1 van onze poezen plast op ons dekbed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door dreatjuh »

hallo

ik heb 3 kitten van ongeveer 6 maanden, waarvan 1 kitten sinds 2 weken in huis. ze hebben elkaar geaccepteerd lijkt. maar 1 van hun plast op ons dekbed, we weten niet wie maar kan dat ook zijn dat 1 van hun daar plast omdat zijn/ haar terrutorium te bewaken of van de stress? en het nieuwe poesje heeft nog steeds diarree komt dat door de stress? vanaf waneer zou je daar eigelijk mee naar de dierenarts gaan?

groetjes Andrea
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door Sandra W »

Een kittentje heeft nog geen territoriumdrift en voor stress is hij/zij zeer waarschijnlijk nog te jong, dus ik denk eerder dat ze een "zachte plekjes plasser" is. Dekbedden zijn namelijk een beruchte plasplaats voor veel katten. Het is echter ook mogelijk dat je kitten een blaasontsteking heeft, dus dat moet je zeker even door je dierenarts uit laten sluiten.

Verder is diarree heel slecht voor een kittentje, want daar kunnen ze van uitdrogen of ondervoed raken (aangezien ze veel kostbare bouwstoffen kwijt raken). Je kunt dus maar beter snel naar de dierenarts gaan om dit te verhelpen en dan kun je gelijk alle kittentjes op een blaasontsteking checken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door Tr1bal »

Ja onze kater doet/deed :epray: dat ook.

2x op dekbed
1x kussenmansje
1x rieten mandje met fleecedeken erin.

Ik hou het bij de onze ook op "zachteplekken-plasser"

wel erg lastig...

nu hij vorige week gecastreerd is, hoop ik dat het voorbij is.

Wordt bij jouw poes wel wat lastiger :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door rieneke »

inderdaad eerst naar de dierenarts om blaasontsteking uit te sluiten.
verder helpt het soms als je geen wasverzachter gebruikt, maar in plaats daarvan schoonmaakazijn gebruikt.

een kitten met diarree (wat verder goed levendig is) zet ik in eerste instantie op de probiotica.
vaak helpt dit wel, maar kijk het niet te lang aan.

kijk voor info over probiotica maar eens in de bibliotheek van de volgende site: http://www.whgdierenartsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door Tr1bal »

problemen met de blaas zijn snel uit te sluiten als de kat veel plast in 1 keer.

katten met blaasproblemen laten wat urine lopen omdat ze het niet goed kunnen ophouden, maar als ze doorplassen is het geen blaasaandoening, dit alles volgens mijn DA
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door Sandra W »

Dat klopt, maar dan kan het bijvoorbeeld wel een nierprobleem zijn (maar gelukkig krijgen kittens dit niet!). Dus net als Rieneke altijd zegt: eerst altijd voor de zekerheid de lichamelijke oorzaak uitsluiten en dan naar een psychische oorzaak zoeken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 1 van onze poezen plast op ons dekbed

Bericht door rieneke »

vaak zie je inderdaad kleine plasjes, die er met veel moeite uitgeknepen worden.
toch heb ik een kater gehad met steeds terugkerende blaasontsteking, die flinke plassen deed.
het is dus geen wet van meden en perzen.

zijn ze eigenlijk al geholpen?
Plaats reactie