Bang voor de kattenbak?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

Hoi Allemaal,

Ik heb vanmiddag onze kitten op gehaald (Minous, 8.5 weken). We hebben al een kitten van 10 weken, Siepie.
Ze spelen super lomp met elkaar en Siep wint natuurlijk op gewicht. Siep laat haar gelukkig af en toe ook met rust.
Goed, dat vechten duurt misschien wel even, hoewel Siepie maar 2 weken alleen is geweest.

Maar....nu het probleem... ik wilde Minous op de kattenbak zetten. Maar daar vloog ze direct weer uit. Haar hartje klopte als een razende. Later heb ik het nog eens geprobeerd. Maar dat leverde de zelfde reactie op. Ik heb de deksel van de kattenbak gehaald, maar nog steeds begon ze niet te graven.

Heeft dit een reden?? Minous komt uit het asiel en is verder goed gezond.

Grtz!!!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door sandy »

Meestal zijn ze er niet van gediend om ergens neergezet te worden, vooral een kattebak met al dat grind.
Als ze moet dan zal ze m vast wel weten te vinden, ik had voor Buffy toen zij pas hier was even een teiltje neergezet bij gebrek aan een goeie kattebak omdat zij nogal onverwachts kwam.
Toen ze op de bak moest ging ze uit zichzelf.
Ik neem aan dat ze in het asiel ook zelf op de bak ging? Dan komt het vanzelf wel goed verwacht ik.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

Mm ik heb een beetje mijn twijfels bij het asiel. Maar goed, verder is Minous een schat van een beestje.

Ze doet haar poepie onder de verwarming en plasjes vinden we meestal niet echt. Ik zet haar gewoon regelmatig op het teiltje. Plas plekje hebben we gevonden; naast de achterdeur. Is het een idee om daar het teiltje neer te zetten? Want in Siepie's bak gaat ze absoluut niet naar binnen. Ze krabbelt er soms wel aan. Ik denk dat ze het van Siepie ziet. Gewoon vol houden dus.

Ik vind trouwens dat ze ook erg weinig eet. 3/4 maaltijdzakje van Wiskas. Gaat er in, en dan is het over. Is dat te weinig. Ze is tussen de 7 en 9 weken oud. (het asiel zegt 9, maar als ik haar vergelijk met Siepie, die is 10,5 week dan is ze jonger). Ze weet niet wat ze met brokjes moet doen. Terwijl Siepie van af zijn 7 weken al enkel brokken eet (met smaak).
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door sandy »

Het is inderdaad wel een idee om de bak daar neer te zetten waar ze poept en plast, wellicht dat ze dan leert dat ze daar haar behoefte moet doen.
Het eten is wel erg weinig, drinkt ze wel genoeg? Een kitten droogt erg snel uit als ze niet genoeg vocht binnenkrijgt.
Mischien moet je is proberen de brokjes te weken en als aanvulling kattenmelk, daar zitten ook voedingsstoffen in.
Als ze de melk nou lekker vind zou je de brokjes daarmee kunnen weken en kijken hoe dat gaat.
Ze moet echt wel meer gaan eten, ze is tenslotte in de groei.
Wat voor brokjes krijgt ze?
Omdat Buffy bot en vel was toen wij haar kregen met 10 weken dacht ik..heb ik haar royal canin kitten gegeven en elke dag dus ook kattenmelk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Umimeis »

Dat probleem had ik eerst ook met die bak, met name bij Flea.
Ik had de rand met een drupje chloor ingesmeerd en toen wou hij wel op de bak.
Ook had ik het deurtje vd kattenbak (heb 1 met kap) eruit gehaald, dat hielp ook enorm.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

Het deurtje is er al uit. Dat had ik een paar weken terug ook voor Siepie gedaan. Die graaft zich een ongeluk in de bak. Dus met of zonder deur, de korrels vliegen in het rond. ;-)

Met een drup chloor aan de rand is te proberen. Stimuleerd dat ook een poepie en plasje in de bak doen??

