Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Pluisje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:28

Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend

Bericht door Pluisje »

Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit:

Een jaar geleden heb ik een kitten gekocht voor de verjaardag van mijn vriend. Een mooie krabpaal, mand, bak en van alles en nog wat. We zijn de kitten samen gaan ophalen, het is een Bombai-vrouwtje. Maar wat ik niet begrijp is dat onze kat op een of andere manier iets tegen mijn vriend lijkt te hebben. Een aantal voorbeelden hieronder:

* De kat hangt in het behang/de meubels wanneer mijn vriend in de buurt is, maar als ik er bij ben doet ze minder en als ik alleen met haar ben het bijna nooit.
* De kat wil altijd bij mij op schoot, maar als we haar bij mijn vriend zetten rent ze weg
* Als de kat al bij me op schoot zit en mijn vriend gaat naast me op de bank zitten, rent de kat weg
* Als ik haar roep komt ze meteen aanlopen, maar zijn roepen negeert ze
* De kat volgt mij overal. Zelf als ik onder de douche sta zit de kat twee meter verder op een handdoekje te wachtten tot ik klaar ben
Wat ik ook niet snap is dat mijn vriend meer thuis is dan ik. Ik studeer en werk, en als ik thuis kom wordt ik hartelijk begroet door de kat. Als we samen thuiskomen rent ze ook alleen op mij af en ik krijg alle kopjes en aandacht...

Dit is al zo sinds het begin. Mijn vriend vindt het heel jammer dat 'zijn verjaardagcadeautje' hem helemaal niet mag. Het is meer mijn kat dan de zijne.
Andere katten komen wel gewoon graag bij mijn vriend zitten. Ligt het aan mijn kat? Is hier een verklaring voor? Ik snap er namelijk niets van.

Pluis.
Niesje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:29
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend.

Bericht door Niesje »

Ik heb er niet zo heel erg veel verstand van, maar misschien kan het zijn dat je kat bang is voor mannen. Grote brede mannen. Mijn poes Princess is ook snel bang voor mijn vader. Bij mijn vriend is dat minder, maar hun zijn beide breed. Misschien moet hij langzaam meer aandacht geven? Voor de rest kan ik je niet echt helpen.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend.

Bericht door Uumie »

Dat zou kunnen... Morisson is ook een beetje bang als mijn vriend aan komt gestompt. ;) Maar aangezien jullie de kat al een tijdje hebben, lijkt het mij dat eventuele angst nu wel over zou moeten zijn. Misschien vindt hij dat jij lekkerder ruikt ofzo? Ik snap het soms ook niet hoor, sommige katten hechten zich nu eenmaal aan een bepaald persoon. Ik zou alleen ook niet weten waarom dat zo is...
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend.

Bericht door beestenbende »

ja kan me voorstellen dat dit voor hem niet leuk is. Maar ben bang dat de kat domweg een voorkeur heeft voor vrouwen. De enige oplossing die ik kan bedenken om er weer een kitten bij te halen en mogelijk dat die wel naar je vriend gaat toetrekken. Het afdwingen van aandacht heeft geen enkele zin, en forceer je alles alleen maar. Net als mensen hebben katten zo hun voorkeuren, sommigen sulletjes vinden iedereen lief, maar jullie treffen er niet zo een. Succes. ps: een kat er bij nemen kan ook alle problemen vanzelf oplossen, heeft dan een speelmaatje en gaat niet uit verveling of protest van het een of ander dingen slopen. Dus de moeite van het proberen zeker waar. Ik zou dan naar een asiel gaan en je laten voorlichten wat voor kat het beste bij jullie kat zou passen. Ben benieuwd naar je reactie.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend.

Bericht door Jilly »

Ik vraag me af of en hoe jullie dit hebben opgelost...
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat is wel lief tegen mij, maar niet tegen mijn vriend.

Bericht door JLC »

Inderdaad, sommige katten hebben een voorkeur voor een man dan wel vrouw.
Mijn grootouders hebben verschillende katten gehad. Een van die poezen was bang voor mijn oma en andere vrouwen, maar voor mijn opa en andere mannen niet. Mijn opa haalde die poes dus ook wat vaker aan. Deze poes was niet van jongs af aan bij mijn grootouders opgegroeid. Zij was komen aanlopen. Het kan dus goed zijn dat die poes negatieve ervaringen had met een (of meerdere vrouwen).
Volgens mij kun je er verder weinig aan doen. Ik denk dat je vriend vooral veel geduld moet hebben.
Aan mijn eigen katten merk ik ook dat ze iets meer gehecht zijn aan mij dan aan mijn man. Maar ik geeft ze ook 9 van de 10 keer het eten. Misschien dat je vriend wat vaker het eten klaar kan zetten voor de kat en zich verder niet opdringen aan de kat. Maar van dat laatste neem ik al aan dat hij dat niet doet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie