Tweede kat erbij. Introductie in nieuw huis

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
phantine
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2009 13:14

Tweede kat erbij. Introductie in nieuw huis

Bericht door phantine »

Gisteren voor de eerste keer bij Katimo geweest. Al toen ik klein was wilde ik graag een katje. Helaas was dit door de allergie van mijn moeder mission imposible. De katten uit de buurt heb ik dan ook goed geknuffeld. Mijn ex zag katten ook niet zitten. Die relatie was dan ook gedoemd te mislukken. Toen mijn huidige vriend leren kennen. De trotse bezitter van de 4 jaar oude gecastreerde kater Fuego! Prachtig mooi beestje!

Een half jaar geleden begonnen over een tweede katje erbij. Uitvoerige gesprekken over gehad en nu is het moment er eindelijk. We gaan samenwonen én uiteraard het beste moment om een maatje voor Fuego te introduceren. Zodra we klaar zijn met verhuizen (vrijdag krijgen we de sleutel en uiterlijk 1 juli moeten we over zijn) komt Luna bij ons wonen. Het is een nieuwe situatie en er is dan ook geen territorium dat verdedigd hoeft te worden.

We hopen dat het tussen Fuego en Luna zal klikken of in die mate dat ze elkaar niet in de haren zullen vliegen. Moeilijk te voorspellen. Luna kwam bij Katimo al zeer knuffelig en rustig over. We zijn zeer benieuwd en verheugen ons ontzettend op deze gezinsuitbreiding..

Als iemand nog tips heeft over het introduceren van twee katten in elkaar in een verhuissituatie horen we dat graag. Op internet kun je eigenlijk alleen maar tips vinden over het introduceren van katten in bestaande situaties. Dit is bij ons uiteraard niet het geval.

Ons nieuwe huis is een maissonette in de binnenstad. Er is plek zat en diverse ruimtes waar de katten zich kunnen bevinden. Her en der komen chillplekjes en op beide verdiepingen een krabpaal.

Word vervolgd.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede kat erbij. Introductie in nieuw huis

Bericht door Camoth »

Welkom op het forum Phantine!
En leuk dat je een tweede kat neemt!

Ik kan je eigenlijk niet zoveel zeggen, ik zit eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als jij, haha. Ik krijg op 1 juli een kitten bij mijn nu al 9 jaar oude poes. Maarja, alle tips die ik ken zijn dus ook voor al bestaande situaties. Het gebeurt nou eenmaal niet zo vaak dat mensen hun katten aan elkaar voorstellen precies na een verhuizing volgens mij.

Heel veel plezier met je nieuwe katje binnenkort en succes met de verhuizing!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tweede kat erbij. Introductie in nieuw huis

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met jullie samenwonen, nieuwe woning en natuurlijk, je nieuwe huisgenootje :grin: .
Wat ik zou doen is ze in eerste instantie even allebei in hun eigen reismandje bij elkaar zetten, zodat ze elkaar zien en ruiken.
Als daarbij geen agressie is, zou je ze allebei gewoon los kunnen laten (wel erbij blijven ;-) )
Bij twijfel zou ik het huis even in tweeën delen (kan goed bij een maisonette) en ieder een verdieping geven die ze rustig kunnen onderzoeken. Vervolgens, na een paar uurtjes, de katten omwisselen, zodat ze de rest van het huis en de geur van de ander leren kennen. En daarna allebei het hele huis geven.
Bij hevige agressie (wat ik niet verwacht), de katten voorlopig even apart houden, het liefst zodanig dat ze elkaar wel kunnen zien (deur met glas) en ook ruiken (hordeur).
Spannend hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie