Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Muizenis »

Ik weet al een tijdje dat Jessy aan haar pigmentloze oogje blind is -o.a. testjes met speeltjes aan touwtje gedaan. Ze heeft er geen last van. Haar goede oog geeft blijkbaar voldoende compensatie. Heel soms mislukt er een sprong maar omdat dit meer uitzondering dan regel is, was er nooit aanleiding om speciaal hiervoor naar de dierenarts te gaan. Alhoewel de meiden geholpen zijn komen ze nooit buiten, tenminste... bijna nooit ;-) Binnenkort ga ik verhuizen en dan heb ik een tuin waar ze in zouden kunnen en mogen. Echter... katten houden zich niet aan tuingrenzen en zullen de boel in de omgeving gaan verkennen en als het even kan op stelten zetten :lol: In de wijk waar ik kom te wonen is veel water. Er zijn maar een paar toegangswegen om in de wijk te komen. Maar... Er is, ca. 500 meter verderop, wél een provinciale weg! De katten kunnen daar niet direct in een rechte lijn naartoe, er zit een sloot tussen. Echter, wanneer ze er wel zouden komen, kunnen ze door die sloot ook niet in een rechte lijn terug naar huis. Wanneer Jessy hier per ongeluk terecht zou komen en van iets zou schrikken dan ziet ze niets met dat linkeroog. Ik moet niet over de eventuele gevolgen denken... Haar gehoor is uitstekend en vangt vermoedelijk ook een groot deel van de handicap op. Hierdoor heeft ze, denk ik, ook lang verborgen kunnen houden dat er iets niet klopte :edoh: Wat zouden jullie doen... Jessy naar buiten laten gaan of het risico niet nemen?

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door rieneke »

ik zou de tuin afzetten.
je vergeeft het jezelf nooit als haar iets overkomt.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Katrin »

Tja misschien is de tuin afzetten het beste, je weet dan altijd waar ze zijn.
Zelf heb ik het nooit gedaan, waar ik ook woonde heb ik ze gewoon naar buiten laten gaan, wetend dat er altijd een risico is dat er iets gebeuren kan.
De katten die ik nu heb genieten er erg van het is een belangrijk stuk in hun leven, het er op uit kunnen gaan.
Ik denk dat Jessy heel goed met haar handicap om weet te gaan.
Het is een afweging die je moet maken tussen zeker weten dat haar nooit wat zal gebeuren, wat vooral jou bezorgdheid zal wegnemen.
of de katten de ruimte geven waar ze zeker van zullen genieten met het risico dat er iets gebeurt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Cari »

Ik kan me voorstellen dat je het eng vindt de katten naar buiten te laten als er niet al te ver een provinciale weg ligt.
Het feit dat Jessie maar één oogje heeft, maakt echter niets uit. Ik heb zelf 5 katten, waarvan er één ook een oogje mist en ik kan je zeggen dat juist híj me buiten de minste zorgen baart. Met zijn ene oogje kijkt hij donders goed uit ;-) , wat ik van de anderen niet echt kan zeggen ...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door beestenbende »

Ik zou er ook niet een te groot probleem van maken. Wij hadden een poes met een oog, dat was juist een echte buitenkat, die heel erg goed uitkeek etc, ze doen dan ook meer op het gehoor. De tuin afschermen kan inderdaad helemaal geen kwaad!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Uumie »

Ik denk, net als de anderen, dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken. Katten navigeren ook met hun neus, oren en snor, en een kat met één oog of een blind oog is daar geen uitzondering in. Het lijkt me niet dat het risico heel veel groter is dan bij katten die wel met beide ogen zien. Maar als je je toch zekerder voelt als je je tuin afschermt, zou ik dat zeker doen, het kan immers nooit kwaad. :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Ik zou voor allerzekerheid ook de tuin afzetten, als je je er niet zo goed bij voelt dat ze op straat loopt.
Maar misschien valt het allemaal wel mee.
Ik denk dat ze inmiddels wel gewend is om met 1 oog te kijken en dat ze juist heel allert is op straat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Kattenbella »

Het is mijn ding niet! Ze zien geen diepte en kunnen dus minder goed inschatten waar ze naartoe moeten of waar ze vanaf springen.
Nou vind ik sowieso dat katten niet meer naar buiten kunnen in deze tijden, maar ja, dat ben ik ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 09 jun 2009 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Siris »

Wat bedoel je kattenbella, dat de wereld vol met gekken loopt?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door lievelijn »

hee pauline wat eb je nou eigenlijk besloten?? mag ze buiten??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Muizenis »

;-) Ze mogen allevier in de tuin. Klein dik en dapper als ze zijn gaan ze (nog) niet verder. Teveel bouwgeluiden in de omgeving... en honden :eangel: Vooral dit laatste heeft Pebble behoorlijk op de kast gejaagd... of beter gezegd: over de schutting :lol: Maar ze zijn behoorlijk schichtig en zitten, als ze al buiten zijn, gewoon in het zonnetje op het terras :grin:

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Kattenbella »

Er lopen wat mij betreft inderdaad veel gekken rond en het verkeer is ook zo niet meer op dieren berekend, dat ik het in ieder geval niet durf, zeker niet met een oneeye ;-)
Katten zijn erg kwetsbaar en maar overgeleverd aan van alles en nog wat. Als het lukt ben ik voor een lekker afgeschermd tuintje ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eénzijdige blindheid, wel/niet naar buiten?

Bericht door Muizenis »

Joyke en Sofie zijn duidelijk een stuk ouder. De kleintjes zijn het niet gewend. Vanavond zijn Sofie en Joyke ff de hort opgegaan. Sofie bleef op het terras en wilde gelijk weer naar binnen maar Joyke durfde in het donker wat verder te gaan maar was ook weer binnen een kwartiertje terug. Ze weet de weg dus naar huis terug te vinden :eclap: De kleintjes bekijken de wereld het liefste nog vanachter de glazen deuren... Wat mij betreft is dat ook wel best ;-)

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Plaats reactie