Gestressde kater?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Gestressde kater?

Bericht door chellemi »

Mijn kat Ventje doet gek de laatste tijd. Vanmorgen was hij erg schrikkerig en sprong hij ineens in de gordijnen,
over mij heen. Ik schrok me wild. Zo uit het niets, zat hij achter de kachels met enorm dikke staart en vacht.
Angstige blik en hartje ging tekeer. Ook probeert hij vaak "prooi" te vangen wat er niet is, dus uit het niets ineens wild worden op de bank en iets pakken, met zijn oren helemaal naar achter. Vaak pak ik hem dan op en knuffel ik hem en aai ik hem totdat hij wat rustiger is en zijn hartje weer normaal klopt. Dan zet ik hem weer op de grond neer en loopt hij weer rustig weg. Hij is sowieso erg schrikkerig en schrikt vaak van een geluid zoals opstaan van de bank of een onverwachte beweging kan hem enorm laten schrikken. Ikzelf heb sterk het vermoeden dat dit komt omdat mijn vriend en ik de laatste tijd toch best af en toe ruzie hebben, wij hadden Ventje samen opgehaald toen hij nog een kitten was. Hij gaat als wij moeten werken in de gang waar hij toegang heeft tot een kleine kamer en keuken, hij heeft best wel wat ruimte.

Ik maak me erg zorgen over Ventje, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Natuurlijk moet de sfeer in huis beter worden en daar zal ik zeker mijn best voor doen!
Ik heb contact opgenomen met een kattengedragstherapeute maar zij wil gelijk een consult van 105 euro aanbieden.
Natuurlijk heb ik dit over voor Ventje, maar eerst ben ik wel benieuwd of er iemand tips heeft.

Oh, ik heb trouwens vanmiddag al een feliway verdamper gekocht bij de Dierenarts, dit ga ik straks als ik thuis ben meteen proberen.
Laatst gewijzigd door chellemi op 02 sep 2009 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Gestressde kater?

Bericht door Anaheim »

Ik herken dit wel een beetje.
Bij mij heeft Romy dit ook wel eens.Ze schrikt ook echt overal van alsof ze constant op haar hoede is.
En ook dat wild rondrennen met de oren plat naar achter en haar nageltjes helemaal vast zetten in de bank.Ik doe daar meestal niets aan omdat het na een paar minuten weer vanzelf over gaat.

Maar katten zijn (dacht ik) wel gevoelig voor stemmingen dus als er een nare sfeer in huis is kan dat best invloed hebben op de kat.
Maar geen idee of dat de oorzaak is.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Gestressde kater?

Bericht door beestenbende »

Het één sluit het ander inderdaad niet uit, vaak hef je je stem bij een onenigheid en reageert je kat er vervolgens weer op. Kortom het zou goed zijn om eens een goed gesprek met je vriend aan te gaan en zo te zorgen dat de sfeer beter wordt. Als de kat dan nog dit gedrag vertoont na een aantal weken zou ik pas ingrijpen. Pak eerst de oorzaak aan en dan het gevolg...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gestressde kater?

Bericht door Cari »

Hoe oud is Ventje nu?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het (alleen) door jullie geruzie komt. Je zegt dat jullie allebei werken, is dat voor jullie allebei 40 uur?
Het zou kunnen dat je kat te weinig actie in zijn omgeving heeft. Zijn energie moet toch een uitweg vinden en daarom wordt Ventje, zomaar vanuit het niets, helemaal wild. Theater! Al die opgekropte energie/emotie in 1 keer eruit!
Misschien moeten jullie wat meer met hem spelen, of een maatje geven. Ik begrijp dat hij ook niet naar buiten kan?
Het feit dat hij gauw van dingen schrikt, kan door jullie geruzie komen, maar ook doordat hij te weinig prikkels krijgt en dus van elke mug een olifant maakt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Gestressde kater?

Bericht door chellemi »

Hoi Cari,
Ventje is nu 1 jaar, en heel vaak hebben we niet ruzie, maar er is soms wel eens een uitbarsting.
Wij werken allebei 40 uur, en we hebben al 7 maanden een vriendinnetje voor Ventje erbij juist omdat wij zoveel werken.
We spelen en knuffelen heel erg veel met Ventje als we thuis zijn, gebrek aan aandacht is er niet zodra wij thuiskomen.
Wel is misschien een kattenklimpaal leuk, daar heb ik al aan zitten denken. Zo één die tot je plafond komt.
zodra wij thuis zijn, gaat het keukenraam meteen open en kan Ventje naar buiten, daar is hij ook het meest.
Van elke mug een olifant maken, klinkt eigenlijk wel logisch, daar kan je gelijk in hebben. Maar toch wil ik zijn gedrag niet als aanstellen zien, het is wel een serieus probleem.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gestressde kater?

Bericht door Cari »

Dat is fijn om te horen, de omstandigheden zijn voor Ventje dus verder wel in orde :grin: Zou het niet kunnen dat het gewoon zijn dolle 5 minuten zijn :icon_shifty: ? Maakt hij geluid als hij ineens zo'n bui krijgt? Als hij echt bang is, zal hij blazen en grommen, als het zijn dolle minuten zijn, is hij stil of komen er andere geluidjes uit. Als hij snel weer van zo'n bui herstelt en verder gaat alsof er niets aan de hand was, dan denk ik dat er inderdaad niets aan de hand is. Hou het in de gaten, kijk of het niet vaker en/of heftiger wordt. Ik wil zijn gedrag niet bagatelliseren, maar katten kunnen soms behoorlijk gek doen :shock: ;-) .
Zijn schrikachtig zijn kan diverse oorzaken hebben. Dat heeft hij pas sinds kort? Heeft hij een leuke relatie met de poes of heeft zij hem misschien eens onverhoeds besprongen? Het kan ook zijn dat hij buiten ooit ergens van geschrokken is en daardoor nog constant op zijn hoede is. Of het is gewoon zijn karakter, een beetje een gebrek aan zelfvertrouwen.
Hoe reageren jullie als hij van helemaal niets toch schrikt? Of "zijn aanval" krijgt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Gestressde kater?

Bericht door chellemi »

Hoi Cari,

Allereerst, wil ik je deze link even doorgeven : http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=18589
Dit is de verklaring van een paranormaal dierentherapeute.

Ventje is verder helemaal gezond, zij vertelde me ook dat Ventje erg slim is en Ivy wat trager, maar dat vult elkaar juist wel aan.
Ventje is heel actief en houd van uitdagingen, zoals andere speeltjes (vooral dozen) en daar moet ik dan gaten in maken. Of een tunnel
van een kartonnen doos (ook zodat hij rustig kan schuilen wanneer hij met rust gelaten wil worden).

Als hij schrikt dan schrikken wij ook, we zijn dan meteen bezorgd maar pakken hem meteen vast om te knuffelen en lieve woordjes te fluisteren, zodat zijn hartslag rustiger word en vaak rent ie dan speels weg of een beetje sloom. ;-)
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Gestressde kater?

Bericht door berg »

Hoi,
Het is misschien een idee om als hij schrikt, dat te negeren. Als je hem direct vastpakt en knuffelt,
bevestig je in mijn ogen dat het dus 'loont' om te schrikken, want dan krijgt hij direct aandacht.
Negatieve aandacht trekken en krijgen is tenslotte ook aandacht.
En, inderdaad voor hetzelfde is het het beruchte 5 minuten gek zijn en door het huis heen rennen,
of inderdaad met grote ogen en een dikke staart in de gordijnen springen. Pubergedrag ;-)
Groetjes,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gestressde kater?

Bericht door Cari »

chellemi schreef:Hoi Cari,

Allereerst, wil ik je deze link even doorgeven : http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=18589
Dit is de verklaring van een paranormaal dierentherapeute.

Ventje is verder helemaal gezond, zij vertelde me ook dat Ventje erg slim is en Ivy wat trager, maar dat vult elkaar juist wel aan.
Ventje is heel actief en houd van uitdagingen, zoals andere speeltjes (vooral dozen) en daar moet ik dan gaten in maken. Of een tunnel
van een kartonnen doos (ook zodat hij rustig kan schuilen wanneer hij met rust gelaten wil worden).

Als hij schrikt dan schrikken wij ook, we zijn dan meteen bezorgd maar pakken hem meteen vast om te knuffelen en lieve woordjes te fluisteren, zodat zijn hartslag rustiger word en vaak rent ie dan speels weg of een beetje sloom. ;-)
Oke, dat is haar verklaring. Die stuiterbal... wie weet... het lijkt mij een leuk verzonnen verklaring, maar misschien is het meer dan dat. De rest van het verhaal kan iedereen je vertellen n.a.v. observatie en jouw verhaal. Het is voor jou in ieder geval een geruststelling dat hij gezond is en dat is wel zo prettig. Ik ben het wel met Jootje eens dat je 'met hem mee' schrikken beter kan laten, want dat zal inderdaad het gedrag alleen maar versterken. Niet eens zozeer vanwege de aandacht, want die krijgt hij blijkbaar genoeg, maar als jullie ook schrikken, dan was er in zijn ogen dus blijkbaar een reden om te schrikken. Negeer het of ga er losjes mee om "Hé Malle, zie je ze weer vliegen ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Gestressde kater?

Bericht door chellemi »

Goede tip, misschien voed ik hem ook wel een beetje met mijn angst als ik zo bezorgd ben. Ik moet er gewoon luchtig mee om gaan denk ik! ;-)
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Plaats reactie