touwtje gebonden en daar speelt de kat leuk mee. Ik heb m'n zoontje uitgelegd wat te doen als de kat uithaalt (hand stilhouden en NEE zeggen). We hebben het geoefend samen, ik was de kat en hij zichzelf ;-) en heb hem uitgelegd dat we de kat leren te spelen met speeltjes i.p.v. met handen.

Het lijkt nu wel dat de kat minder snel uithaalt. Ik hoop dat het kwam doordat hij in de war was van alle veranderingen en zijn nieuwe thuis.

Vlak voordat ik het asiel wilde bellen om raad liet mijn zoontje iets minder bang gedrag zien. Hij had een vriendje van school te spelen en wilde natuurlijk stoerder overkomen dan hij soms is en deed voer in het bakje van de kat terwijl de kat erbij stond. Dat durft hij anders niet, lokt steeds eerst de kat in de gang en dan voer in het bakje en dan kat terug in de keuken. Ik heb hem gezegd hoe fijn ik dat vind en dat ik trots op 'm ben. Ik heb nu hoop dat de angst toch zal minderen op den duur. Al denk ik dat het schrikken van onverwachte acties van de kat (dolle 5 minuten) wel zal blijven. Ik wil bij de komende inenting van de kat volgende week vragen of de nagels ook iets geknipt kunnen worden. Ze zijn echt lang en scherp. Ik vermoed dat de kat niet buiten kwam bij zijn vorige baasje. Zo doet op schoot zitten in ieder geval minder pijn. Ik heb ook een krabplank voor 'm gekocht.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Camoth »

Goed om te horen Poezewoes! Ik hoop dat het snel helemaal over is en je gezin kan genieten van dit poezebeest :eclap:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Camoth, wat je zegt gaat lukken geloof ik :-D M'n zoontje is veel minder bang en aait en knuffelt de kat. Hij is er zo lief en enthousiast mee :edance: De kat op zijn beurt haalt bijna niet meer uit en is ontzettend aanhankelijk. Ik heb voor volgende week een afspraak bij de DA voor een herhaling van de vaccinatie en dan worden gelijk zijn nageltjes geknipt :grin:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Camoth »

Ik weet niet wat ik heb gezegd dat lukt, maar ben er blij om voor je! :edance:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door Leonie89 »

klinkt al goed!!
ik bedacht me nog iets, het kan al gezegd zijn, maar dan zeg ik het nog een keer.. ;-) kinderen zien vaak het verschil ook niet tussen spelen en niet spelen.. als een kitten in een speelse bui is zal hij happen en klauwen in alles.. wij hebben maandag onze kitten opgehaald en kunnen hem dus nog niet zo goed inschatten.. soms denk ik dat hij lekker geaaid wil worden maar heb ik ineens een bekje om mijn vinger en vier poten inclusief nagels.. ik knip dan in mijn vingers om duidelijk te maken dat ik dat niet wil.. nu na 3 dagen snapt hij het al redelijk..
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door poezewoes »

Elvedinenleonie, dat is zo. Ik weet het zelf soms niet eens, al begin ik het beter te herkennen. Soms is het moeilijk in te schatten, dan heeft ie de oortjes vriendelijk naar voren staan maar staan z'n oogjes als vuur. En toch lijkt er voor de kat dan geen reden om geirriteerd te zijn. Of het dan toch spelen is? De kat is ontzettend knuffelig en kan nu zelfs een hele tijd op m'n schoot liggen spinnen terwijl ik 'm aai. Als ik dan stop tikt hij me met zijn pootje aan dat ik verder moet aaien. Heel schattig :grin:

Dat knippen met je vingers is ook goed. Wij doen dat soms ook en als ie met z'n nagels in me klauwt dan roep ik hard AU of NEE. M'n zoontje kan nu lekker met hem spelen. Enige waar hij nog voor wegrent en zich opschuilt is als de kat druk gaat rennen. Dat vindt ie heel eng.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nieuwe kat haalt uit, kind bang

Bericht door loek »

Oh...niet eens bloedige strepen...niet om het nou te bagatelliseren natuurlijk. Maar die bloedige krassen heb ik wel af en toe. En vind dat mijn katjes heel lief zijn....of ben ik nou gek haha.
Ze doen het nooit uit agressie altijd per ongeluk. (tijdens dolle 5 minuten over de bank vliegen bijv. en dan mij als bank aanzien ofzo ;-)

Maar goed, fijn dat het zo goed gaat!!! Hopen dat het zo blijft, vast wel! Hij is nu gewoon ook wat meer gewend aan zijn nieuwe regels waarsch. en gewoon lekker happy en vertrouwd bij jullie. Super fijn!

En ik vind je zoon ook stoer hoor!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie