Poes plast opeens buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noonoo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:14
Locatie: Borne

Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Noonoo »

Hallo...

Wij hebben 2 poezen. 1 van 1.5jaar (Saffie) en 1 van 8mnd (Noonoo) ze komen allebei uit het asiel. Wij hadden eerst Saffie en hebben na een half jaar Noonoo erbij uit het asiel gehaald. In het begin gingen ze allebei gewoon op de kattenbak en deden ze daar gewoon hun behoeften. Ze hebben in de woonkamer een eigen ruimte 6m2 wat bestaat uit 2 etage voor het raam wat afgesloten kan worden waar ze in kunnen slapen, eten, poepen/plassen, etc waar ze vooral 's nachts in zitten en overdag als wij er niet zijn. Dat is zegt maar hun eigen domein waar wij niet inkunnen behalve om te schoonmaken.

Maar sinds kort doet Noonoo alleen maar plassen buiten de kattenbak als wij slapen of er niet zijn. Weet iemand waarom Noonoo dat sinds kort dat doet en wat wij eraan kunnen doen. Want telkens schoonmaken is ook zoveel werk want het lijkt wel een meer van plas. Wie kan ons helpen.

Mvg baasjes van Saffie en Noonoo
http://saffie2007.hyves.nl/
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door rieneke »

6 m2 voor twee jonge energieke katten?
voor de nacht okee, maar ook nog eens overdag als jullie niet thuis zijn?
kan me voorstellen dat ze gefrustreerd raken, dat is echt veel te weinig ruimte.
mijn advies is dan ook ze veel meer ruimte te beschikking te geven.
zet er ook een tweede bak bij, dat kan ook veel schelen.
succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, deze katten zijn waarschijnlijk zwaar gestresst en gefrustreerd door zo weinig ruimte om hun energie kwijt te kunnen en dan hebben ze maar 1 manier om dit te uiten en dat is wildplassen. Dus weg met dat hok :shock: en geef ze de ruimte!!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Noonoo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:14
Locatie: Borne

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Noonoo »

Saffie heeft nooit last gehad van de situatie zoals die is en Noonoo doet dit nu sinds 2 a 3 weken
We hebben 2 kattenbakken die ook gewoon door beide katten gebruikt worden, maar om de een of andere reden plast noonoo er liever naast. Dit doet ze af en toe. Niet altijd dus.
Ook heeft ze een aantal keren boven op de overloop geplast maar hier is ze mee gestopt

Waarom is een kat nu opeens gestresst terwijl dit nooit zo is geweest?

De kooi hebben wij trouwens gebouwd om de katten zelf.
Zowel Saffie als Noonoo waren angstige katjes toen we ze uit het asiel haalden.
Daar werd ons zelfs aangeraden om zoiets te doen.
Het is niet bedoeld als middel om ze op te sluiten alswel een plekje waar ze zich veilig kunnen terug trekken.
Speeltjes, hoekjes en klimdingetjes genoeg in dat paleisje van hun.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Sandra W »

Sorry hoor, maar al is de kooi van goud het blijft een kooi!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Leonie89 »

door de komst van kat nr. 2 heb je hun leefruimte gehalveerd.. eerst 6m2 voor 1 kat, maar nu zitten ze er samen in.. 3m2 dus!!
Gebruikersavatar
Noonoo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:14
Locatie: Borne

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Noonoo »

het is geen kooi maar hun eigen leefruimte in de woonkamer. Ze kunnen gewoon naar buiten kijken en zich zelf zeer goed vermaken. Waarom had Noonoo (kat nr2) er nooit eerder er last van??? :?:

Als je in het dierenasiel komt zitten katten in een nog kleinere ruimte dan wat ze bij ons hebben. ;)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Leonie89 »

Noonoo schreef:het is geen kooi maar hun eigen leefruimte in de woonkamer. Ze kunnen gewoon naar buiten kijken en zich zelf zeer goed vermaken. Waarom had Noonoo (kat nr2) er nooit eerder er last van??? :?:

Als je in het dierenasiel komt zitten katten in een nog kleinere ruimte dan wat ze bij ons hebben. ;)
ja maar dat is om de katten gescheiden te houden en daar zitten ze niet altijd en daar zijn ze hopelijk ook snel weg naar een baasje..
bij jou zitten ze thuis.. waarom laat e ze niet gewoon lekker in de kamer los lopen? je kan katten prima leren wat ze wel en niet mogen..
als jij word opgesloten in een hok met een ander dan hou je dat de eerste tijd ook wel vol, maar na een tijdje is de maat vol.. Noonoo is nog jong en wil lekker rennen en spelen.. je sluit je kinderen toch ook niet op op een kamer??!!
sorry als ik heftig reageer, maar ik zeg alleen maar wat ik er van vind..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door rieneke »

het is niet bedoeld als aanval, want je bedoelingen zijn ongetwijfeld goed.
ik begrijp de raad van het asiel ook wel, maar zo'n kleine veilige plek is bedoeld als overgang, niet als permanente situatie.
geef je katten ajb de ruimte, dwz minstens toegang tot twee vertrekken, en liever nog tot het hele huis.
doe je dit niet, dan voorzie ik meer gedragsproblemen in de toekomst.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door beestenbende »

Ik denk ook dat het een soort protest is. Geef je ze misschien ander eten, of willen de katten misschien naar buiten? Kan veel zijn, maar ik denk ook dat het een tijdelijke oplossing was om ze een veilige omgeving te bieden, en dat ze dat nu zat zijn. Katten hebben nu eenmaal ruimte nodig, ook al hebben ze speelgoed, krabpaal etc. Maar voor het zelfde geldt is er een lichamelijke reden voor het afwijkende gedrag, dus misschien even naar de da voor de zekerheid. Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom ze liever niet los mogen lopen in huis?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Poes plast opeens buiten de bak

Bericht door Sandra W »

Noonoo schreef:Als je in het dierenasiel komt zitten katten in een nog kleinere ruimte dan wat ze bij ons hebben. ;)
Er zijn inderdaad nog een paar asiels in Nederland (zoals Amsterdam en Leiden) zo dom om hun katten de hele dag in een hok te laten zitten tot ze geplaatst worden, maar gelukkig hebben de meeste asiels nu hele mooie kattenvertrekken vol met klimmogelijkheden en speeltjes, waar een groepje katten in volle tevredenheid samen woont. Alleen zeer lastige katten zitten dan nog vast, maar die krijgen wel wat looptijd om de pootjes te strekken.

Ik snap best dat je denkt dit voor deze bange katjes te doen, maar geef ze dan in ieder geval een eigen kattenruimte, zoals een logeerkamer, of liever nog: laat ze lekker loslopen!

groeten,
Sandra
Plaats reactie