Kitten en seniorenvoeding?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Stixxxtjen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:43

Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Stixxxtjen »

Hoi,
Ik heb een kat van 15 jaar oud die seniorvoeding (korrels) eet. Hij kan niet op gewone voeding omdat hij dan nier- en blaasproblemen krijgt. Hij is het gewoon om 24h/24h aan zijn eten te kunnen.
Binnenkort krijg ik een kitten (vanaf 1 juli is het 8 weken oud). Ik vroeg me af hoe ik dit met de voeding moet doen? Kan het kwaad dat het kitten mee-eet van de seniorenvoeding? Of is dit echt af te raden? Moet ik het kitten dan nog andere voeding bijgeven?
Groetjes
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door JLC »

Ik denk dat seniorenvoedsel niet goed is voor een kitten. Een kitten en een senior kat hebben toch andere behoeften. Kittens moeten nog groeien en hebben dus ander voedsel nodig.
Ik zou ze apart voeren.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Umimeis »

Een kitten moet wel kittenvoeding krijgen omdat daar meer voedingsstoffen inzitten die een een jonk katje nodig heeft zoals extra calcium voor de botten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Cari »

Het kitten zeker geen senior voer geven. Als ze een keer een brokje meepikt, is helemaal niet erg, maar als je alleen senior voer geeft, krijgt ze veel te weinig noodzakelijke bouwstoffen binnen. Ze heeft heel energierijke voeding nodig om te groeien en een senior moet juist minder energierijk voer krijgen om o.a. de nieren te onlasten (en niet te dik te worden).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
elly39
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2009 13:52

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door elly39 »

hallo mij poes(Maja) van 18 krijgt senior voeding, sinds begin deze week hebben wij een kitten (Moody) van 8 weken erbij, zij krijgt junior brokken.
Maar Maja (18) vind de junior brokken ook lekker, ik weet dat het niet goed voor Moody( 9 weken) om senior brokken te eten maar hoe zit dat andersom weet iemand dat?
Ze eten apart omdat we Moody nog maar net in huis hebben maar als ze straks aan elkaar gewend zijn en Moody geen junior brokken meer krijgt is het wat anders, maar nu waarschuw ik Maja nog dat die junior brokken niet voor haar zijn maar kan het kwaad dat ze van de junior brokken eet :?: ?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door sandy »

Als het maar een paar brokjes zijn is het niet erg, maar kittenbrokken bevatten veel bouwstoffen die de organen van een oude kat wellicht te zwaar belasten.
Ik zou er dus wel mee oppassen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Cari »

Junior brokken zijn veel eiwitrijker. Dat heeft een kitten nodig om te groeien en om zijn energie op peil te houden. Als je juniorbrokken aan je senior gaat geven, worden haar nieren veel meer belast (en dat is nou net een zwak punt bij oude katten) en zal ze sneller dik worden. Ze verbrandt natuurlijk veel en veel minder dan een kitten, vandaar.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Nyncke »

Weet niet of dit bestaat voor katten

Maar bij honden is er 1 merk wat brokken heeft dat brokken heeft voor alle leeftijden.
Ze hebben gekeken wat er van nature in voer moet zitten ( zeg maar uitgaande van barf/ versvoerpercentages )
Zij zeggen in de natuur staat er ook geen tappuntje voor alle verschillende leeftijden.

Anders is versvoer geven misschien een optie, hoef je geen verschillende merken te kopen.
Alleen kun je dat niet de hele dag laten staan...al helemaal niet in deze warmte....
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Umimeis »

Da's inderdaad een goede oplossing.
Bij mij eten ze soms ook van elkaars eten.
Ze krijgen bij mij sowieso af en toe rauwe kipfilet, zalm en kabeljauw.
Maar meestal is dat pas 's avonds omdat ik het spul met deze warmte pas halvewege de dag uit de vriezer haal.
(kan niet eerder want ik heb weinig plek in de koelkast om hyet te bewaren)

Maar Flea krijgt genoeg beweging buiten dus hij wordt er niet zo dik van het beetje kittenvoer wat hij eet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Tr1bal »

Ik zit nu dus ook met hetzelfde probleem.. Dizzy en Tommie krijgen normale kattenbrokken en Binky voor kittens, maar ze slapen samen, dus ik kan geen brokken 's nachts laten staan.
Ik ga ze denk ik maar aanwennen om ze in de ochtend en avond eten te geven en dan weg te pakken. Dan kan ik die kleine ff apart zetten met zijn brokken.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten en seniorenvoeding?

Bericht door Camoth »

Mijn oude kat krijgt ook senioren light voer en de kleine zit op babycat nog een weekje, dus die twee mogen absoluut niet elkaars bakjes gaan oppeuzelen want dat is voor geen van beide goed :lol:

Bindi krijgt gewoon 4x per dag een volle bak met voer in de badkamer aangeboden de eerste twee weken. Dan mag ze eten wat ze wil en als ze genoeg heeft gehad mag ze weer bij de andere kat. Daarna afbouwen naar 3x per dag en uiteindelijk 2x per dag net als Coco. Gewoon apart houden ga ik doen in elk geval.

Maarja, ik snap ook wel dat niet iedereen 4x per dag apart kan voeren. Ik heb nou eenmaal een studie waarbij ik veel thuis ben, dus dan kan het.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie