Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Arya
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2009 14:53

Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door Arya »

Hallo,

Sinds drie weken zijn wij verhuist. Mijn vriend had drie katten in zijn ouderlijk huis die drie weken geleden ook zijn meeverhuist. Op verschillende forums heb ik gelezen over de beste tips en trucs. Toch komen die verhalen niet helemaal overeen met het gedrag wat mijn katjes vertonen. Dus bij deze het verhaal;

In het ouderlijk huis waren ze met 5 katten en een labrador. De hond was het allerbelangrijkste, dan het eten en dan wij de mensen. Toen ik ze verhuist heb zijn ze drie dagen binnengebleven en toen waren ze niet meer te houden. Miauwde constant, krabde aan de ramen, deuren en vlogen door het hele huis. Ook hadden ze steeds ruzie met elkaar.

Toen heb ik ze naar buiten gelaten. De ene poes, Themis ging er gelijk vandoor. Artemis (ook een poes) bleef een beetje in de tuin en liep van binnen naar buiten. We hebben een kattenluikje, maar dat vonden ze maar raar. Dit waren ze ook niet gewent. Wel een paar keer geoefend. Toen heb ik het deurtje maar even losgeschroefd, en dat ging erg goed. De kater Minos ging ook naar buiten en kwam vrij snel weer terug. Themis was teruggelopen naar het ouderlijk huis. Toen weer het hele spul binnen gehouden voor 1 week. Maar toen, drie plasjes op mijn nieuw witte bank en twee hoopjes in de woonkamer. Niet echt een succes. Toen maar weer naar buiten. Themis weer teruggelopen en toen Artemis ook. Minos vond het prima en was zelfs het huis niet uit te krijgen.

Hierna zijn ze nog een keer of wat ontsnapt en vinden we nog regelmatig allerlei ongewenste hoopjes of plasjes. Ze zijn ook naar elkaar toe erg agressief. Veel blazen en achter elkaar aanzitten.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Als ik ze binnenhoud breken ze de boel af. Ik heb nu alle deuren dicht gedaan en ze kunnen alleen in de keuken, op de trappen en naar zolder.

Is er misschien iemand van jullie die weet hoe ik ze kan laten inzien dat hun nieuwe huis ook helemaal geweldig is?

Groetjes Arya
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door beestenbende »

Lastig probleem dit, moet er wel bij zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb. Maar het lijkt me logisch dat ze telkens terug keren naar het ouderlijk huis (waarschijnlijk ligt die niet zo ver van je nieuwe huis, waardoor ze het makkelijk kunnen vinden?) Binnen opsluiten lijkt me niet zinvol, omdat ze juist dan dit gedrag vertonen. Maar komen ze uit zichzelf ook weer terug of haal je ze op? Waarschijnlijk duurt het een tijdje voordat ze begrijpen dat dit het nieuwe onderkomen is, en zou eigenlijk niets doen maar geduld hebben. Tot dat ze het door hebben dat naar het oude lopen geen zin heeft...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door tacuma »

Hallo Arya,

Een lastig probleem! Normaal moet je katten minimaal drie tot zes weken binnen houden om ze te laten wennen aan hun nieuwe huis. Maar ik begrijp dat dat niet echt een houdbare situatie is. Misschien dat je binnen gebruik kan maken van de Feliway-stekker, waar katten rustig van worden. Is het mogelijk je tuin (evt. tijdelijk) af te zetten, zodat de katten niet verder kunnen komen dan daar? Dit is wat me zo snel te binnen schiet. Hopelijk komen er nog andere tips voor je.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Arya
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2009 14:53

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door Arya »

Ik haal ze telkens op bij het ouderlijk huis. Naarmate ik ze vaker ga halen krijgen ze door dat ze weer mee moeten en wordt het steeds moeilijker om ze in de box te krijgen.

Het ouderlijk huis ligt op 5 minuten loopafstand voor ons, dus voor een kat kan het veel sneller. De hond wordt ook vaak in de buurt uitgelaten. We hebben daar nu over afgesproken dat hij voorlopig niet meer in de buurt van het nieuwe huis kan komen. Dus niet op visite maar ook zeker niet bij het uitlaten. Ik heb het idee dat ze de geur van de hond volgen en zo naar huis lopen.

Ik kan helaas de tuin niet afzetten. Ik heb aan twee zijden een houten schutting waar ze zo inklimmen, dan kunnen ze via de tuin van de buren weg. Ze kunnen eigenlijk op een aantal manieren uit de tuin komen. Ik heb ook al gedacht aan een tuigje en dan 1 voor 1 wennen, maar ik denk dat ze dit niet zullen accepteren. Ze zijn eigenlijk te gestrest!

In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door ktje »

je kan wel een overkaping maken op je schutting. dat naar voren steekt zeg maar. Dan kunnen ze er niet overheen. Zijn zat mensen die het hier hebben op het forum. Volgens mij heb je er ook een topic over. Dus het kan wel.

Verder is het denk ik inderdaad wel goed dat de hond even niet bij jullie in de buurt komt.

Wel lastig weet verder ook niet wat je er aan kan doen. Het is zo dicht bij elkaar dat ze het toch denk ik blijven vinden.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Arya
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2009 14:53

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door Arya »

Ik wil jullie nog even een update geven. Ik heb gister een extra kattenbak gehaald (ze hebben er nu twee met z’n drieën) en Feliway spray. Heb het hele huis volgens de instructies gesprayd, maar zag weinig effect. Kan misschien ook nog niet na 1x. Poezen waren iets rustiger. Ze kwamen bij het naar bed gaan ook gezellig op bed liggen en kroelen.

Maar hoe mis hadden wij het. Vanmorgen bleek dat ze wederom ontsnapt waren door het kattenluik. het luik zat op slot naar beiden richtingen, zat een doosjes in de tunnel gepropt, met een deken erin, er stond een doos voor waar de stoel ingezet was. Maar dat heeft niet mogen baten en ze zijn er weer allemaal vandoor.

Wat doe ik toch fout?
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Katten na verhuizen slopen en het hele huis is kattenbak

Bericht door beestenbende »

Je doet niets fout hoor. Katten zijn alleen hee slim om overal wel een uitweg te vinden. Als het maar 5 min van je nieuwe huis is, zou ik het gewoon laten. Op den duur begrijpen ze het wel. Je hond inderdaad wel op andere plaatsen uitlaten, maar ben bang dat je niet veel meer kan doen, dan dat je al doet. Laat ze gaan en heb vertrouwen in ze, ze vinden de weg naar huis heus wel terug. I.p.v. ze telkens op te halen met de vervoersboxen kun je ze misschien achter je ana laten lopen, dmv wat snoepjes etc, zodat ze de weg ook echt beter leren kennen. Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie