Jack wordt te dominant

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Jack wordt te dominant

Bericht door beestenbende »

Jack begint te dominant te worden. Afgelopen nacht hoorden we een gevecht en nu is Guus gewond aan zijn achter pootje en staart, letterlijk zitten de bloedspetters op de deur en op de grond. Het gedrag viel me al vaker op, maar dit gaat te ver. Wat kan je hiermee, want hij probeert het bij de rest ook? De fokker heb ik het per mail laten weten en ook om advies gevraagd, het is heel erg dubbel want het is voor ons als baasjes een van de grootste knuffelkonten, maar voor de overige katten is het niet meer leuk. Guus en Jimmy willen daardoor ook veel vaker naar buiten. Graag jullie advies!! Jack en Hector zijn samen gekomen op 20 juni, ter extra informatie....Ik ben bang dat we hem straks moeten herplaatsen als enige kat in een nieuw huis....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant, help

Bericht door Leonie89 »

tja, Benthe is om die reden ook uit huis geplaatst.. ze is gek op mensen, maar het grote groepen katten kan ze niet..
misschien een feliway stekker??
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant, help

Bericht door beestenbende »

eigenlijk raar, want hij komt bij een cattery met veel katten vandaan. In het begin ging het ook heel goed, maar nu vrees ik dat we moeten ingrijpen en dat zal dan wel drastisch zijn...Als een kat doorvecht en echt doorbijt tot bloedens toe is dat niet toelaatbaar en volgens mij is de kans op herhaling erg groot dan. Die stekker kan ik inderdaad aanschaffen, maar ook dat duurt een tijd voordat het werkt, tenmiste als het al werkt. In de tussentijd is de rest aangeslagen en op hun hoede. Kan dit nog goed komen dan?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door Camoth »

Ik vraag me af of een stekker hier de oplossing is. Die kan ook maar in 1 kamer, terwijl dit zich mogelijk in meerdere ruimten voor kan doen (en die dingen zijn te duur om overal door het huis te hangen).

Gaat Jack naar buiten? Want dan wordt het al helemaal moeilijk, omdat je al helemaal niet kan controleren wat daar gebeurt...

Misschien proberen opnieuw te introduceren bij de groep? Eerst een dag of 2 apart houden en dan langzaam aan opnieuw bij de groep laten? Anders weet ik het eigenlijk ook niet :-(
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door tacuma »

Helaas heb ik geen oplossing voor het probleem, maar ik lees hier met meer dan gemiddelde
belangstelling mee. Koenda, de vierde kat rechtsonderaan mijn avatar, is hier nu zeven weken,
en kan totaal niet overweg met andere katten. Vooral Noah, de donkere siamees rechtsboven
op mijn avatar, is regelmatig de klos. Hij is doodsbang voor Koenda. Ik hoop voor ons beiden dat
er iemand met een superoplossing komt. Tot nu toe hou ik ze maar angstvallig uit elkaar...
Koenda is ook een volwassen herplaatser, en dat maakt het niet gemakkelijker.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door beestenbende »

Jack is een britse korthaar, en blijft altijd binnen. Het vervelende is dat dit 's nachts is gebeurt, vandaag ging het goed. Ik werk van uit huis, dus kan de boel goed in de gaten houden. Ik ben wel drastisch in dit soort zaken, als het de andere 5 niet meer bevalt dat Jack hier is, zullen we hem moeten herplaatsen. Maar wacht ook het advies van zijn fokker even af.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door Kattenbella »

Laura, misschien ook opnieuw introduceren.. Waar komt Koenda vandaan en hoe was hij daar met eventuele andere katten.
Hier doe ik de nieuwe kat eerst in een bench zodat ze allemaal rustig kennis kunnen maken. Meestal is de nieuwe kat angstig. Als alles rustig is laat ik de kat los on de groep. Dit kan tussen een paar uur en een paar weken duren, afhankelijk van hoe de kat reageert.

Hoe lang heb je Jack Beestenbende? (ben even je naam kwijt ;-) ) Wel vreemd dat zijn gedrag naar de andere katten ineens zo drastisch veranderd is. Heb je deze vraag ook al voorgelegd aan je dierenarts?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door beestenbende »

Jack en Hector zijn samen gekomen op 20 juni. Nee de da kent ze nog niet eens, omdat ze tot nu toe niets mankeren bealve dit gedrag van Jack. Opnieuw introduceren lijkt me erg lastig, omdat alle katten los lopen door het hele huis. Overdag is er ook niets aan de hand, behalve dan gisternacht. Ik schrok erg van de bloedspatters op de deur en op de grond en had dit niet verwacht.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door Camoth »

Misschien dan alleen snachts uit mekaar houden?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door Kattenbella »

Dacht ik ook al aan, dan kan je het overdag weer bijsturen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door beestenbende »

De reactie van zijn fokker is om hem te herplaatsen....ik wil het eerst nog even aankijken, kijken of dit om een eenmalige actie ging of dat het echt zijn aard is, want wil hem nog wel een kans geven. De rust is wedergekeerd bij de andere katten. Mocht dit wel zo blijven zal ik hem inderdaad moeten opsluiten 's nachts of hem herplaatsen, maar daar wil ik eigelijk voorlopig nog helemaal niet eens aan denken...blijf het nog steeds raar vinden....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door beestenbende »

Na weer een onrustige nacht denk ik dat we er niet meer onder uit kunnen. Vandaag begon het gelijk weer, Jack zit iedere kat nu achterna en valt aan uit het niets, alle katten zijn nu erg onrustig en alert. Binnen onze vriendenkring maar eens navraag doen, wie deze lieverd wil hebben. Het is dus echt zo dat hij erg gericht is op mensen en niet andere katten in zijn omgeving wil hebben. Voor de rust hier hoop ik dat we hem z.s.m. kunnen herplaatsen op een plek waar hij het goed zal hebben.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door rieneke »

als je geen kans ziet een langzame en rustige herintroductie te doen, is dit waarschijnlijk de beste oplossing.
sterkte ermee.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door Camoth »

Dat is echt naar zeg. En jij zorgt nog wel zo goed voor Jack (en de anderen). Heel veel sterkte.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Jack wordt te dominant

Bericht door tacuma »

Een heel nare situatie, terwijl je juist zo van goede wil was met beide heertjes...
Inderdaad ligt daar de grens: als de andere katten zo onrustig worden en steeds aangevallen
worden, dan kan het gewoon niet langer. Jack voelt zich blijkbaar zo op zijn gemak bij jullie dat
hij nu zijn ware aard weer durft te tonen. Hij verpest het gewoon voor zichzelf...

Hier nu wat kleine doorbraakjes met Koenda, ET en Tacuma, maar Noah blijft bang voor haar.
Nu ze zelf wat rustiger is, en lijkt te wennen aan andere katten (heeft nl. 8 jaar alleen gewoond),
durf ik voorzichtig te hopen dat het met Noah ook wel zal goedkomen, al zal dat veel tijd
en geduld kosten. Helaas ligt het met Jack anders. Hopelijk vind je een fijn adres voor hem,
waar je hem zelf ook nog eens kan zien. Sterkte ermee!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie