tnx
Hieronder staan de resultaten (in twee keer, ik kreeg het niet in een keer gekopieerd. Even klikken voor een grote afbeelding):Voor het onderzoek kozen we voor de grootste merken en labels in A-merken en huismerken. Wat een kat nodig heeft per dag, is door wetenschappers vastgesteld en vastgelegd in richtlijnen.
Uit de waslijst aan voedingsstoffen die daarin staat, selecteerden we de meest relevante stoffen. Prof. dr. ir. Wouter Hendriks, hoogleraar diervoeding aan de Universiteit Utrecht en Wageningen Universiteit en Researchcentrum en expert op het gebied van kattenvoer, adviseerde ons daarbij.
We beoordeelden de verschillende kattenvoeren op de aanwezigheid van:
Aminozuren (methionine, taurine, methionine-cystine) Sporenelementen (jodide, seleen) Mineralen (zink, chloride, magnesium, calcium, fosfor, kalium, natrium, Ca/P-ratio) Vetzuren (arachidonzuur, EPA+DHA, linolzuur) Vitamines (vitamine A, vitamine B1) Macronutriënten (eiwit, vet en koolhydraten)
Mag ik vragen hoe je zoiets dan kunt voorkomen?Furious Olive schreef:En probeer vooral te voorkomen dat ze af en toe een veldmuis of musje verslinden..
Dit is echt te veel voor hoor, ook voor buitenkatten. Ze lopen zo het risico om te dik te worden en al dat blikvoer is ook niet goed voor ze. Als je ze 's-morgens wat blikvoer geeft (maar eigenlijk liever brokjes) en 's-avonds brokjes dan geef je echt zat te eten.Furious Olive schreef:Ik geef onze katers 's ochtends een zakje vlees en zet een bakje brokjes neer, en 's middags als ik thuis kom weer vlees. 's Avonds krijgen ze brokjes. Welke maakt ze echt niks uit, als ze maar eten krijgen.
Dat kan dus niet.. Dat probeerde ik aan te geven.Miranda schreef: Mag ik vragen hoe je zoiets dan kunt voorkomen?![]()
Als ik ze dat voer niet geef, vreten ze de vuilniszakken leeg, eten mijn bloemen aan, trekken het brood uit de broodtrommel (waardoor ik dus heel fijn na thuiskomst een vloerbedekking van broodkruimels aantref) en lusten ze ineens verse kruiden (mijn basilicum en peterselieplantjes).. Ze zijn absoluut niet te dik, ze zijn laatst nog gewogen bij de dierenarts.. Als je de dozen waar de zakjes inzitten moet geloven, geef ik ze zelfs nog te weining. Het zijn zeer actieve katten die 80% van de dag buiten doorbrengen, ze zijn uitgehongerd als ze 's middags thuis komen..Sandra W schreef: Dit is echt te veel voor hoor, ook voor buitenkatten. Ze lopen zo het risico om te dik te worden en al dat blikvoer is ook niet goed voor ze. Als je ze 's-morgens wat blikvoer geeft (maar eigenlijk liever brokjes) en 's-avonds brokjes dan geef je echt zat te eten.
groeten,
Sandra