Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
imprezapino
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:01

Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door imprezapino »

Hallo allemaal

Ik ben Marco en ben alweer 36 jaar.
Ik ben tot en met mijn 18e opgegroeid met kater Moppie bij mijn ouders thuis.
Dit was een echte gezellige dikke kater die ook veel buiten was.

Nu zit ik er aan te denken om een katertje of poes te nemen maar mijn voorkeur gaat uit naar 1tje.
Ik werk 4 dagen in de week en ben dan van 7:00 tot 17:30 weg. Voor de rest ben ik wel veel thuis. Ik heb een eensgezinswoning met een redelijk grote tuin. De toekomstige kat krijgt ook de mogelijkheid om zelf naar buiten en naar binnen te gaan via een katteluik in de achterdeur.

Maar wat is nu wijsheid: Is het zielig om maar 1 kat te nemen, ook als hij naar buiten kan waar er meerdere buurtkatten zijn?
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door ktje »

Ik denk wel dat het een beetje zielig is voor de kat om overdag zolang alleen te zijn. Ik weet niet of je een kitten neemt of een oudere kat uit het asiel? Bij een kitten zal ik het zeker doen. Zo hebben ze elkaar nog en meestal slopen ze dan ook minder van je meubels. Een oudere kat moet je altijd even kijken of ze wel met andere katten kunnen. Zo zijn er hier zat mensen op het forum die een kat hebben die alleen zijn omdat ze gewoon weg niet met andere katten kunnen omgaan.

Maar ik persoonlijk zou er 2 nemen. Zoveel qua kosten ben je niet zo heel veel meer kwijt. En je bent toch 4 dagen per week overdag niet thuis, is wel lang voor zo'n beestje.

Succes met het zoeken naar kat(ten) of heb je er al 1 of 2 op het oog?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
imprezapino
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:01

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door imprezapino »

Ik heb nog geen kat of katten op het oog hoor want dat kan wel volgend jaar worden.
Ik heb er, en maak er geen haast klus van. Ook ben ik er nog niet uit of ik een kitten wil of mischien een wat oudere kat uit het asiel.
Laatst gewijzigd door Admin op 14 jun 2009 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Druk op "Nieuw antwoord" ipv "Citeer" om te reageren op een laatste bericht.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door TuttiFrutti »

Met een kitten, denk ik niet dat je er per se nog een zou moeten nemen. De kat groeit dan op bij jou, en weet als het ware niet beter. Ik ken genoeg mensen die er 1 hebben genomen, als kitten, en dat gaat prima. Toch zou ik zelf de voorkeur aan 2 katten geven. Voor de katten zelf is dat denk ik altijd wel leuker.
Wanneer je een oudere kat (uit het asiel o.i.d.) neemt, zou ik kijken naar wat de kat gewend is/was. Als de kat altijd alleen is geweest, denk ik dat het geen kwaad kan, maar als de kat gewend is met andere katten te zijn, of met een baasje die de hele dag thuis is, zou ik overwegen een tweede erbij te nemen.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door Katrin »

Ik heb Co nu 13 jaar , gekregen als kitten, na 5 jaar ging ik naar een open dag van het asiel, stom natuurlijk want ik liet een katje reserveren.
Maar de eerste 5 jaar dat Co alleen was, had ik niet de indruk dat hij zielig was ofzo, hij kon ook naar buiten en sloot als kitten vriendschap met een oudere kat van de achterburen die hem de fijne kneepjes van het buitenleven leerde :grin:
De 2e kat is er ook niet voor Co gekomen, het was mijn eigen keuze.
Net als mijn 3e kat, die had helemaal niet gehoeven van de 2 oudste. ;-)
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door Gita »

Als de kat naar buiten kan en daar zijn/haar ding kan doen dan lijkt me enigst kat zijn niet zo'n punt. Bij een binnenkat zou ik zeker kiezen voor twee. Maar ook met twee katten loop je het riscio dat ze niet met elkaar overweg kunnen...
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door Umimeis »

Ik sluit me bij de rest aan.

Ik heb er zelf 2. Een kat van 11 maanden en een kitten die ik sinds een week heb van bijna 10 weken.
Het heeft een weekje geduurd voor ze elkaar accepteerden, maar ze zijn inmiddels vriendjes geworden.

