Ene poes op dieet, andere niet

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Ene poes op dieet, andere niet

Bericht door Kiyari »

Hallo,
ik heb twee lieve schatten van poezen. Het zijn geen raskatten, dus we weten niet echt iets over de ouders. Maar het zijn wel zusjes. Ze zijn nu twee jaar oud.
India heeft in april een uretritis gehad waarvoor ze medicatie kreeg (baytril). Eventjes ging het beter, tot we sinds kort opmerkten dat haar urine zeer donker werd. Eerst gedacht dat ze te weinig dronk, maar zelfs na allerlei maatregelen (nieuwe kattenfontein, laten drinken uit bad) en controle dat ze genoeg dronk, bleven de problemen aanhouden. Toen we vorige week ook een onderhuids knobbeltje ontdekten zijn we in allerijl naar de DA gegaan. Helaas was die in verlof en werden we doorgestuurd naar een vervanger. Die gaf India een spuit antibiotica die 2 weken werkte, met de boodschap dat we terug naar onze DA moesten als de knobbel vergrootte en/of als de plas niet lichter werd.
Je kan het al raden, we moesten opnieuw naar de DA. Vandaag resultaat gehad van de bloedtest: ze heeft veel te weinig witte bloedcellen (leukopenie) en haar leverwaarden zijn gigantisch hoog. Daarnaast is zowat alles in haar bloed uit balans. Sinds het laatste bezoek is ze ook futloos heb ik de indruk. Het knobbeltje lijkt dan weer geen reden tot paniek, de DA denkt dat het een spierscheurtje is die ingekapseld werd.
Ik heb al heel de avond gehuild omdat ik m'n beestje niet kwijt wil. Voordat we hen in huis gehaald hebben, zijn we al een poes verloren aan FIP (na ze 1 maand geadopteerd te hebben uit het asiel. Bovendien ben ik al een jaar met IVF bezig en word ik maar niet zwanger. India is zowat mijn surrogaat-baby geworden en ik kan het nu echt niet aan haar ook nog eens te verliezen. Anderzijds wil ik ook echt niet dat ze pijn heeft, daar zie ik haar te graag voor. Ik wil nu gewoon een oplossing vinden!
Maar goed, ik besef dat ik aan het afdwalen ben... Mijn excuses, maar ik moet mijn verhaal echt ergens kwijt.

De DA zei aan de telefoon dat ze op een leverdieet gezet moet worden en dat we ervoor moeten zorgen dat de andere poes, ons lief Noortje, die gelukkig kerngezond is, er niet van eet.
Maar hoe doe je dit in godsnaam???
Momenteel staat hun voerbakje de hele dag in de keuken, zodat ze kunnen knabbelen als ze honger krijgen. Mijn man en ik werken fulltime, en ik vind het erg om de beestjes een hele dag zonder eten te zetten. Maar ik zie niet direct een andere oplossing dan ze onder toezicht eten te geven 's morgens en 's avonds. Heeft iemand hier ervaring mee die me op goede weg kan helpen? We hebben geen van beide de mogelijkheid om 's middags naar huis te komen.
Gewoon een poes apart nemen en laten eten tweemaal per dag? Of bestaan er fantastische andere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ene poes op dieet, andere niet

Bericht door Kattenbella »

Heb je geen aparte kamer of bench waar je ze apart in kan zetten? Wel spannend zo te horen!

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Re: Ene poes op dieet, andere niet

Bericht door Kiyari »

India moet op 2 diëten, we mogen die gelukkig wel mengen. De oplossing is om ze aan te leren dat ze twee maal per dag eten krijgen onder toezicht en dat ze enkel uit hun eigen bakje mogen snoepen. Ik denk wel dat dit moet lukken.
Verder krijgt ze nog tien dagen antibiotica om haar te helpen met die ontstekingen.
En dan moet ons poezebeest beginnen vechten om erdoor te komen. Op hoop van zegen!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ene poes op dieet, andere niet

Bericht door rieneke »

twee maal is wel heel erg weinig.
je zou 's ochtends kunnen geven, als je uit je werk komt, en nog een keer voor je gaat slapen.
de katten wennen er verrassend snel aan.
beterschap voor je poes.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ene poes op dieet, andere niet

Bericht door loek »

Hallo Kiyari
Ik geef mijn katten ook drie keer per dag eten, 's ochtends en 's avonds een wat grotere portie en voor dat ik naar bed ga geef ik ze de rest (een beetje) vinden ze prima hoor.
Maar bij mij eten ze het ook direct allemaal op (hoewel dit de laatste tijd een beetje lijkt te veranderen). Evt ander eten wat zo lekker is dat ze het ook in 1 keer opeten? (maar ja dat gaat voor dat dieetvoer natuurlijk niet op...daar moet je dan maar net mazzel mee hebben)

Ik weet ook niet of dat bij jou katten werkt hoor. Maar ik gaf mijn katten eerst (wat goedkopere) brokjes, en die lieten ze de hele dag staan, af en toe steeds wat eten. Toen ik over gegaan ben op andere brokjes was het in 1 keer allemaal meteen op!

heel veel succes en sterkte met je poezebeesten! (en met de IVF!)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie