Ontstoken oogje

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
maika
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2008 22:57

Ontstoken oogje

Bericht door maika »

mijn katje van 8 weken heeft een enorm ontstoken oogje.nu doen wij er al enkele dagen oogzalf in dat we van de dierenarts gekregen hebben maar dat oogje verbeterd niet.
nu is het zo dik en ze krijgt haar oogje ook niet open.als ik het open doe krijg ik het niet heel open en er is gelijk een heel wit vlies over haar oogje gegroeid.ik zie haar kleur van oogjes niet meer.ik ga nog eens naar de dierenarts gaan maar heeft hier iemand ervaring mee wat dit zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: ontstoken oogje

Bericht door Muizenis »

Een van mijn poezen heeft een paar maanden terug hele heftige niesziekte gehad. Allebei haar ogen zaten "potdicht" de zalf die ik kreeg hielp bijna direct! Weet niet of ik namen mag noemen maar die zalf heet :Terra-Cortril met polymyxine-B Dit is een antibioticazalf met een ontstekingsremmer. Maar iets wat ik óók als tip van de dierenarts meekreeg is om 2 maal daags,voordat je de zalf op het oogje aanbrengt, de oogjes met een Betadine oplossing schoon te vegen. je doet wat lauw water in een kommetje en doet daar ca. 15 druppels Betadine in. Vervolgens wrijf je met een schoon watje het oogje vanaf de slaap naar het neusje toe schoon. dit desinfecteert. Daarna breng je de zalf aan. Het witte vlies dat je ziet is het derde ooglid dat iedere kat heeft. Houd in ieder geval goed in de gaten of het alleen bij dat ene oog blijft. Als ze gaat niezen, proesten en ook een soort snot bij haar neus krijgt dan moet je inderdaad direct terug naar de dierenarts. Is je katje al wel ingeënt tegen niesziekte? Dit mag vanaf deze leeftijd!

Sterkte ermee!

:cathappy: :thup: Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: ontstoken oogje

Bericht door Boomer »

betadine oplossing in ogen :shock:
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar je zou gelijk kunnen hebben. Het lijkt mij enorm prikken omdat ook de niet prikkende betadine prikt, ook al verdun je het.
Wat wij bij mensen wel doen om ogen schoon te maken is : gekookt afgekoeld water met een paar druppeltjes babyschampoo. Dit lijkt mij minder heftig dan betadine.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: ontstoken oogje

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt mij als beginnende niesziekte en ik zou dan ook niet zelf aan de gang gaan met huis, tuin en keukenmiddeltjes, maar gewoon even naar je dierenarts teruggaan voor een antibioticakuurtje. Dit gaat namelijk niet vanzelf over en het kan in een vergevorderd stadium voor blindheid zorgen (die witte waas voor de ogen) en kan zelfs dodelijk zijn als je kittentje stopt met eten omdat hij helemaal vol met snot zit.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: ontstoken oogje

Bericht door Muizenis »

De bedoeling is NIET om de Betadine oplossing IN het oogje te druppelen! Vandaar het watje. Daarmee maak je de directe omgeving van het oogje schoon. Eventuele bacterieën geef je dan geen kans om nog meer rottigheid uit te halen. Ook ik denk aan niesziekte vandaar de opmerking om ook de rest van het "voorste luchtwegen" gebied goed in de gaten te houden én de vraag of het katje al de eerste enting heeft gehad. Een kat met een ontstoken oog zal bij aanraking van dat oog uit bescherming het derde ooglid sluiten. Gelukkig is dit nog wit. Bij (mijn) Sofietje waren beide derde oogleden binnen 24 uur bloeddoorlopen! Doodeng! Ennuhhh... een Betadine oplossing prikt echt niet hoor ;-) !

Sterkte ermee! :cathappy: :thup:

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
hannex
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2008 00:19

Re: ontstoken oogje

Bericht door hannex »

mijn poes had geregeld een ontstoken oog, de dierenarts raadde me aan telkens oogzalf in haar oog te doen.
het hielp, maar de laatste keer dat ze het kreeg hielp het niet en een week ofzo erna was haar oog 'uit haar kopje aan het groeien'
hiermee zijn we direct naar de dierenarts gegaan en hij heeft onmiddelijk het oog verwijderd.
Hij constateerd dat diesel Kanker had :-(

ik weet ni of uw poes het al vaker had, maar je verhaal is precies zoals het bij diesel ging, het witte vliesje over haar oog..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: ontstoken oogje

Bericht door Sandra W »

Gelukkig wijst een wit vliesje in 99% van de gevallen op niesziekte of verminderde weerstand, maar jammergenoeg soms ook op iets veel ernstigers zoals bij jullie. Enkel een wit vliesje lijkt me in dit geval dan ook geen reden om gelijk aan kanker te denken. Wel heel naar voor jullie en jullie arme poes!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: ontstoken oogje

Bericht door Muizenis »

Hoihoi,

Jessy, mijn kleine odd-eyed en bijna helemaal witte poes, heeft eigenlijk al sinds haar geboorte op 11 juni j.l. tranende oogjes. het is geen niesziekte en ook lijkt er van een infectie geen sprake te zijn. Ze bruist van het leven en haalt continue kattenkwaad uit. M.a.w.: Het lijkt of ze er geen last van heeft! Haar zusje, moeder en tante hebben het niet. Is dit een kwaaltje dat vaker bij odd-eyed katten voorkomt of moet ik weer eens naar de DA, die overigens de vorige keer niets kon vinden? Wat denken jullie?

Groetjes, Pauline
:cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: ontstoken oogje

Bericht door rieneke »

het zou goed kunnen dat haar traanbuisjes verstopt zitten, of niet goed aangelegd zijn.
dat heeft niets met odd eyed te maken, kan iedere kat overkomen.
soms kunnen de traanbuisjes worden doorgeprikt, soms is er een operatie voor nodig.
je kan er ook voor kiezen niets te doen, als jij en de kat er geen last van hebben verder.
Gesloten