Flea, van 11 maanden komt ook buiten en sam nog niet,maar die gaat in de toekomst ook naar buiten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door lievelijn »

katten hebben niet perse een vriendje of vriendinnetje nodig, in prinipe zijn katten juist solisten. het hele 2 is beter- zit voornamelijk bij mensen in hun hoofd. Omdt wij het zelf zo zien. Als je er twee neemt wil dat helemaal niet zeggen dat ze vriendjes worden, elkaar accepteren zullen ze waarschijnlijk wel.

Zeker omdat je kat naar buiten kan zou ik lekker voor 1 kat gaan. hij of zij kan lekker buiten spelen en is dan vast heel blij als jij thuiskomt!

Laat hem/haar alleen niet buiten voordat ie gecastreerd/steriliseerd is, anders heb je voor je het weet kittens!! en daar zit je vast niet op te wachten
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door rieneke »

katten zijn zeer zeker geen solisten.
wilde en verwilderde katten leven in kolonies.
dat kunnen groepen jonge katers zijn, zeg maar vrijgezellengroepen, of groepen poezen met hun jongen en vrouwelijke familie.
alleen volwassen ongecastreerde katers zijn solisten.

los daarvan maakt het niet uit of je er 1 of 2 neemt marco, zolang de kat naar buiten kan ziet hij genoeg andere katten.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door loek »

Hoi Marco
Tja de meningen verschillen zoals je leest. Ik kan alleen mijn persoonlijke afweging en ervaring vertellen. (nou ja ervaring ik heb mijn kittens nu 4 dagen ;-))
Bij mij kunnen ze niet naar buiten, en ik werk 4 of 5 dagen in de week en dat is voor mij toch de reden geweest om er twee te nemen. Omdat beweerd wordt dat ze zich dan minder snel vervelen. (en dus ook minder slopen en tegekelijktijd actiever blijven) Ik vind die theorie persoonlijk wel aannemelijk.
Als ik nu zie hoe veel ze met elkaar spelen ben ik blij dat ik er twee heb genomen. Ik denk maar zo al die energie die ze nu kwijt kunnen op elkaar was in hun eentje er op een andere manier uit gekomen ;-) En zelfs nu ben ik nog druk met spelen met ze (en corrigeren).

Zeker als het geen haast heeft, is een kat uit het asiel wel een idee. Ik wilde dat eigenlijk ook. Ben gaan kijken en verlieft geworden op twee katten maar die waren al gereserveerd...en toen kon ik niet meer verder kijken ;-) Ik wilde na een tijdje nog eens langs gaan. Maar toen kwam via via het bericht over de twee kittens die ik nu heb, die ook naar het asiel zouden gaan, omdat ze ze niet kwijt konden. Toen heb ik daarvoor gekozen.

Maar als je dus de tijd hebt om zo nu en dan eens bij het asiel langs te gaan zou ik dat zeker doen. Je weet dan ook al meteen of een kat gewend is alleen te zijn, buiten te zijn, en een karakter heeft wat bij je past.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
imprezapino
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:01

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door imprezapino »

Bedankt voor al jullie tips!!

De reden dat ik nog even tijd heb om rond te kijken is dat ik nog een grasparkietje heb.
Zijn maat is vorig jaar overleden op 10 jarige leeftijd. Ondertussen is hij al ruim 11 jaar wat al aardig oud is voor zo'n beestje. Hij zit dus al in zijn reserve tijd zal ik maar zeggen. Zolang hij nog leeft komt er nog geen kat.

Ik ben er nu wel een beetje uit: het wordt er toch eentje.
Ik vind een kitten heel erg leuk maar het is voor het beestje, zeker in de begintijd, minder leuk zo alleen.
Denk dat het inderdaad verstandiger is om eens in het asiel te kijken naar een gezellige huiskat, die ook gewend naar buiten te gaan.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Nog maar weer eens dezelfde vraag: 1 of 2?

Bericht door Biny »

Alles is al gezegd, maar reagerend op je laatste bericht zou ik zeggen: Kies dan wel een die ook gewend is om alleen te leven. Of niet samen kan met anderen. Kies geen kat die zijn hele leven samen heeft geleefd.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie