Magere kitten

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Magere kitten

Bericht door rieneke »

het is beter rustig aan te mengen.
bijvoorbeeld eerst 2 dagen 1/4 nieuw voer tegen 3/4 van het oude.
dan twee dagen half om half.
dan 3/4 nieuw, en 1/4 van het oude voer.
en tenslotte volledig op de iams.
ga je gelijk over op het nieuwe voer, dan loop je kans op diarree.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Bedankt Rieneke,
Heb je ervaring met deze voeding?
En zou je dan in totaal 50 gram geven? of de 65 wat whiskas adviseerd?

Ik heb ook nog 2 blikken natvoer van Whiskas junior. Kan het kwaad als ik deze ook af en toe nog geef? (Had deze al gekocht een tijdje terug) Gebruik dat tegenwoordig alleen als ik haar een keer wil verwennen.

groetjes
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Magere kitten

Bericht door Sandra W »

Iams valt net als Hill's en Royal Canin onder de premium merken (met meer hoogwaardige bouwstoffen), dus daar geef je gewoonlijk minder van dan een standdaardmerk als Whiskas dat veel minder voedingswaarden bevat, dus dat klopt wel.

Maar in jouw geval met een mager kittentje kun je deze voorschriften beter vergeten en gewoon voldoen aan de behoefte van je kat, want het is natuurlijk de bedoeling dat ze ook aan gaat komen van deze brokjes.

Wat betreft het blikvoer dat je nog over hebt: dit is inderdaad te vergelijken met een lekkere tractatie, dus dat kun je best opmaken, tenzij je kittentje er diarree van krijgt. Dan moet je onmiddellijk stoppen, want dan is de kans groot dat ze óf snel uitdroogt óf snel enorm vermagert en dat moet je nu juist niet hebben.

Als ze het gewoon lekker opeet en verder gewone ontlasting heeft is het zelfs in haar geval wel goed, omdat er erg veel vet in zit en dat kan ze best gebruiken. Pas wel op dat ze de brokjes dan niet laat staan omdat ze vol is, want daar zitten nu juist alle belangrijke bouwstoffen in. Je kunt dus beter maar een half bakje blikvoer geven als extraatje, naast de brokjes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Tnx!

Ik heb haar net wat gegeven. Wel gemengd met voer wat ze had.
Ze valt meteen aan! En dat ken ik eigenlijk niet zo van haar! :???:
Misschien is dat dan wel een goed teken!

groetjes!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Magere kitten

Bericht door Sandra W »

Dat is een heel goed teken! Ze vindt deze brokjes vast lekkerder dan de andere brokjes en daarom eet ze er gelijk meer van, daar kunnen katten namelijk heel kieskeurig in zijn. Wedden dat ze snel mooi op gewicht is :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

fijn!! dat kieskeurige is erg bekend hier!! :roll: ga zo door Lana!!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Hoi,

Zoals ik eerder heb verteld krijgt Lana nu brokjes van het merk AIMS..
Ze krijgt het nu alweer ruim 2 weken.. Ik heb het de eerste paar dagen gemengd met haar oude brokjes van Whiskas..
Ik vind haar erg vaak de kattenbak in gaan! En ze stinkt ontzettend als ze er uit komt.. :eeh: Heb de bak gister nog helemaal verschoont, dus daar kan het niet aan liggen.. Ze krijgt nu 50 gram per dag waar ze ook weer dag en nacht mee doet..

Wat denken jullie? Weer ander voer proberen?
Verder zie ik haar ook nog niet echt aankomen.. Maar dat duurd ook nog wel ff denk ik..
Ze is verder wel lekker speels en ondeugend (gewoon zichzelf) ;-)
Groetjes
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Magere kitten

Bericht door Sandra W »

Sommige katten kunnen niet zo goed tegen verandering van voedsel en gaan daarvan aan de diarree, maar dat zou na twee weken wel over moeten zijn. Tenzij de ontlasting echt vanaf het begin van de wisseling al enorm stinkt en de diarree dus hardnekkig is geworden.

Verder hoort haar ontlasting normaal gesproken na de gewenning juist minder te stinken van een premium merk, maar wellicht is het wat te zwaar voor haar omdat ze een gevoelig spijsverteringssysteem heeft en is ze daarom nu aan de diarree of heeft ze "plakpoep".

Het is dus een goed idee om even goed naar de samenstelling van haar ontlasting te kijken (wel even een knijper op je neus zetten ;-)) om te zien of ze inderdaad diarree heeft en dan even nagaan hoe lang je denkt dat ze dit al heeft.

