Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Mairi »

Priegel, onze kater, is een paar dagen weg geweest.
Dit doen ongecastreerde katers natuurlijk wel meer.
Maar nu troffen we hem heel mager en vol verwondingen aan.
Ook lijkt hij geen ballen meer te hebben. Er zit geen velletje meer aan of niks.
We hebben nog nooit een kater gehad en laten castreren.. dus we weten ook niet of het er normaal uit ziet.
We zijn bang dat iemand misschien de ballen er heeft afgehaald, geknipt zelfs.

Kan iemand mij hier iets over vertellen? Hoe ziet een gecastreerde kater en vanachter uit?
Morgen gaan we naar de dierenarts, maar we willen graag een idee kunnen hebben van wat het is.

Alvast bedankt!
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Seemy »

He bah,

wat een naar verhaal...
Zou het echt door iemand zijn gedaan of zou hij gevochten hebben?

Ben benieuwd hoe het gaat bij de dierenarts....
laat je het hier nog weten??

succes hoor...
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Mairi »

Seemy schreef:He bah,

wat een naar verhaal...
Zou het echt door iemand zijn gedaan of zou hij gevochten hebben?

Ben benieuwd hoe het gaat bij de dierenarts....
laat je het hier nog weten??

succes hoor...
Ja zeker naar.. we zijn er nu eigenlijk al van overtuigd dat hij mishandeld is.
We hebben geïnformeerd bij anderen mensen.. en hij is blijkbaar dus niet normaal hoe het er uit ziet.
Waarschijnlijk zijn zijn ballen er gewoon af geknipt, want bij zijn oor is er ook een stuk af en dat is helemaal recht.
Is toch wel wat verdacht.

Ik laat nog weten hoe het verder verloopt.
We zijn in ieder geval blij dat hij terug is en ik hoop dat hij er boven op komt.

Bedankt voor medeleven!

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Elliot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2008 08:12
Locatie: Antwerpen, Belgie

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Elliot »

Arme kerel!
Hoop dat het niet te erg is, duimen mee voor bij de DA!

Wat een rotmensen die dit op hun geweten hebben!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door rieneke »

zwerfkaters worden soms gevangen en gecastreerd door de dierenbescherming of andere organisaties.
dit omdat het kattenoverschot gigantisch is.
om te voorkomen dat een kat die al gecastreerd is een tweede keer meegenomen wordt naar de dierenarts, wordt vaak de punt van het oor afgeknipt.
mogelijk is dit wat er gebeurd is met je kater?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Sandra W »

Door het feit dat zijn oor ook een stukje is afgehaald ben ik net als Rieneke van mening dat de kans heel groot is dat de Dierenbescherming dit heeft gedaan bij een zwerfkatactie omdat ze hem voor een zwerfkater aanzagen, aangezien hij niet gecastreerd was. Ze halen dan ook een stukje oor weg zodat ze kunnen zien dat deze kater al geopereerd is.

Ik kan begrijpen dat je hier niet blij mee bent, maar zij kunnen niet zien welke kat wel of geen zwerver is als hij bijvoorbeeld in een buitengebied loopt, dus ze hebben het vast met de beste bedoelingen gedaan vanwege het enorme kattenoverschot in Nederland en België.

De verwondingen zijn waarschijnlijk door gevechten met andere katers gekomen, aangezien ongecastreerde katers vaak heftig met elkaar vechten. Door de castratie zal je kat waarschijnlijk een stuk rustiger worden en dat is dan misschien een geluk bij een ongeluk ;-). Hopelijk is je kat er snel weer bovenop en kun je dit vervelende avontuur snel achter je laten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Mairi »

Hoi,

Even nieuws over Priegel.
Hij is opgeknapt vandaag en ziet er weer wat beter uit. Wel merk je aan hem dat er iets nog niet helemaal lekker zit.
Verder is zijn gedrag eigenlijk ook wel veranderd, hij is aanhankelijker. Hij wordt een beetje een 'kroelkater' zoals ik dat noem. Zo'n kater die altijd wil geknuffeld worden.

We hebben naar de dierenarts gebeld en die zei inderdaad dat het door de dierenbescherming is gedaan.
We hopen dat Priegel het kan accepteren hij is namelijk al 9 jaar oud, arme scheetebees.
Zomaar uit het niets gecastreerd!

Groetjes,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Sandra W »

Maak je maar geen zorgen, want mijn twee ex-zwerfkaters zijn pas gecastreerd toen ze 3 en 6 jaar oud waren en die vonden het ook verder prima. Ze zijn daarna ook ontzettend knuffelig geworden, dat komt omdat de razende hormonen uit hun lijf vertrokken zijn en ze dus nu meer rust in hun kont hebben ;-).

Op je vraag hoe een gecastreerde kater er normaal gesproken van achteren uit ziet was nog geen antwoord gegeven, dus nog even bij deze: bij de "ouderwetse" methode halen ze de gehele zak inclusief ballen weg en is de achterkant dus glad en bij de moderne methode laten ze alles zitten, maar worden de ballen wel leeggehaald. Het zijn dan dus een soort van lege theezakjes geworden ;-). Jouw kat is dus volgens de eerstgenoemde methode gecastreerd.

groeten,
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Nyncke »

Zou het misschien kunnen dat jullie kat er 2 huizen op na houdt?

Het zal nl niet de eerste kat zijn, dan heeft zijn andere eigenaar hem misschien laten castreren.
Voor het geval je het niet geloofd, waar ik werk hadden ze een aanloopkat. Je zou zweren dat die dat huis als het zijne beschouwde. De vrouw wilde hem al laten chippen en castreren enzovoorts.
Omdat wij niet wilden dat zij een tweede kat erbij nam hebben we uiteindelijk de dierenambulance gebeld.

Nog geen dag ( 2 dagen ) later stond er een huilende vrouw aan de deur of wij haar kat hadden gezien... die is toen haar kat op gaan halen bij het asiel.
Maar anders had zij het beestje ook gechipt en gecastreerd thuis zien komen.
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Mairi »

Nyncke schreef:Zou het misschien kunnen dat jullie kat er 2 huizen op na houdt?
Ik denk niet dat onze kater dat doet. Want voordat hij een weekje weg was.. lag hij iedere dag hier netjes op de bank enzo. En was eigenlijk altijd wel hier. Wel komen hier af en toe wat katertjes langs...
Volgens de dierenarts was het de dierenbescherming en dat zal dan wel kloppen. Meer mensen hebben het gezegd, hier op het forum en in onze omgeving.
Sandra W schreef: Op je vraag hoe een gecastreerde kater er normaal gesproken van achteren uit ziet was nog geen antwoord gegeven, dus nog even bij deze: bij de "ouderwetse" methode halen ze de gehele zak inclusief ballen weg en is de achterkant dus glad en bij de moderne methode laten ze alles zitten, maar worden de ballen wel leeggehaald. Het zijn dan dus een soort van lege theezakjes geworden ;-). Jouw kat is dus volgens de eerstgenoemde methode gecastreerd.
Ja het zal waarschijnlijk dan de eerste manier zijn.. maar 'glad' kan je het vanachter niet noemen. Ik zal even proberen te beschrijven hoe het eruit ziet: Denk hoe een stuk hersenen eruit ziet. Allemaal 'sliertjes/buisjes/slangetjes' die op elkaar gedrukt zijn. Dat dan in het roze. En het is niet helemaal glad en plat.
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Sandra W »

Jouw beschrijving van zijn achterkant lijkt me niet echt in orde, want zo heb ik het echt nog nooit gezien. Misschien is er iets gaan ontsteken. Wat zegt de dierenarts ervan?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door evaleeuw »

Jeetje wat een verhaal!! :shock: Was je kat eigenlijk gechipt?? Want het lijkt me dat als dat wel zo was, ze geen recht hebben om je kat zomaar te castreren?
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Mairi »

evaleeuw schreef:Jeetje wat een verhaal!! :shock: Was je kat eigenlijk gechipt?? Want het lijkt me dat als dat wel zo was, ze geen recht hebben om je kat zomaar te castreren?
Nee de kater was niet gechipt, maar hij heeft wel een tatoo in zijn oor (gezet toen we hem uit het asiel haalden)
Ik weet niet of je een kater zomaar mag castreren.. mij lijkt van niet.. zeker niet als hij een tatoo in zijn oor heeft.

Nu gaat het met Priegeltje wel goed. Je merkt wel dat zijn gedrag toch is veranderd, zeker tegenover de andere katten.
Er is minder ruzie enzo en Priegel ontwijkt elke situatie die kan leiden tot een conflict. Hij heeft mijn moeders trui in gepikt en ligt daar heel veel op. En hij komt heel vaak vragen om een kroel en op schoot zitten.

Toch raar, lijkt echt een hele nieuwe kat.
Maar ik denk dat ik er wel aan wen :)
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater terug van weggelopen - waar zijn zijn ballen?

Bericht door Sandra W »

Fijn dat het weer goed met hem gaat. Meestal veranderen katten in hun voordeel als ze gecastreerd worden (ze worden rustiger, knuffeliger en vechten minder), dus wellicht een goed idee een volgende kater gewoon gelijk te laten castreren ;-).

Trouwens tatoo's zijn meestal verouderd en niet meer opvraagbaar, dus dan kan de Dierenbescherming meestal niet achterhalen wie de eigenaar is en mogen ze dus castreren, bij een chip is dat natuurlijk niet het geval.

groeten,
Sandra
Gesloten