Rode kater plast over voer

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
bem007
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2009 07:36

Rode kater plast over voer

Bericht door bem007 »

Hallo Allemaal,
Onze rode kater, Nicky, plast over zijn voer. Het is allemaal begonnen vorige jaar toen mijn vriend zijn baan kwijt raakte, hij was daardoor hele dagen thuis en we hebben het idee dat Nicky zich bedreigt voelde, hij begon overal te plassen. 2 jaar geleden zijn we verhuisd en voor dat we over gingen hebben we overal Feliway opgehangen (echt een aanrader!) de verhuizing verliep zonder problemen en de katten waren blij met de tuin. Na dat mijn vriend dus koos werkeloos werd, is het plassen begonnen. Omdat hij het werkelijk overal deed en doet, sluiten we hem nu overdag op in de badkamer (werkelijke hartverscheurend, maar ik wil ook niet dat hij het hele huis verziekt en de hele dag buiten vind ik ook niks, zeker niet op dagen als vandaag, regen regen en nog eens regen!!!) Hij plaste in het begin overal in de badkamer, maar nu mijn vriend weer aan het werk is veel minder en af en toe nog in het bad of de wastafel maar dat is te overzien. Nog niet fijn maar vooruit. Maar we hebben ook ontdekt dat hij over zijn voer heen plast! :shock: waarom hij dat doet weten we niet, want hij eet het daarna gewoon ook nog op :oops: heel af en toe plast ook op zijn dagelijks verschoonde bak, maar dat is vaker niet dan wel. Hebben jullie tips???? De dierendokter heeft ons als laatste advies nog gegeven om hem een maandje in het asiel te doen, dat schijnt ook nog wel eens te werken. We willen Nicky niet kwijt, maar zo is het ook geen leven voor hem, iedere dag weer in de badkamer.....

Graag jullie advies, tips!

Groetjes Barbara
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Rode kater plast over voer.

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt inderdaad niet goed, wellicht is het tijd om aan herplaatsing te denken aangezien hij bij jullie duidelijk niet gelukkig is.

Verder is een kat 1000 x liever de hele dag buiten dan opgesloten in de badkamer en regen deert ze totaal niet, dus gooi die deur maar snel open :-)!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Rode kater plast over voer.

Bericht door beestenbende »

ja ik sluit me hierbij aan.Dit doet hij omdat hij het ergens niet mee eens is. Dit uit hij dan wel erg extreem, maar ik zou ook herplaatsing overwegen, of het nog een kans geven door hem wel buiten te laten,zodat hij de ruimte heeft. Is het dan nog niet over zou ik hem herplaatsen. Ook al vinden jullie hem verder lief,hij is duidelijk niet gelukkig nu en dan moet je het belang van je kat voorop zetten, ondanks het dubele gevoel. Scces! ben benieuwd naar het vervolg
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
bem007
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2009 07:36

Re: Rode kater plast over voer

Bericht door bem007 »

Ja we zitten daar ook over te denken :-( :-( (bij het idee alleen al verdriet) want we hebben er best wel moeite mee dat hij zo lang opgesloten zit :oops: en we vinden dat echt zielig, maar waar moeten we met hem naar toe??? we hebben al heel wat mensen gesproken, maar niemand wil een kater die plast. Suggesties zijn echt welkom want we vinden het beide vreselijk voor hem!

Echt de hele dag buiten laten???? maar als we hem nu buiten laten, zit ie na 10 minuten al te miauwen dat hij weer naar binnen wil.

Zou hij echt heel erg ongelukkig zijn? We geven ze wel veel aandacht als we thuis zijn en hij komt ook altijd zalig bij ons zitten als we tv kijken of achter de pc zitten, hard spinnen en onze arm aflikken, helemaal in onze armen nestelen.....

groetjes Barbara
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Rode kater plast over voer

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat jullie kat om één of andere onbekende reden erg ongelukkig is, want dit zijn tekenen van pure stress. Heel vaak stopt een kat hiermee als hij in een andere omgeving woont waar de situatie die hem stress geeft er niet is en dat maakt herplaatsen gelukkig een stuk makkelijker. Ik heb persoonlijk al heel veel plassers in het asiel gekregen als afstandskat en die hebben allemaal een nieuw huis gevonden waar ze niet meer plassen.

Je moet echt stoppen met hem in de badkamer te doen, want daarmee maak je het alleen maar erger en dus gaat hij alleen maar meer plassen. Een kat is van nature een buitendier en hij zal uiteindelijk buiten gelukkiger zijn dan in een opgesloten ruimte. Natuurlijk protesteert hij hiertegen door te miauwen, maar als je dat negeert gaat hij wel op onderzoek uit.

Mijn advies is om hem dus naar buiten te laten gaan en verder om zo snel mogelijk een afspraak te maken met het asiel om afstand van hem te doen. Je komt dat op een (soms lange) wachtlijst terecht en in de tussentijd kun jij aan het idee wennen en ook zelf een nieuw huis voor hem zoeken. Dit is echt het beste voor hem, want het plassen over zijn eigen eten is de ultieme uiting van ongenoegen en stress en een asiel is gelukkig niet meer zo zielig als vroeger!

Daarnaast moet je voor de zekerheid zijn urine ook even laten testen op blaasgruis of blaasontsteking. Het asiel zal hier namelijk ook om vragen omdat ze willen dat je er alles aan hebt gedaan om dit probleem te verhelpen. Wie weet is het een medisch probleem, maar ik vrees zelf van niet.

Ga eens in wat asiels in de buurt kijken, dan zal je zien dat het tegenwoordig best wel mee valt en dan kun je aan het idee wennen. Ik heb zelf jarenlang met heel veel plezier in diverse asiels gewerkt, dus als je er meer over wilt weten dan hoor ik het graag.

groeten,
Sandra
Plaats reactie