Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Amelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009 07:49

Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door Amelie »

Beste mensen,

Ik heb twee vragen waar ik graag van jullie een reactie op zou willen hebben. Wij hebben gisteren ons nieuwe kitten (Bengaals Katertje van 14 weken) opgehaald bij de fokker :-P Het is echt een lieverd. Thuis hebben we al een andere kater van drie jaar oud. Onze katten komen niet buiten.

Wij hebben eerder drie katten grootgebracht. En daarbij ook de oudere kat aan het kitten laten wennen. Dit ging altijd goed. Dus ik verwachtte dat het ook deze keer het zelfde zou gaan. (Nog) niet dus. De oude kat toont zich heel angstig /boos naar het kitten, en blaast en kruipt weg, elke keer als hij het kitten ziet. Daarnaast is hij vannacht niet bij ons blijven slapen (dit doet hij anders wel). Het kitten reageert ook met grommen etc.

Nu is mijn vraag. Hebben jullie tips over hoe ik de beestjes het beste aan elkaar kan laten wennen. Hebben andere mensen een soortgelijke ervaring gehad? Gewoonlijk is de kat die er al woonde de baas boven een nieuwe kat, maar het lijkt nu net alsof onze 3 jaar oude kater ineens een bangerd is geworden.

Groeten, Amelie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door rieneke »

het is natuurlijk niet niks, ineens zo'n indringer in huis.
gelukkig trekt het met een kitten vrij snel bij.
geef je oudste maar een ekstra kroel, maar geef geen aandacht als hij gromt of angstig gedrag vertoont.
er moet gewoon nog wat tijd overheen gaan.
veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door Sandra W »

Dit is gelukkig heel normaal gedrag voor volwassen katten als er zo'n kleine indringer bij komt, maar dit komt gelukkig vanzelf goed met wat tijd, geduld en veel aandacht aan beide katten. Blijf er verder voorlopig nog bij als ze samen zijn en laat ze pas alleen (ook 's-nachts) als ze elkaar volledig geaccepteerd hebben.

Kijk ook eens in het grote topic over acceptatie tussen katten, dit staat vol met goede tips, zoals samen laten spelen, samen laten eten, enz. enz.

Leuk trouwens zo'n Bengaaltje :grin:!

groeten,
Sandra
Amelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009 07:49

Re: Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door Amelie »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil nog even laten weten hoe het is afgelopen tussen onze twee katten.
Inmiddels hebben we het kitten al weer drie weken in huis en het gaat goed !!! De katten vechten niet meer met elkaar en de oudste kat is niet meer bang voor het kitten. Het lijkt zelfs wel of ze vriendjes aan het worden zijn. Ze zitten echt met elkaar te donderjagen en slapen soms naast elkaar. We noemen ze nu ook Jut en Jul.

De volgende tips (van dit forum) heb ik gebruikt om de katten te laten wennen aan elkaar:
1. Het kitten in de kamer laten met eigen kattenbak, eten en drinken. Aan de ruimte laten wennen. Daarna de kitten uit de kamer halen en de oudste kat laten wennen en het geurtje van het kitten op te snuiven.
2. als de oudere kat blaast, gromt of bang is. Als baasje moet je niet ingaan op dit gedrag. Want dan bevestig je het gedrag.
3. Met de oudere kat leuke dingen doen in het bijzijn van het kitten (spelen, samen eten) Dus extra aandacht geven.
4. Voor de rust kan je de katten even uit elkaar halen.

Ik ben blij dat het toch goed gekomen is tussen die twee.

Groeten,

Amelie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door rieneke »

leuk dat je even laat weten hoe het afgelopen is!
fijn dat het zo goed gaat nu, geniet maar lekker van je poezels :grin:
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kitten net een dag in huis, angst en boosheid de boventoon

Bericht door beestenbende »

fijn dat het beter gaat, ben benieuwd naar foto's...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie