Kat naar buiten. Graag advies en tips

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
loveloesje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2009 18:44

Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door loveloesje »

Hoi Allemaal!
Ik zal me even voorstellen: ik ben marloes,20 jaar, woon samen met mn vriend.

We hebben sinds 1 1/2 week een kat,Kismo.
Kismo is tien jaar en we hebben hem uit het asiel gehaald.

We hebben nog niet eerder een kat gehad en dus niet veel ervaring.
We werken beiden veel,ik ben 1 middag in de week vrij, tussen de middag kom ik altijd een half uurtje naar huis.

Kismo is een echte knuffelkat, zit graag op onze schoot en geniet van alle aandacht.
De laatste dagen zit hij steeds op de vensterbank voor het raam. Hij miauwt bijna de hele dag door,gelukkig is hij 's nachts wel stil.
We proberen dit af te leren door niet op hem te reageren als hij miauwt.
We denken dat hij heel graag naar buiten wil. We kregen van iemand de tip om met hem aan een tuigje naar buiten te gaan.
dit hebben we dit weekend dus gedaan. 1e keer was geen succes,hij zag een andere kat en werd helemaal wild,we hebben m toen aan zn nekvel naar binnen gedaan, dag later nog ene poging gedaan,ging wel goed.
Maar nu zit hij dus steeds voor de achterdeur en raam hard te miauwen,ik denk dat hij graag naar buiten wil,vindt het zo sneu voor hem.

Ik lees overal dat eenkat ong 6 weken binnen moet blijven en dan naar buiten. Verschillende mensen zeggen:laat m maar naar buiten,hij komt echt wel weer. Maar ik ben er bang voor dat hij niet weer komt. Aan het lijntje reageerde hij ook helemaal niet op ons roepen.

Hebben jullie advies?
-wel naar buiten laten gaan nu
- nog een aantal weken laten wachten
- met het tuigje steeds naar buiten gaan
en hebben jullie nog advies met het laten stoppen van miauwen?

Volgens mij is het een heel verhaal geworden haha

Groetjes Marloes
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door beestenbende »

Volgens mij staan er op de topic naar buiten gaan en nieuwe kitten, heel veel tips en trucs.
Hangt een beetje van je tuin af eigenlijk, kan hij makkelijk uit de tuin komen? of heb je een katveilige tuin die goed is afgesloten? 1,5 week is inderdaad nog wel erg kort...maar struin de site maar eens af, dan zie je genoeg dingen die kan doen, of juist niet moet doen. Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door Leonie89 »

hallo!
welkom op het forum en gefeliciteerd met je katje :)
allereerst het miauwen.. waarom wil je dat dit stopt? onze poes miauwt ook de hele dag door, we hebben soms hele gesprekken.. sommige katten zijn wat vocaler dan de ander, ik zie geen reden waarom dit afgeleerd zou moeten worden.. als je het echt heel vervelend vind kun je niet meer doen dan negeren.......
de vensterbank is een van de favoriete plaatsen van een kat, lekker kijken naar de vogeltjes en de wereld om zich heen.. dit hoeft trouwens niet per se te betekenen dat hij verlangt naar de buitenwereld!!
ik zou je katje eerst nog eventjes binnen houden en dan langzaam beginnen met het tuigje als hij daar behoefte aan heeft.. hebben jullie een tuin/balkon?

voor de rest zou ik gewoon flink op het forum gaan rondlezen.. je kan op trefwoord zoeken via de zoekfunctie (rechtsbovenin), heel handig!

veel plezier met je Kismo!!
loveloesje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2009 18:44

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door loveloesje »

hoi

bedankt voor jullie reacties.
We hebben een redelijk grote tuin waar hij in ieder geval zo door de heg of over de schuttingen kan.
Ik denk dat we van het weekend eens gaan kijken dat we de tuin bij de heg in ieder geval dicht kunnen maken met gaas.
En dat we de komende weken eerst maar met het tuigje naar buiten gaan.

en over het miauwen, het is echt een zeurderig miauwen de hele tijd,en ook best hard haha. Tuurlijk mag hij af en toe best miauwen,is ook wel gezellig maar zo niet. Ik heb het idee dat het al wat minder wordt na een dagje negeren tijdens het miauwen.

Ik zal eens gaan rondsnuffelen op deze site.

Groetjes Marloes!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door Leonie89 »

misschien is het nog een beetje wennen.. laat maar lekker mauwen.. :lol:

ik ben bang dat gaas alleen niet zal helpen je katje binnen je tuin te houden.. het zijn soms net aapjes.. maar ook daarvoor zijn vele oplossingen op het forum te vinden..
zoals hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ilit=+tuin

groetjes!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door Lotte »

Aan de andere kant kan je er ook voor kiezen om je kat zelf zijn territorium te laten bepalen, dat kan ook inclusief de tuin van de buren zijn of meer. Als je zelf vindt (en dat is echt heel subjectief) dat het veilig genoeg is dat hij iets verder gaat kan je daar ook voor kiezen.

Als het met het tuigje niet werkt zou ik hem nog minimaal 6 weken binnen houden. Zo ziet hij jullie huis straks als zijn thuis.
Ik heb hier onze katten langzaam laten wennen aan het naar buiten gaan. We gingen samen naar buiten, beetje door de tuin lopen. Als ik naar binnen ging, kwamen zij gelijk mee en deed ik de deur weer dicht. Zo zijn zij (en ik ook) steeds wat zekerder geworden.
Ik heb ze hier geconditioneerd (pavlov ;)) met voer wat ze ontzettend lekker vinden. Ze krijgen geen eten voor ze naar buiten gaan, als ze weer binnen komen (soms is dat na 10 minuten, soms na 3 uur) krijgen ze het blikje. Als ik ze nu binnen wil hebben hoef ik alleen maar met een lepel op het blikje te tikken, dan komen ze aangehold.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze alleen buiten heb als het licht is en als ik zelf thuis ben. De overige tijd zijn ze binnen.
die van mij zijn erg blij met hun buitenspeel uurtjes. Ik merk dat sinds ze naar buiten gaan ze betere spieren hebben, slanker zijn, hun energie beter verdeeld is (veel minder geklier in huis) en ze in mijn ogen gelukkiger zijn.

Hopelijk kan je hier iets mee.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door lievelijn »

het kan zijn dat Kismo je met zijn miauwen inderdaad duidelijk wil maken dat hij naar buiten wil, maar het kan ook dat hij gewoon graag aandacht wil. Ik zou hem inderdaad nog niet meteen naar buiten laten, dan is de kans groot dat hij op zoek gaat naar zijn oude huis. Zodra hij jullie huis als thuis ziet za dit minder zijn. Zoals Lotte al zegt zou ik gewoon lekker rustg opbouwen!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door rieneke »

ik zou hem 3 weken binnenhouden als minimum, en verder naar de kat kijken.
een bonk zenuwen die onder de bank zit laat je zelfs na 6 weken niet naar buiten, maar een zelfverzekerde kat die goed in z'n velletje zit hoef je echt geen 6 weken binnen te houden.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door Umimeis »

Eerst nog even 3 of 4 weekjes wachten en dan gewoon buiten laten, zonder tuigje. Zo heb ik dat bij mijn kat ook gedaan. En dan naar binnen lokken met wat brokjes of wat lekkers.
Toen ik mijn kat anderhalve week had mocht hij al naar buiten, maar hij was verder ook niet schuw ofzo.

In het begin wat korter naar buiten laten en dan steeds wat opbouwen. En na een tijdje komt ze uitzichzelf naar binnen en kun je eventueel een luikje aanschaffen.
Die van mij mag zelfs als het donker is naar buiten, hij kent de omgeving immers al goed.

Maar ja het is per kat verschillend, dit is maar een tip. Doe waar je jezelf goed bij voelt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Ik heb ook wat advies nodig. Wij hebben twee heel verschillende katten die ik ook graag naar buiten wil laten gaan. Alleen ben ik ook iemand die bang is dat de katten niet terug komen.

We hebben al een kattenluikje, maar dat hebben ze nog niet helemaal goed door. Ze mogen af en toe in de tuin die redelijk goed is afgeschermd, maar een van de twee, Cooper is een goede springer en weet altijd wel een weg te vinden.

Zodra we hem zijn gang laten gaan weet hij vast weg te komen. Ik ben twee keer met hem aan een tuigje achterom geweest, maar echt veel haalt dat niet uit. Hij wil overal in, onder en overheen. Ook loopt hij uit zichzelf niet terug naar ons huis omdat hij veel te nieuwsgierig is. Ik heb al de tips over het naar buiten laten zonder eten en dan met eten teruglokken gelezen, maar ik ben bang dat Cooper het zo leuk vindt buiten dat het eten hem gestolen kan worden. Echt bij hem blijven is ook niet echt een optie, daar is hij veel te snel en ondernemend voor.

De andere is een poes van ruim 9 maanden, maar met een mank pootje. Zij is rustig, een klein beetje schrikachtig, maar wel nieuwsgierig. Ik zou haar ook graag buiten laten, maar ben bang dat ze zich misschien niet zo goed kan verweren, en doordat ze wat schrikachtig is, misschien ergens zo van schrikt en daarna niet meer de weg terug vindt. Haar krijg ik geen tuigje aangedaan, dus dat is niet echt een optie.

Hebben jullie nog tips of aanraders? Ze vinden het in de tuin heerlijk, maar ze willen meer dan onze tuin alleen.

De kater is trouwens al bijna 1,5 jaar gecastreerd (hij is bijna 2 jaar oud). De poes moet nog gesteriliseerd worden (wil ik zeker doen voordat ze echt naar buiten gaat).

Groetjes, Julie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat naar buiten. Graag advies en tips

Bericht door Umimeis »

Na, de castratie gewoon naar buiten laten....... wel eerst onder toezicht natuurlijk!
Zo heb ik dat ook met mij kat gedaan, ik ben niet zo van de tuigjes :ehand:

Ik heb gewoon 'hup' de deur open gedaan, kat buiten de deur gezet en kijken hoe hij reageert. Niks geen tuigje nodig gehad.
Eventueel snoepjes bij de hand houden om hem weer naar binnen te lokken.
Verder ging ik gewoon verder met mij bezigheden, terwijl ik de deur steeds op een keer had, zo kon hij gewoon weer naar binnen als hij dat wou.
Later heb ik een kattenluikje aangeschaft.

Ik woon in een etage woning en had de kat eerst alleen op de gallerij gelaten, later toen hij gecastreerd was ben ik met hem naar beneden gegaan.
Nog weer wat later ben ik met hem een paar keer rondjes gaan lopen, zodat hij de buurt een beetje leerde kennen.
Mijn kat komt via de schutting vd beneden buurvrouw op het dak en zo weer op de gallerij.

Ik vind het lekker voor hem dat hij op die manier van z'n vrijheid kan genieten, lekker in andermans tuintjes neuzen, lekker op vogels enzo jagen. Zeker ook omdat mijn kat nogal ondernemend is.
Ik zou hem dus zeker niet alleen maar in de tuin laten (als ik een tuin had) dat is veel te beperkt voor een ondernemende kat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie