Oortjes schoonmaken?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Oortjes schoonmaken?

Bericht door loek »

Hallo allemaal
Mijn katten hebben oormijt gehad. Nu is het weg, al twee keer gecheckt door dierenarts. Maar ik vraag me nu ineenkeer af: Diesel heeft nog steeds van die vieze prutjes in de oren. (Muis misschien ook wel maar dat valt door kleur niet zo op) Ik heb zo de neiging om een watenstafje te pakken en daar eens even flink mee aan de slag te gaan ;-) Mar dat lijkt me eigenlijk niet goed. Ik denk steeds maar: gaat vanzelf wel weg...maar het gaat dus maar niet weg...

Maken jullie de oortjes van jullie katten wel is schoon?Of is dat inderdaad een 'NoNo'. Of is dat normaal dat hij die 'prutjes' heeft. (met prutjes bedoel ik bruine 'vlekjes'.)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door Leonie89 »

in principe wassen katten zichzelf.. maar als je het zelf storend vind kun je altijd een beetje lauwwarm water op een doekje ofzo gebruiken.. of ze het fijn vinden is vraag 2.. ;-)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door sandy »

Heel voorzichtig het buitenste deel van de oorschelp schoonmaken met een vochtig wattenstaafje mag wel, alleen inderdaad of ze je dat in dank afnemen? :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door loek »

Wat bedoel je met het buitenste deel....Wat het zit juist aan de binnenkant. Je bedoelt denk ik dat ik niet helemaal in het oor moet gaan wroeten, toch?

Ik denk inderdaad ook dat ze het niet zullen waarderen...en waarom doe ik het dan eigenlijk he..voor mezelf dus....Ik zal het nog eens in beraad nemen...Hebben jullie katten dit niet? En wassen ze dus ook aan de binnenkant van hun oren? Ik moet zeggen dat ik ze niet zo veel nog hun zelf zie wassen...Ik heb vieze katjes haha.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door Umimeis »

Sam heeft dit ook nog regelmatig, dan haal ik het met een wattenstaafje en lauw water schoon.
Hij vind dit niet erg, ik heb dit al vanaf het begin gedaan waardoor hij het gewend is en laat dat mij gewoon toe.
Datzelfde geldt als ik wat prut uit zijn oogjes haal, laat hij ook gewoon allemaal toe.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 10 jul 2009 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door sandy »

loek schreef:Wat bedoel je met het buitenste deel....Wat het zit juist aan de binnenkant. Je bedoelt denk ik dat ik niet helemaal in het oor moet gaan wroeten, toch?

Ik denk inderdaad ook dat ze het niet zullen waarderen...en waarom doe ik het dan eigenlijk he..voor mezelf dus....Ik zal het nog eens in beraad nemen...Hebben jullie katten dit niet? En wassen ze dus ook aan de binnenkant van hun oren? Ik moet zeggen dat ik ze niet zo veel nog hun zelf zie wassen...Ik heb vieze katjes haha.
Dat bedoel ik ja, je moet niet helemaal binnenin gaan peuren ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door loek »

Oke Sandy zal ik niet doen ;-) Ik zal me inhouden als ik overenthousiast wordt ;-)

Ik vraag me met dit soort dingen wel ook af of je het niet zelf een beetje in stand houd. Gaat hij het niet uiteindelijk inderdaad zelf wassen (en als ik het doe...niet meer)? Prutjes uit ooghoeken halen is al een bijna een soort van tik van me geworden ben ik bang. Iedere dag moeten ze er weer aan geloven omdat ik niet tegen die prutjes aan wil kijken ;-) Maar dat vinden ze overigens niet erg hoor, zijn ze vast ook aan gewend geraakt. En soms hebben 'ze er geen zin in' en dan laat ik het ook. (met moeite haha, maar vind dan dat ik ze met rust moet laten)

Maar ik vraag me dus af of ik die prutjes in ogen niet juist in stand houd door ze iedere keer maar weer weg te halen?

Umimeis, het komt dus ook steeds weer terug bij Sam? Want ik dacht dat het misschien nog een overblijsel van de oormijt was, en dat het dus ene kwestie was van 1 keer weghalen...Heeft Sam ook oormijt gehad trouwens?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door Umimeis »

Hahaha bij mij ook hoor, maar ik zie het Sam ook wel eens zelf weg wrijven uit zijn ogen.
Als het begint te irriteren voor dat ik het heb weggehaald, dan haalt hij het zelf wel eens weg.

Nee, Sam heeft geen oormijt, hij was er wel op gecontroleerd voor hij bij me kwam.
En hij krabt ook niet aan z'n oor ofzo.
De DA vh asiel zei dat kittens wel eens vaker last hebben van troep in hun oortjes/oogjes.

Ik merk ook dat als je de troep uit zijn oor niet weghaalt, dat het na een tijdje ook wel weer wat minder word.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door Boomer »

Hoe meer je in de oren gaat zitten friemelen om het oorsmeer weg te halen , des te sneller komt het oorsmeer weer terug.
Door eraan te zitten activeer je steeds snellere aanmaak van oorsmeer.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: oortjes schoonmaken???

Bericht door Siris »

Je kan ook een beetje babyolie op een wattenstaafje of wattenbolletje doen en heel voorzichtig weghalen. Maar ik zou dit inderdaad niet te vaak doen, katten moeten dit zelf bij houden.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
suzanne1982
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2009 08:15

Re: Oortjes schoonmaken?

Bericht door suzanne1982 »

Hallo, mijn kitten van 3 maanden heeft heel veel lichtbruine en donkere harde korstjes in zijn oor, soms schudt ze het er zo uit bijna de grootte van een kleine rozijn. En zo ziet het er ook uit. Tevens schudt ze dus veel met haar kopje.
Ik ben al bij de Da geweest en die kon niks geks zien in de oren, voor de zekerheid heeft hij de oren uitgespoeld en behandeld voor eventuele mijt die hij niet kon zien. De dag na de DA was de troep erweer. Wat is dit en kan het echt geen kwaad?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Oortjes schoonmaken?

Bericht door Leonie89 »

lijkt niet dat het over is.. ik zou je dierenarts nog even terugbellen..
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Oortjes schoonmaken?

Bericht door loek »

Hoi Suzanne
Dat klinkt niet echt normaal. Maar ja ik heb ook alleen mijn katten (bijna 5 maanden) om mee te vergelijken. Zij hebben dus wat viezigheid in de oren, wat weer een stuk minder is als in het begin trouwens. Dan heb ik het over, twee a drie 'vlekjes' in ieder oor van hooguit een halve centimeter, en gewoon 'plat'. Als je kittens 'rozijnen uit hun oor schudden' lijkt me dat raar, en iets om weer eens voor naar de da te bellen.
Maar misschien heeft de ene kat wel meer oorsmeer da de ander? En kan dit wat jou kitten heeft wel normaal zijn???????? Mij als leek klinkt het niet zo normaal in de oren. En hij heeft er immers ook last van...dus extra reden om dat het niet normaal is lijkt me.

succes,
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie