Vies oogje

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Aangezien ik op het moment geen dierenarts kan bereiken voor raad, drop ik de vraag maar even hier op het forum.

Sinds gisteravond heeft 1 van mijn poezen een 'vies' oogje. Echt vies wil ik het niet noemen, want er komt geen vuil, bloed of pus uit ofzo. Het ziet er alleen raar uit. Het is wel vochtig en ze houdt het oogje beetje dichtgeknepen. Gisteravond zat haar oogje helemaal dicht, maar sinds vanochtend weer half open. Wat ik kan zien is dat het oog vochtig is en dat een vliesje er een beetje overheen zit (dat vliesje hebben katten toch?). Maar het vocht stroomt er niet uit ofzo. Zelf zit ze er niet aan, dus blijkbaar doet het geen zeer of jeukt het niet. Ik mag er niet aankomen, want dan gaat ze heftig protesteren (Normaal is ze al een pittige dame, die niet zomaar aan haar laat komen, hoor). Verder heeft ze nergens last van. Ze loopt gewoon rond, ze eet prima en nu slaapt ze alsof er niets aan de hand is.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Misschien een tik van een andere kat gehad of vuiltje in haar oog ofzo? Moet ik me al zorgen maken of kan ik het gewoon nog even aanzien?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Nou, even een update: Het oogje is weer helemaal open en ziet er nu veel beter uit dan gisteren. Er zit nog wel wat opgedroogd vocht omheen en het ziet er nog niet helemaal 100% ok uit, maar ik verwacht dat het allemaal wel goed gaat komen. Ik hoef me dus eigenlijk geen zorgen meer te maken. Vraag ik me nog wel af hoe ze er aan is gekomen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Vies oogje

Bericht door rieneke »

tsja, een vuiltje, wat irritatie misschien?
goed dat het nu weer beter gaat.
als de poes wat knijpt met het oogje, of als er vocht uitkomt, kan je spoelen met afgekoelde kamillethee. als je het even in de koelkast zet, is het lekker koel aan het geirriteerde oog.
wat ik ook goed spul vind, is ogentroost van weleda.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Tjonge, het wil maar niet weg gaan. Intussen heeft ze nu last van 2 tranende oogjes. Maar het lijkt te wisselen. Als ze buiten loopt heeft ze nergens last van en binnen heeft ze ook haar momenten dat er niks aan de hand is. Maar ineens komt er een beetje vocht onder haar oogjes. Het gutst er niet uit ofzo. En zo helemaal dichtknijpen zoals in het begin doet ze ook niet. Het lijkt wel of ze huilt (kan dat?). Een kattegriepje? Of is ze gewoon ergens allergisch voor? Verder heeft ze nergens last van. Ze eet en drinkt prima, is niet sloom ofzo. Ik snap er niks van.

Iemand een idee?

Morgen maar eens even de dierenarts om raad bellen.
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vies oogje

Bericht door evaleeuw »

Zou ik inderdaad wel even doen! 10 dagen is wel wat lang, en het gaat wel om d'r oogjes!
Houd je ons op de hoogte? succes
Groetjes Eva
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Ik heb net even de da gebeld en die zegt dat het hoogst waarschijnlijk een verkoudheid is, wat wel vaker bij katten schijnt voor te komen. Ze vroeg ook of de poes wel eens nieste en dat is inderdaad het geval. Voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken, maar ik moet het wel in de gaten houden. Op het moment ligt ze te slapen op mijn bed en de oogjes zijn gewoon droog. Verder heeft ze ook nergens last van. Ze eet en drinkt prima en afgelopen weekend kwam ze zelfs met een duif binnen zetten, die bijna net zo groot was als zij zelf. De duif leefde nog en heb ik ook weer achter in de tuin los gelaten.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vies oogje

Bericht door Leonie89 »

oh ok.. :???: nou de dierenarts zal het wel weten.. Benthe had een paar weken terug een enorme loopneus.. het druppelde er echt uit.. verder geen genies, koorts, slechte eet/drinklust, dufheid of vreemde ontlasting, dus bij ons sloeg de dierenarts ook geen groot alarm.. we moesten weer bellen als ze een van deze symptomen kreeg, dan zou het misschien toch niesziekte kunnen zijn..
klinkt hetzelfde als jou verhaal, denk ik.. even afwachten dus.. en lekker vertroetelen :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vies oogje

Bericht door Sandra W »

Ik heb mij altijd laten vertellen door dierenartsen dat katten niet verkouden kunnen worden zoals mensen, maar dat dit gewoon tekenen zijn van beginnende niesziekte die wel of niet doorzet en ernstiger wordt. Als het gewoon zo blijft zoals jij beschrijft is er niets aan de hand en als het zich toch doorzet en dus echte niesziekte wordt moet je ingrijpen door even met je kat bij de dierenarts langs te gaan en een kuurtje AB te halen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vies oogje

Bericht door Leonie89 »

bij Benthe is het gewoon overgegaan en onze oude kat Elmo, die nu aan het pensioneren is bij mijn vader, heeft zo af en toe periodes van natte neuzen en niesbuien.. en is na 15 jaar nog steeds vitaal :)
maar Elmo is een geval apart.. hij is, behalve toen hij gecastereerd werd, nooit naar de dierenarts geweest, en heeft dus geen enting of wat gehad.. zijn moeder moest met een stok weggejaagd worden om bij de kittens te komen, zo wild.. en zijn vader is onbekend (zwerf) Elmo is een echte boerderijkat met een imuunsysteem waar je u tegen zegt.. 8 kilo aan pure spieren, geen vet te bekennen.. sterke vent, vechter tegen katten, maar een teddybeer bij ons thuis..
het is pure onwetendheid dat we met hem nooit naar de DA zijn geweest, en nu na al die jaren vindt mijn vader het niet nodig, omdat hij het al 15 jaar zonder doet..
maar goed; on-topic... hij is dus een aantal keren per jaar 'verkouden' zoals wij het ook noemen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vies oogje

Bericht door Sandra W »

De kat van je ouders heeft door de jaren heen een milde chronische niesziekte opgelopen en dat is gelukkig niet gevaarlijk voor hem en kan verder ook niet behandeld worden. Het is dus niet erg dat je ouders daar nu niets meer aan doen, het is hooguit soms wat ongemakkelijk voor die kat om steeds een loopneus te hebben.

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Mijn poes heeft dus alleen last van de vochtige oogjes, maar geen last van een loopneus. En een paar keer niezen achter elkaar is ook maar 1 keer gebeurd. Overigens zijn de oogjes sinds gistermiddag al droog, dus het ziet er goed uit. Maar ik blijf het in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vies oogje

Bericht door Leonie89 »

Sandra W schreef:De kat van je ouders heeft door de jaren heen een milde chronische niesziekte opgelopen en dat is gelukkig niet gevaarlijk voor hem en kan verder ook niet behandeld worden. Het is dus niet erg dat je ouders daar nu niets meer aan doen, het is hooguit soms wat ongemakkelijk voor die kat om steeds een loopneus te hebben.

groeten,
Sandra
ja dat kan natuurlijk ook.. hij heeft er trouwens geen last van hoor. af en toe een nies, net als wij doen.. en meer dan vochtig is zijn neus dan niet.. niet zo erg als toen met Benthe.. dat was net een open kraan........
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Vies oogje

Bericht door fvddungen »

Weer even een update: De tranende oogjes zijn weg. Een geruststelling dus. Wat me nu alleen wel opvalt is dat ze de laatste tijd het liefst de hele dag ligt te pitten. Ik heb nu al een paar maanden een jong poesje en in het begin lagen die 2 geregeld met elkaar te ravotten. Maar de 2-jarige dame heeft er nu geen zin in. Ze wil gewoon slapen, slapen en nog eens slapen. Alleen voor het eten wordt ze wakker en ze eet en drinkt verder gewoon prima. Heel af en toe gaat ze naar buiten, maar dan is ze snel weer binnen (zou ik ook doen met dit weer). En dat in tegenstelling tot de oude kater van bijna 15, die uren buiten kan zijn. Nou ja, het zal de tijd van het jaar wel zijn. Tot zover maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen.
Gesloten