Minous is er niet meer bang voor. Siepie en Minous likken elkaars vacht ook dus het was denk ik Siepie's geurtje waar ze het niet op had. Ze poept er nog niet in, maar we vinden eigenlijk iedere ochtend een poepje. Waar de plasjes zijn... geen idee. Ze drinkt wel voldoende. Ze drinkt zowel veel melk als water. Daarnaast doe ik ook brokjes in water. Het water slobbert ze eerst op, daarna begint ze aan de zachte brokjes.
Ik vind dat ze weinig eet, maar ze valt niet af. Dat deed Siepie wel toen hij niet helemaal okey was. Verder is ze mega actief aan het spelen, dus ik denk niet dat ze te weinig eet.
Ik heb al een ander soort voer geprobeert. Dat vind ze ook lekker.

Minous is trouwens nu 850gram (+/-) en, als we het asiel mogen geloven, 9 weken oud. Ze is ook niet mager. Geen bol buikje, maar ook zeker niet ingevallen.

Siepie weegt 1500gram (+/-) is +/- 11 weken oud.

Groot verschil he??
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Camoth »

Hai Berna, mijn kitten wou in het begin ook geen brokjes eten. Dus maakte ik ze zacht met kattenmelk. Ik ben dit steeds wat gaan afbouwen. Nu eet ze gewoon brokjes uit haar bakje (moest het eerst ook nog op een schoteltje aanbieden :lol: ).
Dus je kan proberen het gewoon af te bouwen kwa brokjes met water.

Die plasjes doet ze vast ergens in een hoekje of wat, waar je niet vaak kijkt ;)
Ik zou haar gewoon regelmatig op de bak blijven zetten. En inderdaad een drupje bleekmiddel proberen.

Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Umimeis »

Met een drup chloor aan de rand is te proberen. Stimuleerd dat ook een poepie en plasje in de bak doen??
Ja, hier bij mij was dat wel het geval, ze deden het keurig in de bak. Ik vond niks meer naast de bak of op andere ongewenste plekken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

@Camoth

Zo doe ik het nu ook ;) Gaat prima. Mevrouw eet lekker de laatste dagen. Poepies heb ik niet meer gevonden, dus ik denk dat ze het op de bak doet. :) Het werkt dus. En ja, iedere keer na het eten op de bak parkeren. 8-)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Roos en Minousch »

Slecht asiel die een kitten verkoopt onder de kilo...
Ik zou gewoon een teiltje hier en daar neerzetten, en blijven neerzetten op de kattenbak.
Verder zou ik wat andere brokken geven ipv Whiskas..
Ik zou premium brokken geven, zitten veel meer voedingstoffen in. En kattenmelk is ook niet echt goed voor ze als ze zo jong zijn.
tenzij het kittenmelk is van de dierenarts.
Succes!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

Inderdaad, onder de kilo is niet veel. Ik heb haar nu andere brokjes gegeven. Inderdaad premiumbrokken. Die zijn ook wat kleiner. Dat krijgt je goed weg.
Nu moet ze alleen nog wat dikker worden. Maar volgens de dierenarts zit ze op een normaal gewicht. Siepie is gewoon aan de dikke kant.

Met de actie van het asiel ben ik niet blij. Je maakt je toch de hele dag zorgen om zo'n kleintje omdat het asiel kittens onvoldoende voorbereid. Maar we hebben haar nu zo ver dat ze op een klein teilje en de kattenbak haar poepje en plasje doet EN ze eet een beetje brokken.
Ik probeer het blikvoer/ brokjes in saus te beperken onze dierenarts is er absuluut geen fan van. Kitten zouden er snel diarree van krijgen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door sandy »

Het schijnt dat whiskas die reputatie heeft al heb ik daar nooit last van gehad met de katten.
Zou gewoon blijven geven als ze dat lekker vind hoor
Voor aan te sterken en de eetlust op te wekken kan je convalescence bij de dierenarts vragen.
Is ook natvoer, kost wel wat meer aar is wel erg goed.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Berna
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2009 10:28

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door Berna »

In middels is alles op gelost. Ik geef ze van alles door elkaar heen. Siepie en Minous eten nu echt alles.
En het zijn hele dikke maatjes! Super leuk om ze samen te zien. Vorige week hebben ze hun laatste prikje gehad :edance:

Maar bedankt voor alle adviezen!!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Bang voor de kattenbak?

Bericht door sandy »

Geweldig! :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie