Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Umimeis »

Ja, dit stappenplan had ik al uitgeprint 1 of 2 weken geleden.
Dit is dus het stappenplan waar ik het inderdaad over had.
Thnx voor het toevoegen vd link!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door lievelijn »

nou jij gaat in ieder geval goed voorbereid op vakantie!!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Umimeis »

Haha jah inderdaad. Ze zijn sowieso in goede handen. En ik vind het enorm belangrijk dat dat de mensen die voor de katten zorgen weten wat ze moeten doen als er iets is mis met de katten.
Ik hoop zo dat ik op deze manier rustig op vakantie kan gaan.


NB: de asielpapieren van Sam leg ik er dan ook bij, daarin zit ook een lijst van telefoonnummers (dan hoef ik die niet uit te typen en te printen.....bedacht ik me net).
Verder natuurlijk het telefoonnummer van die mevrouw vh asiel, waar Sam vandaan komt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Seemy »

Zoals ik hier al eerder vroeg over die omgevingsspray of ik die ook moet gebruiken omdat Brenton eigenlijk een binnenkat is. Ik denk dat het wel goed gaat en er geen vlooien komen dus op goed schoonmaken na, voordat ik op vakantie ga, doe ik niets extra om te voorkomen.

Nu is het wel zo dat hij wel veel bij ons in de tuin rond struint... Geeft dat nog extra kans op vlooien?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Nyncke »

Biny schreef:Wat voor pilletje is dat Nyncke?
Het heette vroeger program

Nu heet het beaphar Diagnos vlooien ant-conceptie.

Het stopt de ontwikkeling van de larven en de eitjes waardoor er geen vlooien meer zullen uitkomen. Het werkt 3 maanden.
Bovendien werkt het fantastisch, ik had bijna een vlooienplaag maar die heb ik met dit middel ( en omgevingsspray beteugeld )

Natuurlijk niet iets om jaar in, jaar uit te gebruiken.

Lievelijn
Ja, dat is natuurlijk ook weer waar, zo min mogelijk middelen gebruiken...

Tja, wat is wijsheid...?

Seemy
Komen er vreemde katten in je tuin? Dan is er nl een redelijke kans dat er op een lievelingsplekje in je tuin een besmettingshaard is. Dus dat hij die ook mee naar binnenneemt.

Als jij denkt dat je huis redelijk vlo-proef is, zou ik vragen of degene die bij je komt om de kat te voeren, iedere dag of om de dag even wil stofzuigen ( stukje vlooienband in de stofzuiger, als er dan vlooien zijn, worden ze direct uitgeschakeld. )

Ik heb geen binnenkatten...dus ik ben daar niet zo goed van op de hoogte. Na mijn bijna vlooienplaag ben ik extra voorzichtig.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door JLC »

Ik stofzuig mijn huis ook goed. En wat ik ook doe, is omgevingsspray in en over de stofzuigerzak sprayen. En dan ga ik stofzuigen. Mochten er ergens eitjes liggen, dan zuig ik die op en gaan ze op die manier dood. Het voordeel hiervan is dat je dit spul niet over aan het sprayen bent. Het is toch gif. Verder spuit ik de spray in kiertjes en gaatjes, waar ik met de stofzuiger niet goed bij kan. Omgevingsspray gebruik ik niet vaak. Alleen als ik vlooien zie (en dat was 1 keer vorig jaar toen ik Jaap en Lizzie net had) en onlangs preventief, vlak voor mijn vakantie, want mijn katten komen buiten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Gita »

Ik heb binnenkatten en doe niks aan vlooienpreventie als ik op vakantie ga. Als ik weg ben mogen de katten, net als anders, in het hele huis.

Lang geleden toen ik buitenkatten had, heb ik een keer een vlooienplaag in de woonkamer gehad tijdens de vakantie. De deur van de woonkamer hadden we dicht gedaan. Het was niet eens erg warm in Nederland maar toch ontstond er een enorme vlooienplaag want de poezen die behandeld waren met vlooienspul waren afwezig in deze ruimte. De poezenoppas heeft het er erg druk mee gehad (stofzuigen en spuiten), superlief natuurlijk....

Advies als er wel vlooien (of neten) zouden kunnen zijn:
- goed stofzuigen tot in de kleinste hoekjes en gaatjes
- niet dweilen; daar schijnen neten zelfs eerder van uit te komen
- ruimtes behandelen met spray. Laat je katten niet in een pasgesprayde ruimte en jezelf ook niet. Eerst goed ventileren en dan weer naar binnen. Ook kun je stukjes vlooienband neerleggen, oppassen dat je katten er niet bij kunnen.
- bij terugkomst van vakantie; weer goed stofzuigen. Ik zou, in het geval van vlo alarm, ook vlooienpoeder in de stofzuigerzak doen.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: vlooien verkomen voordat je op vakantie gaat

Bericht door Siris »

Roos en Minousch schreef:Als de katten geen vlooien hebben, en ze blijven binnen zou ik niets doen.Maar ik ga nooit op vakantie, maar heb ook nooit vlooien trouwens.
Dacht ik ook, ik ga ook nooit op vakantie, hoogstens weekendjes weg. Nou, ik heb het een keer mee gemaakt. Als de baas van huis is, dansen de vlooien in je huis :lol: Maar goed misschien heb ik pech gehad :-( ik heb mijn hele huis moeten ontsmetten, jippie met zo een kleine woning, ik stikte zowat, maar ja wist ik tenminste zeker dat de vlooien zeker het niet zouden overleven :lol: Maar goed, is maar 1 keer gebeurt in de 5 jaar. Waar hebben we het over :grin:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Seemy »

@Nyncke
Er komt heel af en toe 1 kat bij ons in de tuin om naar Brenton te kijken en kopjes tegen onze tuindeuren aan te geven als wij kijken (haha echt lief)
Verder komen er geen katten in de tuin sinds we die hebben afgezet met gaas.
In de 2 weken dat wij op vakantie zijn is onze kat niet thuis.


Zal ik dan toch moeten stofzuigen en daarna met omgevingsspray de boel sprayen?
Of zou dit een te overdreven maatregel zijn omdat we een binnenkat hebben?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vlooien voorkomen voordat je op vakantie gaat?

Bericht door Nyncke »

Seemy
Wat schattig dat ze zo lief tegen elkaar zijn :smile:

Maar dan lijkt de kans me wel erg klein, ik denk dat ik het erin in dat geval op zou wagen.
Wel op voorwaarde dat ik nog nooit een vlo bij haar had gezien.

Je zou haar even kunnen checken, gewoon even helemaal nakijken, je ziet ze zo lopen als ze ze heeft.... tenzij je ook een leesbrilletje nodig hebt :oops:
Maar geen vlooien dan zou ik gewoon goed stofzuigen, wel 1 vlo dan zou ik het meteen goed aanpakken.
Plaats reactie