Kunnen maatjes gescheiden worden?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
ikhebtweelieverds
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2008 11:54

Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door ikhebtweelieverds »

Hallo,

Ik ben helaas bezig met het herplaatsen van mijn twee lieverds.
Zij zijn al sinds de komst van de jongste bij elkaar, zo'n 5,5 jaar.
Ze liggen het merendeel van de dag samen te slapen op 1 kussen of op bed, helemaal in elkaar gerold.
Maar de poes, de jongste kan ook uithalen naar haar oudere maat, zij is de baas.

Nu is het moeilijk om ze samen te herplaatsen, wat in eerste instantie een must van mij was. De 1 is een 10 jaar oude knuffelige ex-kater en de ander is een 5 jaar jonge eigenzinnige ex-poes.
Nu vragen mensen vaak naar 1 kat of speciaal naar een ouwetje of speciaal naar een kater. Los had ik ze al kunnen herplaatsen.

Hoe zijn katten eronder als ze na lange tijd gescheiden worden? Wie kan mij dat vertellen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door rieneke »

ik begrijp dat ze samen een stuk moeilijker te plaatsen zijn, maar ik zou toch proberen ze niet te scheiden.
het is voor een territoriaal dier als een kat al enorme stress te moeten verhuizen.
om dan ook nog gescheiden te worden van je maatje vind ik dan best wel heftig.
ik hoop van harte dat het je lukt ze samen te plaatsen, succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door Sandra W »

Ik heb in het asiel helaas al vaker voor deze beslissing gestaan zowel bij honden als bij katten :-(. Wij proberen dan eerst altijd om ze samen te plaatsen en meestal lukt dat ook wel, maar soms duurt het gewoon te lang, bijvoorbeeld bij twee hele grote honden of twee oude katten of zo als bij jullie twee hele verschillende katten.

Dan nemen wij na een hele tijd de moeilijke beslissing om ze uit elkaar te halen, maar dan plaatsen we ze alleen bij mensen die al een ander hond (in het geval van een hond) of kat hebben die al andere dieren gewend is, zodat ze in hun nieuwe huis in ieder geval de kans op een nieuw maatje hebben. Uit de reacties en foto's die we dan terug krijgen van de mensen te lezen gaat dat vaak bijzonder goed en liggen ze weer heerlijk tegen een ander dier aan. Misschien een idee voor jullie bij het herplaatsen?

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!

groeten,
Sandra

PS: je kunt ze ook aanbieden via dit forum. Wie weet helpt het een beetje.
ikhebtweelieverds
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2008 11:54

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door ikhebtweelieverds »

Ik denk dat ze in het begin hun maatje erg zullen missen, maar dat door alle nieuwe indrukken er ook wel weer vergeten wordt. Ik weet niet hoe lang het brein van een dier, specifiek een kat dingen kan onthouden.
Hebben ze een geheugen, dat ze terugdenken aan hun oude huis of oude maatje?

M'n oudje was ontroostbaar toen zijn vorige maatje overleed; hij was maar op zoek en zat aan een stuk door te bleren en toen hebben we de poes erbij genomen, maar ik heb niet lang gewacht, dus weet ik niet of het gesleten zou zijn. De poes lijkt wat zelfstandiger, maar juist omdat zij geen schootkat is, zal zij het denk ik wel gaan missen die warmte en gezelligheid van haar vriendje.

Je krijgt natuurlijk nooit garanties als je herplaatst en ook niet als je ze naar het asiel brengt. M'n oudste vindt zulke plekken vreselijk; kruipt angstig weg en zal moeilijk eten. Dus als hij desnoods alleen ergens geplaatst kan worden, is dat wel beter voor hem.

Ik ben al weken met niks anders bezig, ik word er zo naar van!
Maar ik ga morgen toch proberen een advertentie op te stellen, in hun belang.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door Sandra W »

Dieren leven in het hier en nu, dus ze verlangen niet terug naar het verleden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet erg aan een nieuwe situatie moeten wennen, maar uiteindelijk zullen ze die wel accepteren. Ik duim voor je dat het met een advertentie gaat lukken om ze samen te houden, want dat is natuurlijk het leukst voor ze. Sterkte!

groeten,
Sandra
ikhebtweelieverds
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2008 11:54

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door ikhebtweelieverds »

Ze zitten inmiddels bij familie :edance: dus dit topic mag dicht! ;-)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kunnen maatjes gescheiden worden?

Bericht door rieneke »

wat een super oplossing! :grin:
Gesloten