Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als de niet-zieke katjes bij de zieke katjes in de buurt blijven (bijvoorbeeld in hetzelfde hok) dan kunnen ze het alsnog krijgen, maar als ze op tijd weggehaald zijn bij de zieke katjes krijgen ze het zeer waarschijnlijk niet meer als ze nu ook niet ziek zijn. Het kan zijn dat ze het wel onder de leden hebben, maar dat wordt na een paar daagjes vanzelf duidelijk door niezen en/of snotterige neusjes en oogjes. Als ze na een week nog steeds niet ziek zijn zullen ze het dan ook zeer waarschijnlijk niet meer krijgen. Het asiel geeft meestal geen zieke kittens mee, dus je hoeft je zeer waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Toch krijgen sommige gezonde katten (vooral kittens) door de stress van de verhuizing naar een nieuwe omgeving toch opeens een beetje niesziekte. Je moet dan gewoon even bellen naar het asiel en je krijgt dan een kuurtje antibicotica van ze en dan zijn de kittens na een week tot 10 dagen meestal weer helemaal gezond. Preventief een AB-kuurtje geven is niet nodig en heeft ook totaal geen enkele zin. Ook zijn de kittens van deze leeftijd (5 maanden) in een asiel volledig ingeënt dus als ze toch niesziekte krijgen is dit meestal veel minder ernstig dan de niesziekte bij niet-ingeënte kittens.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en (hopelijk) veel plezier met je nieuwe aanwinst!

groeten,
Sandra
salsachicki
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2007 13:47
Locatie: Roosendaal

Bericht door salsachicki »

Mijn kat Solaika is overleden aan nierinsufficiëntie en de soort niesziekte waarvoor de meeste katten niet zijn ingeënt. Zou er iets van die niesziekte in huis kunnen blijven hangen, zodat een dergelijk nieuw kitten deze ziekte weer kan krijgen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor daar hoef je je gelukkig geen zorgen om te maken, want als het al enige weken geleden is dat deze kat is overleden dan is de kans dat de niesziekte nog in huis hangt helemaal weg. Als je direct dezelfde dag een kittentje in huis had gehaald had er nog wel wat niesziekte kunnen hangen, maar nu dus niet meer.

In principe is de kans op besmetting het grootst als het zieke dier nog in de buurt van het kittentje kan komen of als je ze in gescheiden kamers houdt maar wel met dezelfde kleding van het besmette dier naar het kittentje loopt en andersom. Het is in dat geval nodig dat je een douche neemt en andere kleding aantrekt. Maar in jouw geval speelt dit allemaal niet, dus kun je met een gerust hart een kittentje in huis halen .

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

niezen

Bericht door dreatjuh »

saarjte hebben we uit het asiel gehaald. en in de auto begon ze te niezen en nu niest ze meerdere keren op een dag.
ik las dat het door de stress kan komen.
maar waneer nmoet je nou echt naar de dierenats?
hoe kan je weten dt het echt ernstig word?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Door de stress van de verhuizing kunnen ze niesziekte krijgen. Dit is zeker iets om in de gaten te houden en als het niezen steeds erger wordt en overgaat in snot in de neus en ogen, sloom gedrag en niet meer willen eten (heel gevaarlijjk!) dan moet je gelijk even naar de dierenarts gaan voor een antibiotica kuurtje en dan is het met een weekje ofzo weer weg (zeker als je er vroeg bij bent en het nog niet zo erg is).

Hou het de komende dagen maar goed in de gaten en geef haar blikvoer als ze niet goed eet, want door een verstopte neus kan ze haar eten niet meer ruiken en vertrouwt ze het niet en kan ze stoppen met eten. Als het bij een enkel niesje blijft hoef je je geen zorgen te maken en komt het vanzelf weer goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Bericht door dreatjuh »

we zijn naar de dieren arts geweest met saartje. en ze heeft antibiotica gehad en zalf voor haar ogen. want ze was af en toe aant kokhalsen en had waterige ogen, opgezwollen klieren. het leek op niesziekte maar was nog niet zo erg.
Joan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:52

Re: Niesziekte

Bericht door Joan »

Onze poes Lola heeft nu kittens van 6 weken.

Jones, Indy en Quincy

Jones houden we dus zelf en die heeft onwijs last van niesziekte, de andere krijgen er ook steeds meer last van. (Lola heeft/had ook)

We zijn al zo'n 3x bij de DA geweest

De eerste keer kregen we dus pillen voor Lola (moederpoes) en die lijkt er nu vanaf te zijn.

Voor Jones hadden we eerst Doxoral aqua drops gehad, na een paar dagen werd het alleen maar erger en toen kregen we Synulox (smakelijke druppels) en nog steeds werkt helemaal niets.

ook hebben we een oogcreme want zijn oog ziet er verschrikkelijk uit, hij kan het zelf niet meer openen en we maken het vaak met lauw (gekookt) water schoon. De oogcreme leek het eigenlijk alleen maar erger hebben gemaakt, het was Aureomycin.

Ik ben dus bang dat hij sowiezo blind zal worden, aangezien als je zijn oog open doet om schoon te maken je bijna niets anders ziet dan ontstoken vlees/ooglid.

Ook ademen ze allemaal verschrikkelijk moeilijk en de hele dag maar snotteren.

We voeren Jones nu dus met zo'n spuitje zonder naald, en dan wat vloeibaar eten (meegekregen van DA) maarja, het wordt er niet echt beter op.

Iemand nog tips over deze situatie? aangezien het nogal wat is..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Niesziekte

Bericht door Sandra W »

Ik wil allereerst even mijn complimenten geven over alle goede zorg die jullie geven, echt top! Volgens mij doen jullie alles wat noodzakelijk is (medicijnen, dwangvoeren en oogzalf), dus daar kan ik verder niets aan toevoegen. Het is nu vooral een kwestie van doorgaan, want het kan wel een week tot 10 dagen duren voordat de medicijnen echt goed beginnen te werken en je dus echte verbetering gaat zien. Echt nog even volhouden dus!

Wat betreft die mogelijke blindheid: daar is nu nog niets over te zeggen, want dat rode ontstokene moet nog gaan wegtrekken en daarna kun je pas zien of er blijvende schade aan de ogen is. Als er dan uiteindelijk een melkwit laagje over de oogbol ligt kan hij daarvan slechtziend of zelf (gedeeltelijk) blind van worden. Gelukkig kunnen kittens erg goed verder leven als ze slechtziend of zelf helemaal blind zijn, want dan zijn ze niet anders gewend, maar ik hoop natuurlijk van harte dat de schade uiteindelijk wel mee zal vallen.

Het is verder de komende tijd echt afwachten of alle kittentjes van het nestje het gaan halen, dus ik wens je enorm veel sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Niesziekte

Bericht door Shaz »

Joan schreef: ook hebben we een oogcreme want zijn oog ziet er verschrikkelijk uit, hij kan het zelf niet meer openen en we maken het vaak met lauw (gekookt) water schoon. De oogcreme leek het eigenlijk alleen maar erger hebben gemaakt, het was Aureomycin.
Wij hebben hetzelfde gehad met Xandor toen we hem net kregen. De zalf die hij kreeg maakte het alleen maar erger (weet niet meer hoe dit zalfje heet), daarna zijn we verder gegaan met vibravet als antibiotica en Terramycine voor zijn oogjes. De dierenarts had zijn oogje eigenlijk al opgegeven doordat het oog helemaal blauw was en Xandor zijn oog ook helemaal dicht zat. Het heeft weken (bijna maanden) geduurd voor het over was maar uiteindelijk hebben we zijn oog laten testen en hij ziet er gelukkig dus weer prima mee!
Dus hopelijk hebben jullie hier ook wat aan!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Niesziekte

Bericht door TuttiFrutti »

Toen wij ons Lotje kregen was ze heel erg rustig, niet zo speels, terwijl ze nog zo jong was! Bovendien nieste ze best vaak, had vieze oogjes.. We zijn naar de dierenarts gegaan en die zei dat ze niesziekte had. We hebben toen anti biotica gekregen voor 10 dagen, die heeft ze gehad en ze is nu veel vrolijker, speelser! Maar, ze niest nog wel af en toe en je hoort haar soms ook ademen, beetje soort van astmatische ademhaling.. Zit eraan te denken toch weer naar de dierenarts te gaan, is dit nodig?

Liefs TuttiFrutti
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Niesziekte

Bericht door Sandra W »

Ja, ga toch maar even terug, want ze kan inderdaad last van haar longen hebben gekregen van de niesziekte.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Niesziekte

Bericht door Shaz »

Zeker doen! Je hoort vaker dat één kuur toch niet voldoende is of dat het inderdaad op de longen is geslagen. En hoe eerder je er dan bij bent hoe beter het is.
groetjes Sharon
evie1983
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2009 14:27

Re: Niesziekte

Bericht door evie1983 »

Ik heb momenteel 2 katten (roesje 2mnd en deedee 1.5 jr) roesje heeft de niesziektegehad, ws in het nest al besmet geraakt, deedee kreeg het natuurlijk kort daarna ook, deedee heeft gewoona ltijd netjes haar entingen gehad (inmiddels roesje ook) roesje is 2 dgn geleden weer begonnen, heeft alweer anti biotica. Deedee begint nu ook weer, dierenarts gebeld en ik wordt zo weer terug gebeld. Blijft dit nu altijd zo door gaan?? of kan ik hier wat tegen doen?? Het is nl niet te doen als ze elke x ziek zijn!! Heeft iemand tips voor mij, maar uiteindelijk voor roesje en deedee???

gr evie
BlijePoes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2009 08:39

Re: Niesziekte

Bericht door BlijePoes »

Hallo allemaal,

ik heb een tip over chronische niesziekte die ik jullie zeker niet wil onthouden, omdat ik weet dat nogal wat katten (en baasjes) met dit probleem kampen.
Ik heb twee katten van 2½ jaar, die vanaf hun prille begin hebben gesnotterd. En met snotteren bedoel ik ook echt dagelijks veel niezen met enorme klodders snot die in de rondte vlogen. Menig anti-bioticakuur is er tegenaan gegaan, wat helaas niet hielp of slechts voor enkele dagen. Ik werd er compleet moedeloos van.
Totdat ik contact kreeg met mijn nieuwe buurvrouw, die homeopatische dierengeneeskunde studeert. Na enig naslagwerk raadde zij mij het volgende aan: toedienen van L-lysine. Ik hoop dat ik het goed uitleg als ik zeg dat het herpesvirus vaak een belangrijke rol speelt bij de niesziekte. L-lysine heeft een gunstige invloed op dit herpesvirus. Het leuke hieraan is dat je L-lysine gewoon kan kopen bij de Etos. Een potje met tabletten van 1000 mg kost €13,00 (of €13,95 weet het niet meer precies). Het wordt door mensen namelijk gebruikt bij een koortslip, ook veroorzaakt door het herpesvirus. Het is absoluut zonder gevaar om dit aan de kat toe te dienen.

Op de piek van de niesziekte mag een kat 1000 mg per dag hebben. De tablet kun je gewoon fijn malen en door het eten doen (natvoer is voor deze portie dan wel gewenst). Mijn katten eten het prima op, geen probleem. Als de piek eraf is, geef je ze 500 mg per dag.

Echt, dit is voor mijn katten DE oplossing gebleken. Één kat niest al 5 weken helemaal niet meer, de andere laat nog wel eens een niesje gaan, maar dat staat op geen enkele manier in verhouding tot wat het geweest is. Hun vachtjes zien er zo mooi uit nou, ze glanzen en zijn mooi op kleur. En natuurlijk zitten ze zo veel beter in hun vel; eindelijk krijgen ze lucht en zijn hun neusslijmvliezen niet meer geïrriteerd door het constante gesnotter. Ik kan het iedereen aanraden die kampt met dit probleem, want het is voor de kat een ramp om zoveel te moeten niezen dag in dag uit en ook voor het baasje die het huis steeds maar weer onder het snot aantreft.

Groet van een blije kattenliefhebber.
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Niesziekte

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Ik zou graag even jullie advies vragen.

Gisteravond is Cooper begonnen met wat hoesten, niezen en schrapen (gepaard met kokhalzen). Hij was daarvoor buiten geweest, dus wij dachten dat hij misschien iets verkeerds had gegeten of dat hem iets dwars zat. Toen hij net binnen was, was het namelijk het hevigst.

Na gisteravond is het wat afgenomen in hevigheid en blijft het voornamelijk bij kokhalzen en schrapen. Hij eet gewoon goed alhoewel met iets minder enthousiasme. Ook houdt hij het eten binnen, maar heeft hij afgelopen nacht wel wat vocht overgegeven.

Zijn temperatuur lijkt normaal, zijn neusje is vrij droog en zijn ogen zijn gewoon schoon (op een beetje slaapzand zo af en toe na). Wel heeft hij wat minder energie en kijkt hij een beetje sip.

We hebben hem vorige week woensdag (dus een week geleden) wel uit het pension gehaald, waar hij een weekje heeft gezeten.

Zouden dit symptomen van niesziekte kunnen zijn of herkennen jullie er misschien iets anders in?

Ik hoop dat jullie tips hebben! Als het morgen nog zo is, dan ga ik toch maar even met hem naar de DA.

Groetjes, Julie
Plaats reactie