Haar op de kin

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Serenity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:01

Haar op de kin

Bericht door Serenity »

Hayo,

Mijn kat heeft sinds ongeveer een week, zo lijkt het, wat minder haar op haar kin, en wat er nog zit is van wit naar donkergrijs gegaan. Als ik er naar kijk lijkt het alsof de huid ook een beetje verkleurd is (kleine rode plekjes) en er zitten kleine zwarte .. dingetjes in het haar. >.> Maar het lijken geen beestjes o.i.d.

Weet niet of er iets aan de hand is of dat ze gewoon met haar kop in een of andere rare plant is gaan zitten en nu haar kin heeft geverfd, dat doet ze namelijk wel vaker, maar dan is ze groen of geel ..

Iemand enig idee? In een huis van 3 ben ik de enige die zich zorgen maakt, wilde even weten of dit terecht is of niet.

Thanks in advance.
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Haar op de kin

Bericht door Hilda »

Misschien iets van krente baard?
Dat geeft ook rare zwarte puntjes en kale plekjes op de kin.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Haar op de kin

Bericht door rieneke »

dat klinkt inderdaad als krentenbaard (impetigo)
als het niet te erg is kan je het dagelijks schoonmaken met clearasil lotion.
anders even naar de da voor een ontstekingsremmer.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Haar op de kin

Bericht door loonsy »

toen mijn Ernie vlooien had kwam het ook vaak voor dat daar vlooienpoepjes verzamelde...

ook kan het eten zijn... maar dat verklaard de huidirritatie niet...

vreemd.. laat je weten wat het was?
Serenity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:01

Re: Haar op de kin

Bericht door Serenity »

Heyo,

Heb even met de dierenarts gesproken maar ik kijk het nog een weekje aan, ze lijkt er geen last van te hebben dus misschien gaat het zo over, anders ga ik volgende week even langs en dan hoor je het wel ..

Bedankt voor de reacties.
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Haar op de kin

Bericht door rissie »

Simba van mij had 3 weken geleden het zelfde, rode plekjes, sommige meer rood als de ander van hjet krabbelen, bijna geen haar meer op de kin.

Volgens dwe DA was het een infectie dus hij heeft een AB kuurtje gehad, en nu stukje bij beetje zie je het beter worden.
Want mede doro het krabbelen werd het verspreid.
Serenity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:01

Re: Haar op de kin

Bericht door Serenity »

Was toch ongerust dus ik ben even bij de dierenarts langs gegaan .. en madam heeft jeugdpuistjes. Vals alarm.
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Haar op de kin

Bericht door Hilda »

AAAAAH wat schattig jeugdpuistjes :lol:
Straks gaat ze ook nog puberen :smile:
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Haar op de kin

Bericht door Maartje »

Luca heeft een wit kinnetje (haar) en het valt nu op dat het huidje eronder een beetje roodachtig is en 2 zwarte plekjes zitten er, het zijn geen vlooien of luizen daar heb ik naar gekeken. Nou las ik hier over krentenbaard of jeugdpuistjes.

Luca is nu 6 maanden en bijna 2 weken, zou 1 van deze 2 dingen dit kunnen zijn? we kijken het nog ff aan als het niet weggaat of erger wordt gaan we ff langs de DA

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Haar op de kin

Bericht door Leonie89 »

jeugdpuistjes??!! bij katten??!! :shock:

weer wat geleerd........
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Haar op de kin

Bericht door Sandra W »

Dat kunnen inderdaad jeugdpuisjes of een krentenbaard zijn (dat is moeilijk te zeggen zonder het te zien) en dit is gelukkig heel eenvoudig zelf te verhelpen door een weekje met een huidreinigingstonic op een wattenpads de huid te reinigen.

Soms is het echter een kleine ontsteking die niet door reiniging weggaat en dat is het met een AB-kuurtje snel te verhelpen. Daarnaast zijn er ook katten die van nature een beetje smoezelige kin hebben met maar weinig haar erop (dat zijn vaak katten met een witte of rode vacht op de kin) zonder dat ze iets mankeren en dan blijft het gewoon zo.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Haar op de kin

Bericht door rieneke »

katten hebben geen jeugdpuistjes, maar krentenbaard bij katten uit zich als een vorm van acne.
acne of krentenbaard, je praat dus over hetzelfde.
net wat sandra zegt, deppen met clearasil of iets dergelijks, in de meeste gevallen is dat wel afdoende.
plastic eet- en drinkbakjes staan onder verdenking als mogelijke veroorzakers, dus mocht je die hebben, dan zou ik ze voor de zekerheid vervangen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Haar op de kin

Bericht door Sandra W »

Ik dacht altijd dat jeugdpuistjes de rode vlekjes zijn en krentenbaard de zwarte puntjes (de meeëters). Klopt dat niet?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Haar op de kin

Bericht door rieneke »

nee er bestaat niet zoiets als jeugdpuistjes, wel krentenbaard/acne.
zwarte puntjes is prima te behandelen met lotion, het kan wel uit de hand lopen dat je hele korsten krijgt, maar dat zie je gelukkig niet zo vaak.
komen er rode plekjes bij, dan is het gaan ontsteken en moet je een ontstekingsremmer halen.
verschillende uitingsvormen van verschillende mate van hevigheid dus.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Haar op de kin

Bericht door Sandra W »

Aha, weer wat geleerd (leuk hoe iedereen allemaal dingen van elkaar blijft leren ;-)).

groeten,
Sandra
Plaats reactie