Kattenziekte en dierenarts

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Kattenziekte en dierenarts

Bericht door Kattenbella »

Hallo Roland en iedereen,

Roland deze vraag in de eerste plaats naar jou toe, omdat ik dit niet in de info over kattenziekte kon vinden.
Gister ben ik met Kitty naar de dierenarts geweest en voordat zij aan de beurt was is er een jong katje ingeslapen, omdat het kattenziekte had. Ik kwam hier toevallig achter omdat de mensen die haar meehadden dit vertelden aan belangstellenden. Nadat ze weggingen is er een jong katje ingeent.
Dit gebeurde op dezelfde tafel als waarop het katje ingeslapen is.


Mijn vraag is: Is er gevaar voor mijn (nog) niet ingeente Kitty en voor het toen wel ingeente jonge katje? De dierenarts heeft op mijn verzoek de tafel nogmaals ontsmet en ook ik heb mijn schoenen ontsmet en uitgetrokken en mijn kleding in de was gegooid.
Kitty is gelijk in de bench gegaan.
Ik lees in het verhaal over kattenziekte dat ontsmettingsmiddelen niet alles uitsluiten en dat het virus lang kan blijven hangen.

Wie weet hier meer over te zeggen?

Sorry, Roland, als ik iets over het hoofd gezien heb hoor ik dit van je. Ben nu even erg bezorgd.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Bella,

Ik geloof niet dat er iets is om je zorgen over te maken en al helemaal niet met die voorzorgen die je hebt genomen door het ontsmetten van de tafel, je schoenen en kleding.

Dit staat er over op onze site:

Elke kat van elke leeftijd kan besmet raken, maar panleukopenie komt het meest voor bij jonge kittens. Geïnfecteerde katten verspreiden het virus vooral via hun ontlasting maar ook via hun speeksel, urine, braaksel en bloed. Meestal raakt een kat besmet door direct contact met een andere geïnfecteerde kat. Zodra het virus in het lichaam van de kat is binnengedrongen begeeft het zich naar delen die snel vermenigvuldigende cellen bevatten, zoals het beenmerg en de darmwand. Bij een zwangere poes infecteert het virus ook de ongeboren kittens.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten