# Kat naar buiten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Ytje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:00

# Kat naar buiten?

Bericht door Ytje »

Onze 16 jaar oude kater is een half jaar geleden overleden en daar had je geen werk mee, maar nu komt er een kitten.

Hoe doe ik dat met dit warme weer en de deur staat open, loopt hij niet weg, moet hij aan een lijntje, hoe laat ik hem wennen aan de tuin en vanaf welke leeftijd mag hij vrij buiten lopen (ik heb een kattenluik)

Wie weet raad want het is al zo alng geleden dat we hier mee te maken hadden ?

groet ytje
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat naar buiten?

Bericht door beestenbende »

Met een kitten is het geloof ik een vuistregel om minstens 6 weken binnen te houden. Dan langzaam aan, samen met jou te laten wennen aan een tuin. Je kan je tuin veilig maken met gaas zodat je kitten niet weg kan lopen.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Kat naar buiten?

Bericht door Mandy »

Ik heb niet echt een idee, want die van mij komen namelijk niet buiten!
Love cats
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat naar buiten?

Bericht door Boomer »

Met een volwassen kat is de vuistregel 6 weken binnen houden. Met een kitten is het anders.
Zelf ben ik voorstander om een kat pas rond de 8 mnd alleen naar buiten te laten. Mits het wel "veilig" is en niet aan een drukke straat.
Een kitten is te speels en overziet de gevaren (van de grote wereld) nog niet. Verder zijn ze dan ook al vaak geholpen.
Kittens lopen in speelse buien ergens achteraan en weten vaak de weg dan niet terug. Steken in speelse buien over terwijl er dan misschien net een auto aankomt.

Als je kitten uit de tuin kan komen zou ik ze niet zonder toezicht in de tuin laten.
Je hebt dan eigenlijk verschillende opties:
Een goede hordeur erin zetten
Of je tuin kat veilig maken.
Of aan een tuigje als je erbij bent. Dan alleen als je erbij bent omdat ze zich nog wel eens kunnen vast spelen met de touw.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

Nooit een ongecastreerde kater of poes naar buiten laten, daarna zou het kunnen, ook al ben ik voorstander om de tuin af te zetten, maar wil je dat niet zorg dat e eerst gecastreerd.gesteriliseerd zijn, anders heb je straks een hoop ellende.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gesloten