Nieuwe kat

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
helmaj36
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 09:18

Nieuwe kat

Bericht door helmaj36 »

hoi
we hebben twee katten,maar door een tragisch gebeuren hebben we een poes erbij genomen omdat ze anders in het asiel was terecht gekomen.
nu is het probleem,die van ionszelf doen niks maar die ander valt geregeld die van ons aan.
die van ons mogen naar buiten en die nieuwe nog niet omdat die nog nooit buiten is geweest.
weet iemand misschien hoe ik dit moet oplossen,want als dit zo blijft moet ik een oplossing verzinnen wat niet leuk voor die nieuwe kat is(het asiel)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nieuwe kat

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk petje af dat jullie het lot van deze poes hebben aangetrokken en hem het asiel bespaard hebben!

Maar wat betreft jullie probleem moet ik helaas melden dat het bij elkaar zetten van volwassen katten altijd erg lastig is en vaak veel tijd (soms wel maanden) en geduld vergt. Als de poes echt aanvalt lijkt het me een goed idee om een grote bench te lenen of aan te schaffen (o.a. van de dierenwinkel, een dierenpension of de dierenarts) en haar daar dan een paar keer per dag een half uurtje in te zetten, zodat jullie eigen katten van een veilige afstand aan haar kunnen ruiken en ze zo aan elkaar kunnen wennen.

De rest van de tijd kunnen jullie haar beter apart van je eigen katten houden totdat het ergste blazen en grommen is afgenomen. De volgende fase is dan om hun geuren uit te wisselen (door ze om en om te aaien) en daarna volgt een voorzichtige (her)introductie. Je moet proberen hierbij niet in te grijpen, want ze moeten zelf een nieuw evenwicht zien te vinden, maar als het te gortig wordt (en er gewonden dreigen te vallen) kun je ze wel afleiden door bijvoorbeeld een boek te laten vallen.

Dit wennen doe je steeds wat langer tot ze uiteindelijk (gewapende) vrede hebben gesloten. Pas dan kun je ze bij elkaar laten als je er niet bij bent en ook 's-nachts.

Het is verder ook een goed idee om in de kamer waar ze het meeste samen zullen zijn (waarschijnlijk de woonkamer) een Feliway stekker in het stopcontact te doen (die geeft kalmerende geuren af) en om ook homeopatische kalmeringsdruppeltjes aan te schaffen.

Tenslotte heeft dit forum nog een uitgebreid topic over de acceptatie tussen katten vol met handige tips en adviezen, dus ik raad je aan dit topic te lezen en wie weet haal je daar nog andere goede ideeën vandaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat jullie katten snel een punt van acceptatie bereiken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: nieuwe kat

Bericht door lievelijn »

wat goed dat jullie een asielkatje in his genomen hebben! ik sluit me helemaal aan bij wat sandra zegt. gewoon rustig opbouwe. Mijn 1e katje werd ook niet zo goed geaccepteerd maar met veel geduld, ging het uiteindelijk toch goed. ij is toen zelfs echt vriendjes geworden met 1 van de twee andere katten, de andere gedoogde hem. Dus wanhoop niet, het kan allemaal nog goedkomen!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: nieuwe kat

Bericht door beestenbende »

Ik sluit me ook aan bij Sandra, veel geduld hebben. inderdaad apart houden en laten wennen. Maar hoe lang heb je de nieuwe asielkat eigenlijk? Waarschijnlijk nog niet zo lang en is de nieuwe angstig en boos tegelijk, en valt dus aan. Is het een raskat, die niet naar buiten mag of is ze nog te kort bij jullie om de tuin etc te verkennen?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
helmaj36
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 09:18

Re: Nieuwe kat

Bericht door helmaj36 »

nou we hebben haar al ruim een maand,en ze mag nog niet naar buiten omdat ze eerst aan haar omgeving moet wennen,daarna mag ze van mij best naar buiten.
en ze is niet angstig ,want ze staan geregeld ook met de neuzen tegen alkaar zonder dat er wat gebeurd,en ze kunnen ook tegelijk eten in de keuken.
en het is geen asielkat,ik heb haar van iemand overgenomen die helaas vorige maand is overleden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Nieuwe kat

Bericht door Sandra W »

Dat zijn gelukkig allemaal gunstige tekenen, dus hopelijk komt dit uiteindelijk met veel geduld, aandacht en liefde tot een voor alle katten aanvaardbare situatie.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Nieuwe kat

Bericht door beestenbende »

hoi,
was even nieuwsgierig hoe het nu inmiddels gaat?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
helmaj36
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 09:18

Re: Nieuwe kat

Bericht door helmaj36 »

nou het gaat op en af.
die ene kat kruipt inmekaar als die nieuwe eraan komt,maar die kater die gromt en blaast terug.
ik hou het wel vol ,want ik weet dat het wel goed gaat komen ooit(hoop ik).
ze kunnen de ene dag langs mekaar heen lopen en is er niks aan de hand en de volgende keer is het weer mis.
Plaats reactie