Kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen?

Bericht door poezewoes »

We hebben onze ex-kater (rond 2 jaar is ie) nu ruim een week in huis. Net nu het beter met uithalen en happen ontdek ik op de kattenbak iets waar ik van schrok: druppeltjes en propjes bloed in 2 plasjes! Nu heb ik speciaal een kat bij het asiel uitgezocht die geen blaasgruisdieet heeft omat ik de hoge kosten van het voer en medicatie e.d. niet kan betalen. Ik las ook dat het vooral bij oudere katers voorkomt, verwacht dus niet problemen te krijgen bij een jonge kater. :-( De kater wast vaak zijn geslachtsdeel maar dit leek mij normaal. Hij wast zich overal dus ook daar lijkt mij. Nu las ik hier ergens dat het wassen van het geslachtsdeel al een reden is om met spoed naar de DA te gaan? Dan moet ik nu als de wiedeweerga ergens een vervoersmandje regelen en gaan. De kat maakt totaal geen zieke indruk, miauwt niet behalve als hij iets niet mag of als hij eten wil. Hij drinkt en eet goed. Gaat goed op de bak en plast niet in huis. Niet zichtbaar pijn bij het plassen.

Hij krijgt geen goedkoop voer: Techni Cal Adult (bij asiel gekocht). Dus geen supermarktbrokken. Hij krijgt geen extraatjes. Alleen in het weekend heeft hij 1x een kleine portie natvoer gehad van Hills. Ik geloof dat dit alles toch reden is gelijk de dierenarts te bellen dus dat ga ik nu doen. Ik ben er niet blij mee want ik heb hem uit het asiel meegenomen met de 'garantie' dat het een gezond beestje is. Hij is 3 weken geleden nog onderzocht door de dierenarts. Ik weet dat katten altijd iets kunnen gaan mankeren maar dat het gelijk gebeurt verwacht je niet en ik kan dat op dit moment financieel niet behapstukken. Ik ga de dierenarts bellen en horen wat deze adviseert.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen??

Bericht door loonsy »

Hoi Poezewoes,

Bloed in de ontlasting (op welke manier dan ook) is áltijd reden voor (minimaal) een belletje naar de dierenarts. Wat zou je doen als je bloed in je eigen plas zou zien? ;) Het wassen van het geslachtsdeel is alleen maar een gevolg van de jeukende pijn die bij een blaasontsteking gepaard gaat.

Bel de DA en vertel hem wat er loos is. Blaasontsteking komt vaak voor bij katers die in een nieuwe of stressvolle situatie komen, en is met een antibioticakuurtje en een pijnstiller heel goed te behandelen. Blaasontsteking hoeft niet direct te wijzen op blaasgruis en ook blaasgruis is goed (en echt niet zo duur) te behandelen als het tijdig wordt vastgesteld.

Dus maak je niet al te ongerust maar ga wel naar de arts. Een onbehandelde blaasontsteking kan lelijk misgaan...

Succes!

P.S.
Als ik het me goed herinner heb je een soort van "garantie" als je het dier bij het asiel haalt. Een maand (oid?) nadat je het dier hebt opgehaald kan je het gratis (?) laten nakijken door de daar aanwezige arts. Bel eerst even het asiel om te zien hoe het daarmee staat, en dan als het nodig is, de arts.

P.P.S.

Dit kan trouwens dé reden zijn waarom je kat om zich heen slaat!
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen??

Bericht door poezewoes »

Loonsy, dank voor je info! :) Ik heb net de DA gebeld, had ff niet aan gedacht dat hij in asiel nagekeken kan worden. Is voor mij ook moeilijk te bereiken want ik moet met de bus, reis om de wereld met m'n katje. Ik kan vanmiddag bij de DA langskomen. Ik hoop dat het alleen een blaasontsteking is. De kat ligt nu steeds heel rustig op schoot en haalt niet meer zomaar uit. Dat was denk ik meer dat hij moest wennen en zich misschien wilde verdedigen tegen het 'vreemde'. Ik laat wel ff weten hoe het gegaan is bij de DA.

Als ik zelf ooit weleens blaasontsteking had, met bloed, dan dronk ik heel veel water en was het na paar dagen over :grin: Vandaar dat ik ook niet in paniek ben door het bloed bij de urine van de kat. Wel geschrokken maar ben pas gealarmeerd geraakt door het lezen op het forum. Dus erg goed dat dit forum er is :eclap:
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen??

Bericht door loonsy »

:) fijn dat je er wat aan hebt, dit forum heeft mij ook door een hele moeilijke tijd geholpen :)

Succes met je katertje, en laat inderdaad even weten hoe het is gegaan!
poezewoes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2009 21:33

Re: Kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen??

Bericht door poezewoes »

Ik heb niet eerder tijd gehad te reageren. Gaat voor zover ik kan zien goed met onze kater. Geen bloed meer gezien. Het was een blaasontsteking, waarschijnlijk van de stress van verhuizen van asiel naar ons. Ik heb antibiotica en pijnstillers meegekregen en ben bijna klaar met het kuurtje. Ons poezebeest bleef heel lief zitten tijdens het onderzoek bij de dierenarts, was erg braaf. Het is een schat van een beest.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kater anderhalve week in huis en al blaasproblemen?

Bericht door Kattenbella »

Gelukkig, ben blij te horen dat het zo goed gaat. Bereid je je wel voor op kosten die gaan komen? Ga je een verzekering nemen of zo?

Heel veel plezier en geluk met je katje!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie