kalmte voor de storm

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

kalmte voor de storm

Bericht door Veluw »

Wij hebben sinds een paar maanden een poes, jonkie denken we, jaartje ofzo uit het asiel. In het begin moesten ze wennen aan elkaar, geen probleem. En na een tijdje ging het ook een beetje beter enz.

Alleen de laatste tijd zijn ze de hele tijd aan het vechten. Ik weet dat je het eigelijk moet laten gaan maar ze houden niet op en ik hoor ook 1 van de 2 wel is schreeuwen dan, en dan wil ik ze niet door laten gaan dus spring ik er tussen.

Waarom gaan ze nu in eens wel vechten?? is het jaloezie omdat ze allebei mijn schoot/aandacht/bed willen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kalmte voor de storm

Bericht door rieneke »

een plotse gedragsverandering kan een uiting zijn van een medisch probleem, dus allereerst zou ik ze even door de dierenarts na laten kijken.
verder is het laten gaan wel het slechtste wat je kan doen.
ik zou ze nu meteen apart zetten en volledig tot rust laten komen.
daarna kan je voorzichtig met een herintroductie beginnen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kalmte voor de storm

Bericht door Sandra W »

Het kan zo zijn dat ze geslachtsrijp zijn geworden en nu in een machtstrijd verwikkeld zijn en dan helpt steriliseren/castreren heel goed. Verder is herintroductie inderdaad een goed plan, maar als je ze dan bij elkaar brengt spring er dan niet steeds tussen, want dan trek je partij en dan duurt het alleen maar langer. Je kunt ze beter even laten schrikken door je sleutelbos ofzo op de grond te gooien.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: kalmte voor de storm

Bericht door beestenbende »

Hier hebben we het probleem opgelost door ze uit elkaar te halen en in verschillende kamers te zetten. De buitenkat van 7 jaar, die nu vanwege het weer binnen blijft verdraagt absoluut geen andere dieren in huis. Zij blijft dus blazen en grommen. Voor haar en de anderen niet leuk, dus uit elkaar gezet en iedereen weer tevreden. Meestal lost het zich van zelf op, als ze elkaar niet mogen, gaan ze elkaar negeren. Maar dat is lang niet altijd zo. Ik heb ze wel altijd de rangorde laten bepalen en sprong er alleen tussen als dat echt nodig was. Meestal blijft het dan bij één gevecht. maar dat is alleen mijn ervaring bij onze katten....
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: kalmte voor de storm

Bericht door Veluw »

Beide dieren hebben sterilisatie en castratie ondergaan. Medisch probleem kan inderdaad wel een probleem zijn. Vaak is het wel jammer genoeg dat ik eerder zeg 'ik wil naar de dierenarts' dan mijn ouders, waardoor ik dus altijd opdraai voor de kosten :roll: En ik krijg het over een paar dagen dus.

Het is niet dat ze elkaar naar de strot grijpen. Dat is zo raar, ze vechten als 'meisjes', zo typisch mietjes-achtig. Maar het is wel vervelend!

De eerste introductie ging ook niet zo goed. Ik wilde ze een week gescheiden houden, maar ons huis is niet zo super groot, dus de eerste avond deed ik de deur open, mevrouw stond bij mijn kant en Tijgertje stond aan de andere kant te wachten, wat ik dus niet wist. Tja, :eshifty: oeps?

Rooie slaapt ook sinds een paar dagen niet meer op mijn bed, alleen Tijgertje. ze slaapt nu boven bij mijn zus. Het is ook een beetje moeilijk, een 1 persoonsbed met 2 katten en 1 persoon.
Plaats reactie