Raskat, hoe beslis je?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

Nu ik deze week meeloot voor een huisje komt het dan-moet-er-een-katje-bijkomen-verhaal bij mij weer naar boven.
Ik heb de tijd want wil eerst gesetteld zijn (en de kans dat ik meteen dit huisje win is uhmm zachtjes gezegd erg klein) maar nu het vuur in me weer aangewakkerd is wil ik er toch mee aan de slag.

Vlinder is een htk-katje, maar stiekem ben ik zwaar verliefd op lang harige poezenbeesten.dus je raad het al er moet een lang haar komen. het kammen enzo is allemaal geen probleem. die voors en tegens zijn al van de baan. Ik heb voor mezelf besloten dat ik een herplaats katje wil, dus ook dat is makkelijk, geen gezoek naar cattery's etc.

Maar goed dan blijft het aanbod nog best groot :roll: er zijn zoveel te hertplaatsen raskatten :shock: schrok er echt van. Nu heb ik niet echt een voorkeur voor een specifiek ras... dus nu ben ik benieuwd, op basis van wat jullie de keuze gemaakt hebben voor het ras dat je hebt.. Als ik kijk naar waar ik van ga kwijlen.. denk ik aan:

birmaan, noorse boskat, maine coon, somali, raggdoll etc. kortom ik heb geen idee :oops: en als ik de rasbeschrijvingen lees raak ik er niet veel wijzer van :???: iemand ideeën,raad, wijsheden en tips waarmee ik kan gaan kiezen straks?
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Admin »

Wij hebben 4 katten, maar geen raskat. Als ik een keuze zou moeten maken welk ras ik zou willen, dan zou ik niet in de laatste plaats kijken naar de zwakheden die sommige rassen (ingebouwd) hebben (denk bijv. aan chronische luchtweginfecties/traanbuisjes bij Exotics).
Verder hebben veel rassen ook een karakter dat bij veel van hun rasgenoten is terug te vinden; dat moet dan wel bij jou, je andere kat(ten) en de thuissituatie passen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Leonie89 »

haha ik ken het gevoel.. alleen was het bij ons andersom.. oh we gaan de komende jaren niet verhuizen, dus is er geld voor een nr.2!!
die rasbeschrijvingen zijn allemaal erg leuk, maar ik zou me er niet te veel op vastpinnen.. bij herplaatsingskatten staat vaak wel een verhaaltje over zijn/haar karakter.. en zo niet, bel het asiel voor verdere informatie.. bedenk dat of dat bij jou vlinder zou passen..
spannend!!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

@ roland goede tip!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Camoth »

Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met welke ik het leukste en mooiste vond. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar katten die aan die beschrijvingen voldeden. Op 1 stond een blauwe Scottisch fold met blauwe ogen, maar die kon ik nergens vinden, dus werd het nummer 2 een Heilige Birmaan :D

Ik ben toen allemaal cattery site's afgegaan tot ik een foto van Bindi zag, deze:

Afbeelding

Toen was ik verkocht. Haar MOEST ik krijgen. Dus ben gaan bellen en the rest is history :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Nyncke »

Wat leuk en spannend...

Ik zou vragen wat er over de katten zelf al bekend is...daarop doorvragen.

Wel handig is een lijstje te maken met dingen die je graag in een kat ziet of juist niet ( aan karakter en gewoontes)
Want soms heeft een kat al eigenschappen die voor jou ( op termijn ) onoverkomelijk zijn.

Zo heb ik een herplaatshond gehad waar ze even niet bij hadden vermeld dat ie niet bij kleine kinderen en niet bij andere honden en niet bij vreemde katten kon....toen had ik een echt probleem....ik was nergens meer welkom....
Dat terwijl ik er wel naar had gevraagd, uiteindelijk voor de hond een nieuw adres moeten zoeken.

Dus goed doorvragen op de punten die belangrijk voor je zijn.

Dat lijkt me belangrijker dan het ras.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

ja ik weet waar ik op moet letten als ik een herplaatstertje op t oog heb!

maar ik zie door alle herplaatstertjes de katten niet meer zeg maar ;-) dus mensen gooi jou favo ras in de strijd ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Seemy »

Alleen al helemaal verliefd op het (beetje gedrongen, stevige) uiterlijk van het ras brits korthaar, en toen ook nog eens bleek dat het karakter ons ook helemaal op alle fronten aansprak... toen was de keus voor welk ras gelijk gemaakt!
Er komt zelfs een 2e bij, :verliefd: in september of iets later in het jaar. Weer een brit :grin: , alleen een andere kleur als deze.

Het schijnt dat britse kortharen gek zijn op knuffelen en schootliggen, maar die van ons is dat niet hoor! Maar dat kun je gewoon nog niet zeker weten als het nog een kitten is.

Ik zou trouwens bij bepaalde karaktereigenschappen gewoon af gaan op de kat die jij in huis gaat nemen. Het is waarschijnlijk al een volwassen kat die bij jou komt, dus dat merk je dan wel aan hem/haar.

:?: Wat wordt het eigenlijk??? Heb je voorkeur voor een kater of poes?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor een kater of poes, het wordt altijd een hetje hier ;-)
Vlinder is een poes, daar ben ik flexibel in. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nu me niet wil vastpinnen op een ras hoor. Maar meer een soort keuzebeperking wil maken voor mezelf ;-)

zo even wat uitzoekwerk gedaan: nu kunnen we de eerste afstreepsessie doen.

Birmaan:
intelligent, zachtaardig en rustig
veel voorkomende afwijkingen: scheelzien, knikstaart, congenitale hypotrichose (aangeboren ontbrekende haargroei) corneale dermoïden (huid op het oogoppervlak), hemofilie B (stollingsziekte)
ongewenste gedragingen volgens Vicky halls: zindelijkheidsproblemen soms in combi met darmproblemen

Turkse van
lief en intelligent, atleten echte buitenkatten, dol op water
veel voorkomende afwijkingen: HCM
ongewenste gedragingen volgens VH: onbekend

Siberische kat
intelligent en onafhankelijk, actief en dus veel ruimte nodig
veel voorkomende afwijkingen: HCM
ongewenste gedragingen volgens VH: onbekend, maar binnen houden raad ze af

Turkse angora
slim, snel en soms lichtgeraakt
veel voorkomende afwijkingen: onbekend
ongewenste gedragingen volgens VH: onbekend

Somali
intelligent, speels, ondeugend zonder vernielzucht, erg mensgericht
veel voorkomende afwijkingen: PRA (degeneratie van het netvlies) pyruvaat kinase deficïentie (veroorzaakt bloedarmoede), congenitale hypothyroïde (dwerggroei), renale amyloïdose (nierziekte) en myastheniea gravis (ernstige spierzwakte)
ongewenst gedrag volgens VH: onbekend

Oosterse langhaar
geboren uitslover, veel stimulans nodig
veel voorkomende afwijkingen: Lysomale stapelingsziekte, aangeboren strismus, knikstaart, astma, dunne darm adenocarcinoom (darmkanker), mesteltumoren,thymuskanker en amyloïdose (veroorzaakt leverproblemen)
ongewenste gedragingen volgens VH: niets bekend

Ragdoll
prettig in de omgang en relaxed, vriendelijke aard en gemakkelijk te hanteren, weinig agressief
veel voorkomende afwijkingen: scheelzien, misvormde staart en HCM
ongewenst gedrag: zindelijkheidsproblemen

la Perm
aanhankelijk en sociaal
veel voorkomende afwijkingen: niets gevonden
ongewenste edragingen volgens VH: niets bekend

Maine Coon
aanhankelijk en sociaal, behoefte om op ontdekking te gaan, relaxed
veel voorkomende afwijkingen: spierslapte en tremoren, HCM
vermoedens van: heupdysplasie en patella luxatie (loszittende knieschijf)
ongewenst gedrag volgens VH: niets bekend

Noorse Boskat
relaxed en makkelijk in de omgang, vol zelfvertrouwen en sociaal, houdt van buitenleven
veel voorkomende afwijkingen: Glycogenese veroorzaakt spierzwakte wat tot hartfalen leidt. HCM
ongewenste gedragingen volgens VH:niet bekend

voor mijn gevoel zo ik nu kiezen voor een: Birmaan, Somali, Ragdoll, Noor of La perm....
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Camoth »

BIRMAAN!!! :pdtura1: :pdtyaya: :catani: :please: :woow:

Moet je zien hoe schattig!:

Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door loek »

Lievelijn,
Heeft je nieuwe huis een tuin?
We hadden bij mijn ouders een kater, die waarsch. een papa had die noorse boskat was ;-) Was het het dus niet! Maar zag er precies zo uit, en ook veel karakter eigenschappen. Volgens mij is veel ruimte in de zin van: tuin belangrijk, (mijn ouders hebben een hele grote tuin). Verder miauwde hij apart...en lang..en hard....Het leek een beetje op het huilen van een wolf....of zingen zei ik ook weleens.
Ik meen me te herinneren dat ik destijds ooit een reportage heb gezien over noorse boskaters en die hadden ook dat specifieke 'geluid'.

Maar goed niet dat je hier veel aan hebt. Want ook zitten er wat (karakter) eigenschappen aan een ras, je weet het nooit precies denk ik.

Maar moest door je onderwerp weer even aan hem denken...en aan mij ;-) want ik heb altijd geroepen als ik zelf een kat neem dan wordt het een Noorse boskat. Nou uiteindelijk zijn het dan toch twee htk-katjes geworden. En ik wil ze know way inruilen! Maar wie weet misschien ooit als ik een grote tuin heb.....Het blijft toch een beetje in je hoofd zitten he.

Succes met je beslissing, leuk joh! Je kunt misschien ook gewoon eens gaan kijken her en der...kijken wat klikt, wat goed voelt.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Leonie89 »

loek schreef:Maar goed niet dat je hier veel aan hebt. Want ook zitten er wat (karakter) eigenschappen aan een ras, je weet het nooit precies denk ik.
haha precies.. wij hebben een volbloed noor die met het raam wagenwijd open zelfs veel liever bij mij op schoot ligt.. je kunt de raseigenschappen volgen, maar pin je er absoluut niet op vast.. elke kat is anders..
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Siris »

Mijn keuze stond al heel lang vast, een Maine Coontje, dit omdat het geen doorgefokte kattenras is en geen echt gecreerde ras. Het woeste uiterlijk en de leuke lynx toefjes op hun oren en dat ze lekker groot worden. En de reden die Roland noemt, speelde ook mee, maar dat valt dan weer samen met dat het geen doorgefokte ras is (helaas,zijn sommige mensen ook weer de Maine Coon aan het verpesten, de zogenaamde foundations :-( :evil: ) En het karakter van de Maine Coon sprak me ook aan. Het beste is om te kijken wat qua karakter het beste zou passen bij jouw Vlinder.

En om je over te halen een Maine Coontje te halen. ;-) Mijn Phoebe.
Afbeelding
En eentje van mijn helaas veels te vroeg gestorven Iris.
Afbeelding

Je moet doen wat je hart je in geeft. En tegen de tijd dat je een kat kan halen en je kijkt, valt er vast wel eentje op. Ik heb toen Simba en Binky uit het asiel gehaald, uit de tientallen andere katten die er zatten, ik was spontaan verliefd.

En tuurlijk komen niet alle, raseigenschappen overeen. Bij de Maine Coon zijn ze eigenwijs vergeten, maar geloof dat dit wel bij elke kat past :lol:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door beestenbende »

O wat leuk om een herplaatser te zoeken. Ook wij zijn helemaal in de ban van de britsekortharen maar kan me voorstellen dat je op langharige katten valt. Ik denk dat je inderdaad het meest moet kijken of er een echte klik is, dan op het uiterlijk af te gaan en je goed laten informeren over het ras en het karakter van de betreffende kat, hierin moet je domweg je eigen gevoel volgen (lekkere dooddoener, ik weet het sorry!) Maar de voorpret is al leuk, of niet!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

ja voorpret is ook leuk. Maar zoals ik al zei wil me niet vastprikken op 1 ras, maar wel een idee hebben welke rassen in principe een goede match zouden kunnen zijn. Maar ik zal ook altijd kijken naar of de individuele kat goed bij ons past!
Maar er zijn verschillende websites voor herplaatsing dus ja moet straks wel een keuze gaan maken ;-)
ik <3 Vlinder
Plaats reactie