Is het inderdaad langdurige diarree dan moet je even naar je dierenarts gaan, want kittens mogen geen diarree hebben en zeker geen kittens die wat aan de dunne kant zijn. De dierenarts zal dan een behandeling voorschrijven en wellicht aanraden om op Sensivity brokjes over te stappen.

Als de ontlasting echter gewoon goed is zou ik niet meer opnieuw overstappen op een andere brok, want dit is een prima merk en een voordurende wisseling is vaak niet goed voor een kitten of kat. Hopelijk neemt de stank dan vanzelf af. Als ze na twee maanden nog steeds stinkt of te vaak naar de bak gaat zou ik wel op een ander premium merk overstappen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Ik heb even gekeken.. Ze heeft geen diaree gelukkig.. Het is juist erg vast!
Het lijkt wel of ze gewoon heel veel poept! Gister avond heb ik haar bak schoon gemaakt en er liggen nu al zeker 4 drolletjes! Kleine stinkerd ;-)
Ze poept meer dan ze eet!!!

Ik geef haar weinig tussendoortjes, dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen..

Ik hou het in ieder geval goed in de gaten!

Bedankt voor je reacties en advies! Fijn dat je zoveel advies geeft aan iedereen!! :eangel: :grin:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

Lana schreef:Ik heb even gekeken.. Ze heeft geen diaree gelukkig.. Het is juist erg vast!
Het lijkt wel of ze gewoon heel veel poept! Gister avond heb ik haar bak schoon gemaakt en er liggen nu al zeker 4 drolletjes! Kleine stinkerd ;-)
Ze poept meer dan ze eet!!!

Ik geef haar weinig tussendoortjes, dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen..

Ik hou het in ieder geval goed in de gaten!

Bedankt voor je reacties en advies! Fijn dat je zoveel advies geeft aan iedereen!! :eangel: :grin:
4 drolletjes vind ik persoonlijk niet superveel hoor.. t lijkt mij normaal.. veel hier op het forum maken hun kattenbak elke dag schoon (ik niet, te lui :oops: ) misschien dat het daarom zo stinkt?
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Magere kitten

Bericht door lievelijn »

ik moet zeggen dat ik ook niet elke dag de bak schoonmaak, maar hij stinkt zeker niet! zodra ik de bak ruik mak ik hem meteen schoon, maar meestal is dat nog niet (za ws van de zomer iets anders ligen) maar gebruik wel houtkorrels.. maar heb inderdaad niet het idee dat het heel erg veel is hoor
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

lievelijn schreef:ik moet zeggen dat ik ook niet elke dag de bak schoonmaak, maar hij stinkt zeker niet! zodra ik de bak ruik mak ik hem meteen schoon, maar meestal is dat nog niet (za ws van de zomer iets anders ligen) maar gebruik wel houtkorrels.. maar heb inderdaad niet het idee dat het heel erg veel is hoor
oh ik dacht dat de bak stonk, maar het is de kat zelf? wij hebben kattengrid met babygeur (aldus de verpakking) dat ruikt best ok en daar ruikt mevrouw ook zeker naar als ze eruit komt.. misschien is dat een idee??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Magere kitten

Bericht door Sandra W »

Als haar ontlasting heel vast is dan is het inderdaad vreemd dat haar ontlasting stinkt, want harde ontlasting is bijna reukloos doordat alle vocht eruit is geperst.

Misschien is ze verstopt en heeft ze last van wat overloopdiarree dat aan haar achterste blijft plakken of is ze daardoor wat winderig en is dat hetgene dat je ruikt. Geef haar maar even wat blikvoer erbij om te zien of haar ontlasting wat zachter wordt en de geur daardoor vanzelf verdwijnt. En ga anders toch maar even naar de dierenarts want wie weet zijn haar anaalklieren verstopt (al is ze daar eigenlijk nog wat te jong voor).

Trouwens 4 drolletjes is niet zo veel hoor, want ze wordt al een hele meid ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Ik maak ook niet elke dag de bak schoon. Vind het ook een beetje onzin omdat ze het netjes begraafd. Dat stinken is echt iets van de laatste tijd! En het is na dat ze heeft gepoept!!

Heb haar een beetje blikvoer gegeven! Ik hoop dat het werkt!!

Ze eet heel weinig op een dag! Vind het knap dat ze er 4 hele drollen van kan leggen!! :shock: :lol:

Dat kattenbakgrid met geur is inderdaad wel een idee!

Trouwens, gister viel het erg mee met de stank! :smile:
Misschien is het het nu wel kwijt!! :?:
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie