Overgewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Marleen Borms
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2009 12:42

Overgewicht

Bericht door Marleen Borms »

Hallo,

Na mijn laatste bezoek aan de dierenarts waren wij werkelijk ontgoocheld. Ondanks de dure light-voeding (Royal Canin light) die we de dieren geven waren ze allebei verdikt (op één jaar 350 gr elk).
Ik heb namelijk 2 binnenhuiskatten (wonen naast heel drukke weg en anders heb ik binnen de korste keren geen katten meer), dus geef ik hen de beweging die mogelijk is (terras is volledig aan hen aangepast en ook het huis is voorzien van krabpalen en speeltjes).
Veel eten naast de korrels krijgen ze niet, maar ik verwen mijn dieren graag eens als ik thuiskomt van het werk (met een zakje Sheba bijvoorbeeld). Ze krijgen per dag 's elk 40 g korrels 's morgens en 's avonds en daarbij elk nog een 1/4 zakje sheba of Felix...
Op weekends geef ik elk een halve catstick. Ik heb echt het gevoel dat ik niet overdrijf en dat ik mijn katten moet straffen.
Mijn echtgenoot en ik zijn beiden levensgenieters en we gunnen onze katten ook iets, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn katten suikerziekte of een andere ziekte oplopen door overgewicht.
Op aanraden van de dierenarts geef ik hen nu Hill's dieetkorrels. Hij heeft ons bovendien alle natte voedsel afgeraden.
Toch vind ik mijn dierenarts bijzonder streng : mijn kater weegt 5 kg 550 en mijn kattin : 5 kg 950. Ze hebben allebei de leeftijd van 4 jaar en de standaardgrootte.
:fat :?:
Wat vinden jullie ??
Alvast bedankt voor jullie advies.
Groetjes. Marleen.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Overgewicht

Bericht door beestenbende »

Als ik het zo lees zijn ze inderdaad wat te zwaar, dit kan meer problemen veroorzaken dus gebruik het voer wat je da heeft voorgeschrreven en verminder het natvoer tot hooguit 1x in de week. Wij zijn ook van die levensgenieters maar zijn ook streng voor de katten van de 6 neigen er 3 ook naar te zwaar worden en dan moet je wel ingrijpen, om erger te voorkomen. Houdt je aan de hoeveelheid brokjes die je mag geven en verder doe je het hartstikke goed hoor!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overgewicht

Bericht door Admin »

Onze kat Indy is ook een standaardmodel Cypers en die heeft ook snel last van overgewicht, terwijl hij toch niet veel eet. Hij is verder gezond en krijgt zo'n 45 gr. RC per dag, verder niks. Maar daarmee wordt hij nog steeds te dik. Nu zit hij op 40 gr. per dag. Het lijkt misschien niet veel, maar 5 gr. per dag minderen komt per jaar toch al snel op zo'n 1,8 kg per jaar wat hij dan NIET binnenkrijgt.

En dat kan net genoeg zijn om hem te laten afvallen. Bij jou geldt dat ook. Zolang je gewoon hoogwaardig voer als RC geeft, kun je een paar gram minder geven en dan weer een poosje aankijken.
Geef geen blikvoer of snoepjes, want dat is allemaal extra.

Wil je je kat toch af en toe een snoepje geven, koop dan melkgistsnoepjes. Doe wat brokjes (die hij dagelijks eet) in een apart bakje of blikje en verpulver 2 gistsnoepjes en strooi dat over die brokjes. Dan kun je hem daarvan een paar per dag als snoepje geven.

Op voerverpakkingen staat meestal hoeveel je je kat moet geven, maar dat gaat helaas bijna nooit op voor de kat die je hebt. Kijk gewoon naar zijn/haar figuur en voel de ribbenkast. Van boven gezien moet de taille/buikstreek niet dikker zijn dan de schouders/heupen en de ribben moeten normaal voelbaar zijn, zonder een speklaag erover. Is de kat te dik, minder het voer.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Marleen Borms
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2009 12:42

Re: Overgewicht

Bericht door Marleen Borms »

Alvast bedankt voor jullie tips en jullie reacties.

Ik blijf het jammer vinden dat ik ze niet meer mag verwennen, maar ja......

Heb ook geprobeerd om een paar foto's up te loaden, zodat ik jullie Yoshi (kater - tweekleur) en Mitsi (Kattin -driekleur) eens kan laten zien.
De foto's zouden moeten te zien zijn op onderstaande link :
http://community.webshots.com/user/Marleen1701

Hopelijk kunnen jullie ze zien (is mijn eerste poging).

Groetjes. Marleen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Overgewicht

Bericht door Cari »

Ze zijn te zien hoor Marleen! Als die laatste foto's van recente datum zijn, zou ik me niet al te druk maken over hun overgewicht.
Dieren dik laten worden vind ik persoonlijk een vorm van dierenmishandeling, maar deze zijn toch hoogstens een beetje mollig ;-) ?
Laat het gewoon niet te gek worden. En als je ze eens iets extra lekkers wilt geven, geef je toch gewoon even wat minder brokjes? Ze zullen echt niets krijgen van een dagje minder vitamientjes en mineraaltjes - wij willen toch ook wel eens een patatje i.p.v. broccoli? Een andere optie is natuurlijk: VEEL SPELEN!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie