drinken: hoeveel is veel

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Lisa9

drinken: hoeveel is veel

Bericht door Lisa9 »

Hoeveel drinkt eigenlijk een volwassen kat gemiddeld per dag?
Als iemand het weet, liefst antwoord in cc. zodat ik het precies kan vergelijken met wat mijn kat naar binnen likt. Het lijkt veel, maar ik zie pas sinds een paar weken hoeveel omdat ze daarvoor buitenwater lekkerder vond.

Ik zie erg tegen artsbezoek op: ze verzet zich heftig tegen een mandje en lijkt sterker dan ik - zeker slimmer.
Lisa
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door rieneke »

een kat die alleen brokjes krijgt zou ongeveer een kwart liter per dag moeten drinken, maar als de kat ook blikvoer krijgt, haalt hij daar ook vocht uit, dus zal hij minder drinken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door Sandra W »

Het is moeilijk te zeggen hoeveel een kat drinkt, want dat is eigenlijk per kat verschillend, maar als je kat echt opvallend vaak en/of lang drinkt dan is er meestal wel iets aan de hand, zoals bijvoorbeeld haar nieren, want bij een gezonde kat hoort het drinken niet echt op te vallen. Je kunt dus maar beter even naar de dierenarts gaan voor een check-up.

Als je het lastig vindt om haar in het mandje te krijgen en loktrucsjes niet helpen kun je haar het best eerst in een kleine kamer opsluiten en haar dan in een hoekje drijven. Dan een grote badhanddoek eroverheen gooien en haar daar razendsnel in rollen. Dan met handdoek en al in het mandje proppen dat je al klaar hebt staan. Zet het mandje op één kant met de opening naar boven, want dat is makkelijker duwen. Dit is natuurlijk erg stressvol voor de kat (en voor jou) maar als je het snel doet is het beter dan door het hele huis achter haar aanjagen om te proberen haar te vangen.

Als je echt enorm tegen het dierenartsbezoek opziet kun je ook eerst een zakje speciale kattenbakkorreltjes die de urine niet absorberen bij de dierenarts halen en dan zelf eerst de urine opvangen met een speciaal meegeleverd pipetje en dat dan eerst even laten onderzoeken op de bekende problemen.

Wel iets doen hoor als ze echt opvallend veel drinkt, want als het nierklachten zijn en je bent er op tijd bij kan je poes nog best heel lang mee als ze behandeld wordt.

groeten,
Sandra
Lisa9

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door Lisa9 »

Goh, ik ben echt heel blij met jullie reacties!
Ze drinkt hooguit 2 en 1/2 borrelglaasje per dag, dus dat valt mee. Ik blijf het wel in de gaten houden: een klein beetje geitemelk door LAUW water gemengd, daarmee paai ik haar om binnen te drinken zodat ik kan zien hoeveel. (Van geitemelk krijgt ik geen diarree, dus ik hoop zij ok niet).

Ik zie veel in die - hele dikke - handdoektruc voor vervoer naar de dierenarts.
Het zit zo: mijn poes heeft mij zelf gevonden, na omzwervingen van zeker maanden naar de stank te oordelen. Ik ben dus reuze trots op haar vechtvaardigheid, en wil die niet breken. Al zou ik het willen, ze is slimmer dan ik en 'in een hoek drijven' zit er echt niet in. Ook omdat ze weinig burgerfatsoen kent: 'bij familie je klauwen intrekken, speels vechten' - nooit van gehoord! Missschien erg jong van het nest gehaald en geen gezinsvervangende opvang gehad - spelen gaat al gauw met volle klauwen.
Urine opvangen: plassen doet ze prive!
Hartelijk dank,
Lisa
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door Sandra W »

Ik heb twee grote ex-zwerfkaters en die kunnen vechten als geen ander als ze in hun reismandje moeten, maar mijn kleine dametje slaat werkelijk alles: zij zet alles op alles om niet in het mandje te hoeven, inclusief tanden, klauwen en ze plast zelfs over me heen van pure stress :???:. Toch krijg ik ze uiteindelijk wel mee naar de dierenarts, al probeer ik dit tot een minimum te beperken.

Uit jouw beschrijving valt het drinken inderdaad wel mee, maar het is altijd een goed idee om het in de gaten te houden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door yana »

Heb het aan 2 DA gevraagd. Ene zegt max 250ml (kat 4k), ander zegt max 10% van gewicht, máár als het daar in de buurt/overheen gaat kán er wat loos zijn. Ik neem wel altijd het gewicht wat de kat zou móeten wegen bij overgewicht.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: drinken: hoeveel is veel

Bericht door Sandra W »

Het hangrt ook nog van het eten af, als een kat blikvoer eet (bevat veel vocht) dan hoef hij veel minder te drinken dan wanneer hij alleen brokjes eet.

groeten,
Sandra
Gesloten