Angstige kat bij het pakken, maar niet angstig bij het aaien

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Angstige kat bij het pakken, maar niet angstig bij het aaien

Bericht door aiko »

hey

ik heb een klein probleempje met mijn jongste kater.
Hij is zeer lief, je mag hem aaien als hij op bed ligt te slapen of op de krabpaal ligt te slapen, zelfs wanneer hij aan het eten is.
Als we in bed zijn komt hij zelfs dicht bij ons liggen.Hij laat ons echt overal aaien en hij spint heel hard dan.
Nu het enige kleine probleempje is, als we hem willen opnemen als hij op de grond loopt, heeft hij bang en loopt hij weg.
We proberen ons zelf klein te maken, maar dat helpt niet. Als we hem van de krabpaal opnemen, dan gaat het goed.
Maar is er toch niet gerust in.
Het voorbij hem lopen, gaat ook nog.Het is niet dat hij dan gaat lopen, maar is toch heel alert.
Als we net terug thuis komen van bv de winkel, dan komt de ene kater aangelopen voor aandacht en hij niet. Hij komt nadien dan wel rustig snuffelen aan onze kleren en voeten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, om hem niet te bang te maken, en hem gewoon te kunnen opnemen?
En nu ik hier dan toch ben: hij kent zijn naam TOTAAL niet. We proberen bij alles wat hij doet zijn naam te zeggen.
Maar dat helpt niet echt.Als ik de andere zijn naam zeg, krijg ik direct reactie.
Hoe kan ik dat aanleren?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Angstige kat bij het pakken, maar niet angstig bij het aaien

Bericht door Uumie »

Over het aanleren van de naam kan ik je helaas geen advies geven, onze katten leerden het na een tijdje vanzelf. Dus ik weet niet goed wat je moet doen als dat niet zo is.

Verder, over het oppakken, het lijkt me dat hij gewoon een beetje een schijterd is. ;) Misschien vindt hij het helemaal niet fijn om opgepakt te worden? Er zijn genoeg katten die daar niet van houden. Onze James protesteert ook vaak, en dus proberen we hem alleen op te pakken als het echt niet anders kan. Misschien moet je je kat gewoon 'in zijn waarde laten' om het zo maar te zeggen, en hem gewoon niet oppakken? Want als je hem oppakt tegen zijn zin in zal hij alleen maar nog meer weerzin gaan voelen tegen het oppakken, denk ik zo.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Angstige kat bij het pakken, maar niet angstig bij het aaien

Bericht door Kattenbella »

Hier zijn 33 kattenbeesten in mijn huis en er is niet een die het fijn vindt opgepakt te worden. Ze gedogen het misschien, maar ik zie en voel dat ze het niets vinden. Soms kan ik het niet laten, maar dan is het binnen een tel of tien weer vol respect neerzetten op de grond.
Je hebt veel meer aan de vrijwillige knuffelsessies van je kat. Ze blijven toch ergens wilde dieren ;-)

Hun namen weten ze wel allemaal. Ik heb voor hen allen een andere toon en gevoel. Ze weten het gewoon ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Angstige kat bij het pakken, maar niet angstig bij het aaien

Bericht door sandy »

Ik heb er hier ook maar 1 die graag opgetild word om zo geknuffeld te worden, de andere 3 moeten het ook niet.
Waarvan er 2 zijn die panisch worden als ik het wel doe, de meeste katten vinden het gewoon niet prettig.
Ik weet alleen van konijnen dat het een tijdje kan duren eer ze hun naam kennen, kwestie van volhouden denk ik.
Cookie(konijn) heb ik haar naam geleerd door telkens als ze kwam gelijk haar naam te zeggen en haar te belonen met een snoepje.

O en Jessie, degene die paniekerig word als ik haar optil is de meest knuffelige poes die je je kan bedenken :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie