Samenwonen, wat vragen..

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
joyjokus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:26

Samenwonen, wat vragen..

Bericht door joyjokus »

Ik ga over een paar weken samenwonen met mijn vriend. Nu hebben we allebei katten, ik een lap van 14 jaar. Hij , twee katten, een britse kort haar en een zwarte kater.

Ze hebben elkaar al ontmoet, want mijn kat heeft al een nachtje gelogeerd. Veel blazen naar elkaar maar geen daadwerkelijke gevechten. We hebben nu voor de echte verhuizing feliway gekocht en hopen dat het nu soepel gaat verlopen.Andere tips zijn absoluut welkom.

Alleen nu zit ik met het volgende probleem. Mijn kat krijgt senioren voer en zijn katten krijgen speciaal urinary voer. Al onze katten zijn gewend om de hele dag bij hun eten te kunnen, alleen dat zal straks niet meer gaan. Hebben er mensen tips hoe we dit kunnen gaan oplossen.

Daarnaast is het zo dat de britse korthaar naast de bak plast en in de buurt ervan als het haar niet zint. We zijn dus bang dat ze nog meer zal gaan plassen als haar eten er niet de hele dag staat? Wat kunnen we hier aan doen?

Alvast bedankt.

Groetjes Joyce
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door chellemi »

Hoi Joyce,

Het samenwonen van de katten zal uiteindelijk wel wennen, houd er wel rekening mee dat het ongeveer 2-3 weken duurt voordat ze aan elkaar gewend zijn.
De enige manier om de katten hun eigen voer te laten eten is ze in aparte ruimtes te zetten zodra ze hun eten krijgen.
Let er ook op dat je de bakjes weer terugpakt als ze uitgegeten zijn. Onze katjes krijgen 's morgens een klein bakje eten en 's avonds, dus er staat niet continu een bak met brokjes klaar, slechts 2x per dag mogen ze dus eten. Veel succes!
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door Leonie89 »

omdat het volwassen katten zijn kan het wel eens langer dan 2 a 3 week zijn!!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door Uumie »

Klopt, Leonie, maar het hoeft niet! Het ligt vooral aan het karakter van de katten.
Als voorbeeld neem ik even onze heren: George van 8 is een relaxte kater, die accepteert nieuwkomers binnen een week. Morisson van 6 is wat stugger, en bij hem duurde het toch wel dik een maand, misschien zelfs twee, voordat hij normaal met George omging. George gaat nu ook leuk met Charlie (10 weken) om, maar Morisson is nog wat nijdig. Dus hoewel zij allebei volwassen zijn, valt het op zich nog best mee.
Over het apart voeren, ik denk dat het inderdaad het beste gaat werken als je de katten op verschillende plekken voert, en daarna de bakjes wegneemt. Dus niet meer de hele dag door eten klaar zetten, maar echt een aantal keer per dag. Daar wennen ze uiteindelijk heus wel aan. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door Leonie89 »

elvedinenleonie schreef:omdat het volwassen katten zijn kan het wel eens langer dan 2 a 3 week zijn!!
klopt, maar liever uitgaan van ietsje langer, dan je zorgen maken omdat je katten elkaarniet binnen een week accepteren..
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door Uumie »

En daar ben ik het helemaal mee eens! ;) Ik heb weleens gehoord dat het twee jaar kan duren voordat katten elkaar echt volledig accepteren. Dus verschil zit er zeker in. Ik denk dat vooral katten die altijd alleen geweest zijn, misschien wel moeilijk een nieuwkomer accepteren. Katten houden er niet zo van als hun gewoontes in de war worden geschopt geloof ik. ;) (En weet ik veel, misschien dénk ik wel dat alles hier koek en ei is en hebben de heren stiekem een hekel aan elkaar... :eshifty: )
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
joyjokus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:26

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door joyjokus »

Dank jullie wel voor de tips. Gisteren nog langs de DA geweest voor inenting en toen goede nieuws gekregen dat jormi toch hetzelfde mag eten als de andere twee, dus dat is weer een meevaller.

Jormi is de afgelopen jaren geen andere katten meer gewend, alleen daarvoor heeft ze 6 jaar met twee andere katten erbij geleeft (haar kittens). Alleen moet wel bekennen dat sinds ze alleen is wel een stuk rustiger is dan daarvoor, dus ben een beetje bang dat ze weer wat gestressder wordt dan dat ze nu is.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Samenwonen, wat vragen..

Bericht door chellemi »

Ja dat zal vast wel even stressen zijn voor Jormi, maar ze moeten wel wennen, zorg anders dat je een paar extra schuil/rustplekken maakt voor haar als ze gespannen is..
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Plaats reactie