'Liefdes'beetjes?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

'Liefdes'beetjes?

Bericht door Furious Olive »

Hallo,

Ons katertje van 6 maanden bijt nogal graag. In het begin was het alleen nog bij kopjes geven, wat hij het liefst zeer dwangmatig in ons gezicht doet (ook zoiets aparts). Hij beet dan steeds zachtjes in vooral neus, kin en oogleden. Dat was in het begin erg schattig, en hij beet niet hard.

Hij is nu wat groter, en heeft al zijn melktandjes gewisseld. Hij bijt nu ook bij kopjes geven in oorlellen, benen, voeten en vingers. Hij bijt ook behoorlijk hard, en houdt regelmatig zijn kopje op zo'n manier schuin, dat hij met zijn kiezen kan kauwen! Ik weet dat sommige katten liefdesbeetjes geven, maar dit loopt nu echt de spuigaten uit! We kunnen hem wegduwen wat we willen, maar hij blijft terugkomen.

Is dit normaal en wordt dit minder naarmate hij ouder wordt?

Groetjes Nathalie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Kattenbella »

Je kat is nog erg jong en wil spelen en aandacht. Misschien kan je iets doen om hem nog meer uit te dagen. Je moet hem natuurlijk ook opvoeden.
Mijn dove katje bijt ook vaak in mijn handen. Ik doe net alsof mijn handen een bek zijn en "bijt" terug. Ik doe dit direkt nadat ze mij bijt. Ik schamp haar met mijn vingers. Dat doet geen pijn, maar het irriteert haar wel.
Bijt je katje echt door of wil hij spelen, wat denk je? Het lijkt op "Echte Liefde" ;-)

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Furious Olive »

Aandacht krijgt hij genoeg, zeg zelfs wel eens dat we op moeten passen.. Wil er namelijk niet zo'n verwend en afhankelijk beestje van maken. Hij kan zijn energie ook goed kwijt door te spelen met James en hij kan naar buiten door het kattenluik. We plukken hem overal uit de buurt vandaan (nu al 3x met behulp van de dierenambulance), het is een echte allemansvriend. Wat dat betreft krijgt hij ook genoeg aandacht..

Als hij bijt is het soms om te spelen, dat is dan ook wel duidelijk. Dan spelen we ook met hem, of hij pakt 1 van zijn ontelbare speeltje (apporteren is 1 van zijn lievelingsspelletjes :P ). De meeste keren dat hij bijt is het niet om te spelen, zo komt het althans niet op mij over. Het kan ook echt dwangmatig zijn. Dan duw ik hem weg, maar dan blijft hij terug komen, heel irritant..
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Miranda »

Misschien helpt een plantenspuitje. Alhoewel dat sneu is als hij het uit liefde doet, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat hij jullie pijnigt. ;-)

Naar mijn idee kunnen ook volwassen katten zacht liefdesbeetjes geven. Onze Mitho doet het ook regelmatig, maar dan in handen en armen als ze lekker op schoot ligt en echt even geniet van kroelen, dan gaat ze heel zachtjes op verschillende plekjes lichtelijk bijten. Maar houdt zelf ook weer op...

Of afleiden. Elke keer als hij bijt, afleiden met een speeltje. Ze zullen in het begin erg hardnekkig en volhardend zijn, succes!
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Furious Olive »

Een plantenspuit wordt erg lastig.. Dan moeten we er een op de badkamer, de slaapkamer, de keuken, de woonkamer, toilet, en noem het maar op neerzetten :lol:

We spreken hem wel steeds met een zware stem aan als hij het doet, dan snapt hij wel dat het niet mag. Maar toch blijft hij het volhouden..

het gebeurt ook op de meest onverwachte momenten. Als je ligt te slapen bijvoorbeeld. Dan bijt hij je gewoon wakker.. :???:
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door loonsy »

Ja dat is mijn katertje nu ook aan het doen de laatste tijd, zachtjes bijten in mijn hand, teen of elleboog. Meestal als ik in zijn ogen niet (lang) genoeg aandacht geef :)

Meestal helpt negeren wel als je gedrag wil veranderen. Als je hem niet beloont met aandacht nadat hij je bijt (ook geen negatieve aandacht) zal hij het snel niet meer doen...

succes
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Nyncke »

Salsa en zeker Mambo doen dan ook.

Maar ik heb ook geen idee hoe dat af te leren, ik zeg NEE en zet ze op de grond.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: 'Liefdes'beetjes?

Bericht door Shaz »

Zeker geen plantenspuit in dit soort situaties! Daarmee leer je ze alleen maar om bang van je te worden. Wat met dit soort gedrag het beste werkt is nee zeggen en de kat van schoot zetten, steeds weer. In het begin zal je dit heel vaak moeten doen maar het wordt vanzelf minder. Succes ermee!
groetjes Sharon
Gesloten