Zielig? Graag advies...

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
morris95
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2008 17:46

Zielig? Graag advies...

Bericht door morris95 »

Dag,

Ik heb een poes van 5 jaar (mix van Schildpad en wat Siamees). Binnenkort wil ik met mijn vriendin gaan samenwonen. Echter, die is zeer allergisch voor katten. Klusje (de poes in kwestie...) naar het asiel brengen kan ik niet over mijn hart verkrijgen en ondanks intensief rondvragen blijkt niemand bereid haar in huis te nemen.

Nu heb je een poes voor het leven-die zet je niet bij het minste of geringste bij het vuil. Aan de andere kant: ik wil mijn leven toch ook niet helemaal laten bepalen door een huisdier.

In milde wanhoop overwegen we nu het volgende: mijn vriendin heeft een bakstenen (dus wind- en waterdicht) tuinhuisje van ongeveer 8 vierkante meter. We overwegen dit als kattenhuis (verwarming, lekkere kussens-fontijntje) in te richten met een kattenluikje zodat ze zelf de tuin in- en uitkan (let wel: ze mag nooit het huis in). Dan zou ik in de winter elke dag even een uurtje met laptop en krant daar gaan zitten (Klusje heeft voor een binnenkat heel veel energie en heeft niet zo veel behoefte aan aandacht).

Mijn vraag: is dat nou heel zielig? (even afwachten hoe ze de overstap binnen-buiten maakt en we blijven op zoek naar een ander huisje wat niet meevalt omdat ze nogal op zichzelf is: andere katten werden in het verleden resoluut het huis uitgemept en tegen mensen is ze al niet veel aardiger...)

Alvast dank voor jullie adviezen.

Groet, Jacob.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door sandy »

Aangezien een kat gezelschap wel zeer op prijs stelt vind ik het wel zielig om ze daar moederziel alleen te laten met af en toe een bezoekje :???: Al heeft ze niet veel behoefte aan gezelschap, ze vinden je aanwezigheid wel prettig hoor.
Je hoeft je leven niet te bepalen door je huisdier maar je moet wel het besef hebben dat ze bepaalde verantwoordelijkheden met zich meebrengen.
En dat is o.a. tijd en aandacht aan ze besteden, dat weet je nou eenmaal als je een huisdier hebt, je moet altijd rekening met ze houden.
Ik zou dan toch serieus overwegen verder te zoeken naar iemand die haar wel kan geven wat ze nodig heeft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Sandra W »

Breng haar alsjeblieft naar een asiel, daar heeft ze een kans op een fijn nieuw huisje, want dit is echt heel erg zielig. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je dit zelfs maar overweegt :???:.

groeten,
Sandra
morris95
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2008 17:46

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door morris95 »

Alvast dank voor jullie antwoord.

Zoals gezegd: een huisdier heb je voor het leven en daar horen, uiteraard verantwoordelijkheden bij.

Maar sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand: de liefde laat zich niet leiden en ja, dan kan het gebeuren dat uitgerekend de liefde van je leven allergisch blijkt.

Dat ik deze optie 'ook maar overweeg' lijkt mij eerlijk gezegd toch niet zo gek: je probeert in gevallen als deze toch elke optie af te wegen? In het asiel kunnen ze niet naar buiten, hebben ze minder aandacht terwijl we ondertussen evengoed op zoek zouden gaan naar een nieuw huisje. Tenmiste, dat leek ons in ieder geval een optie. Niet dus, zoals ik nu lees. Nogmaals, dank.

(zijn er nog mensen die een andere mening zijn toegedaan?)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Boomer »

Ik ben het volledig met mijn voorgangers eens. Dit soort oplossingen is leuk voor tijdelijk met bv 2 weken vakantie maar ook niet langer.

Heeft je vriendin al allergie pillen geprobeert? Mijn zwager zat in dezelfde situatie en had allergie pillen. Hij is zelf gaan afbouwen waardoor zijn lichaam zelf antistoffen aanmaakte en is nu helemaal zonder pillen samen met 3 katten.
Dit wil helaas niet zeggen dat dit bij iedereen gaat gebeuren.

Tegenwoordig hebben asiels ook buiten rennen of een kattenkamer , dus alleen maar in een hokje zitten is niet altijd zo. Wel in de quarantaine tijd.

In de topic aanschaf van een kat / kitten is iemand aan het nadenken of het aanschaf van een oudere kat, wie weet kunnen jullie eruit komen :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
morris95
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2008 17:46

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door morris95 »

Overigens: 'dieren zijn oprecht en liegen niet'?

Een waarheid als een koe (!) maar ja, zo zijn er wel meer dingen die dieren niet doen: ik hoor ze zelden over politiek, fantaseren de meeste dieren ook vrij weinig en geloven ze slechts bij hoge uitzondering in God.

Beste mensen, met alle respect:stop eens met die flauwekul. Dat dieren niet liegen zegt niets over hun vermeende goedheid, dat zegt iets over inherente verschillen tussen mens en dier. Over het kunnen maken van morele afwegingen bijvoorbeeld en het kunnen beargumenteren van keuzes (keuzes!).

Groet,

Jacob.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Boomer »

Ik wil hier 1 ding over kwijt en daarna zeg ik er niets meer over.

Blijkelijk snap je niet wat ik bedoel met mijn onderschrift. Dit geeft niet. Helaas heb ik ook geen zin om dit uit te leggen. Er zijn zat mensen die het wel snappen :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door sandy »

Ik snap ook niet wat dat onderschrift te maken heeft met dit onderwerp :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Lotte »

morris95 schreef:Overigens: 'dieren zijn oprecht en liegen niet'?

Een waarheid als een koe (!) maar ja, zo zijn er wel meer dingen die dieren niet doen: ik hoor ze zelden over politiek, fantaseren de meeste dieren ook vrij weinig en geloven ze slechts bij hoge uitzondering in God.

Beste mensen, met alle respect:stop eens met die flauwekul. Dat dieren niet liegen zegt niets over hun vermeende goedheid, dat zegt iets over inherente verschillen tussen mens en dier. Over het kunnen maken van morele afwegingen bijvoorbeeld en het kunnen beargumenteren van keuzes (keuzes!).

Groet,

Jacob.
Je krijgt een aantal serieuze tips voor het oplossen van je probleem, en dit is alles wat je er op te zeggen hebt?? :shock:
En vervolgens ook nog zielig doen dat je gelyncht wordt in dit topic?

Pak je kat op en breng d'r naar een asiel, jij wil haar overduidelijk niet!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door daantje »

Ik denk dat ik Jacob toch wel wat snap. Hij stelt hier een vraag, legt daar ook bij uit dat de poes waarschijnlijk niet gemakkelijk te plaatsen is omdat ze mept naar andere dieren en ook niet al te vriendelijk kan zijn tegen mensen.
In dit geval kun je de overweging maken of het beter is de poes te herplaatsen of te kiezen voor de optie die Jacob zelf aangegeven heeft; het tuinhuisje.
Ik vind de vraag eigenlijk helemaal niet zo gek, het is immers een vraag om advies ;-) .

Vanuit dat oogpunt denk ik ook zijn reactie op het onderschrift van Boomer.... ;-). Dieren kun je niet vergelijken met mensen en het karakter van de poes in gedachten nemend, vind ik (tijdelijk) het tuinhuisje persoonlijk geen rare gedachte.
Jacob neemt in deze wel de verantwoordelijkheid voor het poesje en gaat m.i. weloverwogen te werk totdat hij een geschikte plek gevonden heeft.

Misschien zie ik het allemaal wel verkeerd hoor, en Jacob, de manier waarop jij op het onderschrift van Boomer beschrijft, komt op mij dan wel zeer kleinerend over, maar houdt er ook rekening mee dat niet iedereen dit kan waarderen. Een andere bewoording zou misschien wat beter op z'n plaats geweest zijn.

Ik hoop dat je een oplossing gaat vinden voor je poes want ik ben ervan overtuigd dat je bedoeling goed is.
Overigens....... mocht je voor een asiel kiezen, de meeste asiels hebben een prachtig mooi buitenverblijf voor katten, hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door sandy »

Aan de andere kant vind ik dat de intelligentie van dieren nog steeds zwaar onderschat word..

Ik ben trouwens wel benieuwd wat het gaat worden, ik hoop persoonlijk dat ze naar het asiel is gebracht :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Tejo »

Dit is blijkbaar al een oudere topic, maar ik vraag me toch af wat met de kat van Jacob gebeurde intussen?
Waarom al die kibbelerijen over wat er ergens staat en iemands mening daaromtrent. Ieder heeft toch recht op een eigen mening en de uiting daarvan.

Wat het asiel betreft bv. Daar ben ik ook geen voorstander van ... Meer aandacht daar? Misschien? Maar een beter leven daarom ... ?
Een nieuwe thuis kan je best zelf zoeken denk ik, dat is het laatste wat je kan doen voor je maatje als je haar of hem niet meer zelf kan houden.
Misschien nam de vriendin van J. wel iets tegen allergieën, maar kattenallerg. zijn heel erg stevig, en moeilijk te behandelen dacht ik.

Ik hoop Jacob, dat je hier nog schrijft wat er met je poes gebeurde inmiddels?
Groeten en prettig weekend!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Zielig? Graag advies...

Bericht door Sandra W »

Een asiel is natuurlijk niet ideaal, maar het is dan ook niet bedoeld als permanente huisvesting ;-).

Gemiddeld zit een sociale kat daar hooguit een aantal weken tot maanden en een niet zo makkelijke/bange kat meestal wat langer. Binnen een half jaar tot een jaar is dan ook het gehele bestand aan katten per asiel veranderd en dat is toch niet slecht vind ik.

Als hoge uitzondering zit een enkele kat er een jaar of langer, maar dan doen de asielmedewerkers er alles aan om hem/haar extra onder de aandacht te brengen door de kat in de krant te zetten, als dier van de maand te kiezen, door uitwisseling met andere asiels, plaatsing bij wildekattenboederijen enz.

Doordat je een kat naar een asiel brengt bereik je een groot publiek en daardoor is de kans op een beter geschikt huis ook groter dan dat je alleen op je vriendenkring moet vertrouwen of je kat op Marktplaats zet :???:.

groeten,
Sandra
Gesloten