Gedragsverandering bij sterilisatie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Saskia SvS
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2008 19:42

Gedragsverandering bij sterilisatie

Bericht door Saskia SvS »

Onze poes heeft 3,5 maand geleden een nestje van 5 kittens gehad. Ze was net 1 jaar dus nog vrij jong en 5 kittens was een hele verantwoording voor haar maar ze was een goede en bezorgde moeder. Na 9 weken zijn de eerste 2 kittens, en na 10 weken de volgende 2 kittens naar hun nieuwe tehuis gegaan. Niet allemaal tegelijk want dat leek ons redelijk traumatisch voor de moederpoes. Zelf hebben we 1 kitten gehouden en 2 weken geleden is de moederpoes gesteriliseerd.
Tot onze verbazing is de altijd erg aanhalige, aanwezige en gezellige moederpoes veranderd in een zeer uithuizige poes, wil niet meer opgetild of geknuffeld worden en komt nooit meer bij ons zitten. Kortom we kennen onze poes niet meer terug??
We blijven tegen haar praten, af en toe optillen en bij ons gezin betrekken maar we zijn eigenlijk op dit moment enkel een ' voedselbank' !
Is er iemand die ons kan vertellen of haar gedrag normaal is? Wij vinden het erg jammer onze poes zo veranderd te zien...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gedragsverandering bij sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Een plotselinge grote gedragsverandering is nooit normaal, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het door de sterilisatie komt, want daar worden ze meestal rustiger en huiselijker van en het zijn juist de ongesteriliseerde poezen die graag de hort op gaan.

Misschien is het te druk voor haar geworden in jullie gezinnetje met het kittentje erbij of voelt ze zich om een andere reden niet meer helemaal goed in haar vel binnenshuis. Verder kan het natuurlijk ook medisch zijn, maar dat denk ik eerlijk gezegd in dit geval niet.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat jullie deze verandering heel jammer vinden, want een knuffelkat is heel gezellig en dat wil je graag terug, dus ik hoop dat jullie de oorzaak van haar ongenoegen snel vinden!

groeten,
Sandra
Gesloten