Nieuwe kater plast overal

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Osiris
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:42

Nieuwe kater plast overal

Bericht door Osiris »

Ik heb een jaar nu een kat: Osiris (1 1/2 jaar en gecastreerd). Sinds kort heb ik een kater, Bianco, van iemand over genomen. Bianco is niet gecastreerd, maar hij is al 3 en heeft nog nooit gesproeid. Bianco is erg gewend aan andere katten en is veel verhuist. Osiris niet.

Toen Bianco kwam heb ik hem gelijk bij Osiris gezet en Osiris zat de hele tijd te blazen, maar Bianco ging gelijk het hele territorium op zijn gemak verkennen en kwam zeker niet gestresst over. Ik hem hem vrijwel gelijk op de kattenbak gezet om problemen te voorkomen. Nu is er dus wel een probleem: Bianco plast overal. Wat erg gek is omdat hij niet gestresst is. Ik heb hem al een aantal keer zijn plas laten ruiken en gelijk op de kattenbak gezet en heb hem dan er ook een minuutje ofzo laten zitten zodat hij even goed kon ruiken. Dit helpt niet. Bianco is ook gewend om de kattenbak met 3 andere katten te delen. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik snap ook niet waarom Bianco dit nu doet terwijl hij al heel vaak verhuist is en aan andere katten moest wennen en dit ging heel goed. Bianco is vrijdag gekomen en vandaag (woensdag) heeft hij alweer overal geplast. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en ik twijfel of hij echt gaat wennen en uiteindelijk wel op de kattenbak plast. Als het een machtstrijd was dan had hij nu wel moeten kappen.

Heeft iemand tips? Denken jullie dat dit gaat werken of dat deze 2 katten er gewoon samen niet uitkomen?

Groetjes Evelien
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nieuwe kater plast overal

Bericht door yana »

Ongecastreerd is altijd een probleem ivm sproeien. Alhoewel hij al 3jr is en het niet 100% zeker helpt zou ik dat toch laten doen.
Als je 2 katers bij elkaar zet krijg je vaak 'territorium'' problemen. Hij is gewoon z'n nieuwe huis aan het 'afbakenen' denk ik.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuwe kater plast overal

Bericht door rieneke »

kan blaasontsteking zijn, dus even een plas laten controleren.
en ook plassen is markeergedrag, dus zou een castratie overwegen.
Plaats reactie